Min sallad vill sig inte i år. Jag sådde den på vården/försommaren i en kruka i trädgården men den är fortfarande bara ett par cm hög. Det är nog för sent att rädda den nu, men om någon har lite tips inför nästa år skulle det vara toppen.
Så här har jag behandlad den:
Under några veckor när den var nysådd var jag inte hemma men min familj lovade att vattna och se över den. Kan det vara så att den helt enkelt kände sig övergiven? (Eller kanske troligare att min familj råkade glömma bort att vattna ibland om jag tänker efter...)
Den har stått i min trädgård hela tiden med allt var det innebär av kyla, starkt solljus, oväder mm. Dock står den ganska skyddat, vilket i och för sig innebär även ganska skuggigt under delar av dagen.
Jag sådde den i köpt jord och har sedan vattnat lite med nässelvatten så jag tycker att näringsmässigt borde det inte vara något problem.
Min sista misstanke är att den inte tycker om basilika? Det sådde jag nämligen bredvid utan at tänka mig för.
Himmel, det låter ju som att jag har torterat den när jag radar upp alla nackdelar såhär, men det har jag faktiskt inte!
Någon som vet vad av allt detta som sallad är mest känsligt för och vad jag ska tänka på till nästa år för att det ska gå bättre?