Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går man plus eller minus  (läst 7075 gånger)

hejhopp

• Skåne
Går man plus eller minus
« skrivet: 03 feb-06 kl 14:22 »
Vad kostar det att ha en sugga.
Som man får kulltingar på två gånger om året.
Med mat, vaccinationer, avmaskning, semin och halm.
Hur mycket får man in på kulltingarna om man skickar dom då dom väger 25kg och har räknat bort maten dom äter under tiden man har dom.
Med semin menar jag att någon annan seminerar grisen åt en.
Det hade varit roligt och se någon annans uträkning och kunna gemföra med.
Jag gjorde en ut räkning på 12 st kulltingar per kull.

Angelica
 ???
Lantlig kvinna som önskar sig att leva på landet.

Ronny

• Skåne
Re:Går man plus eller minus
« Svar #1 skrivet: 13 feb-06 kl 20:26 »
Håller du EN sugga för produktion så går du alla gånger minus!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 13 feb-06 kl 20:46 »
Tänk om lite. ;)

Ha fler suggor och ha en galt eller köp smågrisar av Swedish Meat på våren. Föd upp till slakt i stället och ha dom som utegångsgrisar med isolerade hytter samt foderautomater. Man kan köpa pigfor på bulk via lantmännen. Det är brist på Krav grisar idag.

Billigare ha dom så än att bygga en dyr hall.

www.lantbruksnet.se kan du hitta leverantörer av grishytter osv.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 jun-06 kl 23:19 »
Neejj, vad säger ni.  Jag funderar på att ha en galt och en sugga på min framtida gård. Mest för att få bökat, men jag tänkte att det kan bli en liten inkomst också. Vad är det som är så dyrt, vad kostar det och till vilket pris säljer ni sen köttet?

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 06 jun-06 kl 23:29 »
Det är inte som på gamla "goda" tiden när man kunde klara sig med ett par kor, en gris å några höns.
Djurskötsel i den omfattningen har man för att det är kul, inte för att tjäna pengar påt,
för det gör man inte.
« Senast ändrad: 06 jun-06 kl 23:31 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

suss82

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 okt-06 kl 16:33 »
Håller du EN sugga för produktion så går du alla gånger minus!
för prouktion?? det är levande varelser ni pratar om inte några maskiner! GAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHH

christine

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 10 okt-06 kl 16:38 »
Suss82:

Klart det är levande varelser men det måste gå ihop också. Man måste överleva också som bonde. Kliv ur din lilla drömvärld flicka lilla. >:(

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 10 okt-06 kl 16:39 »
för prouktion?? det är levande varelser ni pratar om inte några maskiner! GAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHH
Ja det är levande varelser, och dom förtjänar all vård, omtanke och omsorg man kan ge dem.
Men faktum kvarstår, OM man vill kunna inbringa en inkomst att betala för omvårdnaden med och dessutom kanske kunna slippa nutanaburgare, findusfisk eller bönor från sydamerika så måste man se till att det uppstår en viss produktion som antingen ger avkastning i valuta eller i mat på bordet. Och till det går det åt mer än en gris och tio höns.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

christine

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 10 okt-06 kl 19:03 »
Förresten Suss82:

Jag retar mig till förbannelse på sådana veganfasoner ni för er med. Kom ut i verkligheten >:( många med mig som har gård och lever på vad gården ger oavsett om det är köttdjur, mjölkkor osv så måste det inbringa en viss inkomst för att vi ska överleva annars kan såna nippertippor som dig inte överleva. Ni ska tacka gud eller vad ni nu tillber att ni får mat på bordet.

Och för den delen orkar du inte läsa alla hemskheter på djurforumen här så håll dig till spannmål och grönsakerna.

By the way: Grisarna på bilden utom linderödsgalten ska slaktas v. 45 och inbringa lite inkomst till gården.

Tack för mig. >:(

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 10 okt-06 kl 19:40 »
Hej!

Veganfasoner ja. Det är tyvärr en trend i dagens samhälle med ökad intolerans mot andras livsstil. Man terroriserar och ropar på lagstiftning mot det man anser vara fel. Skinheads och andra naziinfluerade figurer välkomnar stenhårda invandrarlagar.  Fascister vill ha lagar mot andra politiska åskådningar. Militanta veganer och dbf platsar genom sitt agerande väl i detta tvivelaktiga sällskap.

Edgar, som inte håller sig till trådämnet.

Suresh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 okt-06 kl 19:52 »
Jag inbjuder härmed alla vegetarianer (vad fan är en vegan?) att bilda föreningen:

Vegetarianer för Kött!

Syftet med föreningen är att underlätta för köttisarna att hålla på med sitt, medan vi håller på med vårt. Allt under etiska produktionsformer.

JAg vill samtidigt göra reklam för förbudet

Nykterister för Sprit.

Vi behöver verkligen fler medlemmar i dessa IOGT-dagar. Föreningens mål är att minska drickandet och avskaffa systembolaget. Föreningens motto är:

Ha alltid en flaska hemma. Dina vänner kanske vill ha?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 10 okt-06 kl 20:13 »
Hej!

En vegetarian botaniserar i växtriket för sin kost, huvudsakligen av hälsoskäl. En vegan äter vegetariskt, men vill dessutom inte ha något med djurprodukter att göra, undviker läder i skodon, livremmar osv. Huvudsakligen etiska skäl.

En vegan borde alltså i konsekvensens namn inte heller rida, ha husdjur eller spela på travet,

Edgar

christine

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 10 okt-06 kl 23:07 »
Glömde nämna att jag köpte en avelsgylta nån slags hybridras som ska få producera 2,6 kullar per år för att stärka gårdens ekonomi.  :o

Sug på den karamellen suss82.

leifhh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 okt-06 kl 07:40 »
för prouktion?? det är levande varelser ni pratar om inte några maskiner!
Rätta mig gärna om jag har fel, men de djur man som har när man äger en näringsfastighet skall väl redovisas som varulager i deklarationen.... Så suss82, husdjur är inte produkter utan varor   ;)

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #14 skrivet: 11 okt-06 kl 12:47 »
Det är inte som på gamla "goda" tiden när man kunde klara sig med ett par kor, en gris å några höns.
Djurskötsel i den omfattningen har man för att det är kul, inte för att tjäna pengar påt,
för det gör man inte.

Så då är vi bakåtsträvare hela bunten på forumet då när vi vill vara självhushållande? Men du har ju så klart rätt. Tjänar pengar gör man inte. Men det är väl lite det många av oss vill komma ifrån, detta fullständiga beroende av kontanta pengar. I alla fall jag, jag vill leva långsammare.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

christine

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 11 okt-06 kl 13:32 »
Alla gör vi våra val.

Men man bör väl respektera varandras ideologier. En del vill ha en gris, lite höns osv. Och andra vill leva på vad gården ger, dvs ha några suggor, mjölkkor, värphöns etc. För att kunna ha kvar sin gård som antagligen kostat några miljoner i inköp.

Alla har vi olika förutsättningar.

En del småbrukare har också jobb vid sidan om för att klara sig och vi andra har valt medvetet kunna leva helt på vad gården ger och måste kompromissa vilket jag och mina föräldrar gjort. Våra djur har det bra bl a grisarna bor ute i hytter året om, de får böka runt som de vill på sina vilkor.

Vi är också självhushållare. har köpt ankor, gäss, kalkoner för att få lite variation på middagsbordet. Vi odlar egna grönsaker, potatis etc.

Så ingen här på forumet anser jag, är bakåtsträvare, utan vi har bara olika förutsättningar.
« Senast ändrad: 11 okt-06 kl 18:56 av christine »

AKS

« Svar #16 skrivet: 11 okt-06 kl 13:55 »
Det finns väl egentligen tre olika sätt att ha det på:

1. Man har ytterst få djur och det går med förlust. Man får alltså betala för att ha sina djur. Det kostar mer än att köpa motsvarande produkt från butik eller privatperson. Djuren är en hobby, som får kosta pengar.

2. Man har lite fler djur och det går jämt upp. Djuren betalar så att säga för sig, men det blir inte någon direkt förtjänst. (Sedan kan man ju fråga sig om man ska räkna in arbetstid och liknande, då måste man ju antingen ha dem på ett lättskött sätt, eller ha lite fler djur för att det ska vara lönsamt).

3. Man har så mycket djur/så stor produktion att man kan tjäna något (lite eller mycket) på dem. I det här fallet blir inkomsterna/förtjänsterna större än utgifterna för att ha djuren.

Sen kan ju själva förtjänsten se olika ut. Det kan handla om att man sparar pengar på att få kött, ägg och liknande från egna djur istället för att köpa i affären. Men det kan förstås bara vara en förtjänst om besparingen är störren än kostnaden för djuren.

Alla får väl ha det som de vill, men om man måste arbeta mer/tjäna mer för att ha djuren så ska man i alla fall vara medveten om det.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #17 skrivet: 11 okt-06 kl 14:10 »
Fast det går ju att hålla småskaligt och ändå få lite klirr i kassan.

Själv har jag inte mer än c.a ett hundratal höns och lika många kaniner samtidigt och det går årligen ganska bra i pluss. Både sett ur pengakapital och i mat på det egna bordet.

Men det kräver att man hittar rätt kundkrets och trogna kunder.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 12 okt-06 kl 16:10 »
Frågan kommer upp med jämna mellanrum under olika rubriker här på forumet.
Visst kan husbehovsdjuren vara lönsamma!
Allt kommer tillbaka till hur man räknar. Vad är egen tid värd?

Riktigt "lönsamma" djurslag i husbehovssammanhang skall naturligtvis klara sig på vad man själv kan och hinner producera.
Får, kaniner, höns och gäss är goda exempel på djur som kan hållas på egna fodermedel även på små arealer. Givetvis förutsatt att man nöjer sig med den produktion man får utan "köpefoder".

Någon enstaka gris kanske kan vara "lönsam" för husbehov på en gård med lite spannmål eller rotfrukter, men börjar man räkna med enbart inköpt foder är det nog kört...

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

my

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 okt-06 kl 14:13 »
Jag har gjort en uträkning.

Om suggan får 2 kullar om året och det blir 12 st kulltingar per kull.

Det går åt 1225kg mat åt suggan.
Det blir 49 st säckar= 25kg
En säck kostar 85:-
Det blir 4165:-
Det går åt ca 104 st balar halm.
En bal halm kostar ca 5:- st
Det blir 520:-
4 st Hamp max spermier kostar med utkörning 1310:-
Avmaskningsmedel kostar 74.5:-

Detta fick jag när jag skickade 12 st smågrisar med moms 5171:-
Två kullar 24 st smågrisar får man in ca 10342:-
Det går ca 20 st säckar=30 kg smågrisfoder.
En kostar 128:- Det blir 2560:-

Summa + 1712,5:-

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
MarieMaya

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser