Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plötsligt bor det ankor här, vad i hela friden gör jag nu??  (läst 1312 gånger)

Vero

Dålig titel, men jag kom inte på nåt bättre ämne. Jag har nämligen så många olika frågor.

Makens kollega frågade om han ville ta över några ankor, visst sa han, och vips så hade vi tre stycken i vårt halvfärdiga hönshus!

De har varit hos oss några dagar, vi har inte fått upp stängslet till inhängnaden än, så de har bara varit inne i huset. Vi tänkte att de skulle få ett hum om var de bor nu på det sättet också, men de verkar jätte stressade! När jag går ut och byter vatten i baljan och ger dem mat så yr de runt därinne, helt skräckslagna. Det finns ingen hasp på dörren än, så en gång lyckades de knuffa upp den när de sprang in i den och kom ut. Då lugnade de sig genast och gick runt där lungt, på rad och tittade sig nyfiket omkring. Ankorna var lätt att få in igen, men draken fick jag lov att fånga och lyfta in för han ville inte.

Jag gissar att de var vana att få gå ute där de bodde förut, så nu ska stängslet upp i helgen!

Men mer då? Vad äter de i matrestsväg? Rå aubergine, kan man ge dem det? Jag väntar med att exprimentera med sånt tills de kan få maten ute, så slipper man en massa gammal ratad mat i ströet...

Allfoder fick vi med en säck som de får, innehåller den allt de behöver? Är det bättre att ge dem nåt annat? Eller är det bara för att det är billigare som man ger dem krossade korn istället? Vi har ju inget naturligt vatten, så de får väl inte så mycket mat från naturen...

Om ni har dem lösa på tomten, hur gör ni med trädgårdslandet? Hägnar in antar jag, men hur högt och vad har ni använt?

Nån som har nåt tips för hur man får ankorna lite mer tama? Jag har tyvärr inte tid att sitta där inne nån längre stund eftersom jag har 2 småbarn och en bäbis att ta hand om också.

Det finns räv här, han tog våra kaniner, grävde sig igenom nätet vi hade som golv den rackarn. Så jag hoppas att ankorna kommer att tycka bättre om huset så småningom så det inte blir så svårt att få in dem där på kvällarna.

Nu finns ingen "inredning" i huset, bara strö och halm på golvet, en balja vatten och matskålar. Vill de ha nåt slags rede att värpa i?

Alla tips och hejarop mottages tacksamt.
The impossible just takes a little longer

Vero

SV: Plötsligt bor det ankor här, vad i hela friden gör jag nu??
« Svar #1 skrivet: 13 aug-09 kl 13:37 »
Jag vet inte ens vad det är för ankras heller, finns det nån nyckel som man kan lista ut det med?
The impossible just takes a little longer

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #2 skrivet: 13 aug-09 kl 13:57 »
Vad roligt det låter, med lite ankor helt plötsligt! Hoppas att det löser sig med alla dina frågor. Jag har en väninna här inne, hon kallar sig Torparhulda och kan en hel del om olika fjäderfän, hon har själv såväl ankor som höns, kontakta henne, så får du bra hjälp. Har du provat att helt enkelt Googla på ankor och bilder, på nätet? Ja, det har du väl... men annars kan du ju prova det. Lycka till!
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

LasseDalom

• -
« Svar #3 skrivet: 13 aug-09 kl 15:49 »
Det finns massor med bra info här på sidan att läsa om ankor och går du till bibblan så hittar du säkert flera böcker. Lycka till!

Rottis

« Svar #4 skrivet: 13 aug-09 kl 21:16 »
Kan du inte lägga in några bilder på dom?

jasmine83

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 15 aug-09 kl 13:28 »
Kan ni inte fråga dom ni fick ankorna av vad det är för ras? Är dom stora eller typ som en and? Sätt in bilder om du har möjlighet så är det nog någon här som vet vad det är för ras... Kan dom inte få vara ute lösa på dagarna?
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

mizen2

• Östergötland
    • Mizens_sida
« Svar #6 skrivet: 15 aug-09 kl 13:42 »
Att du har ankorna inne första tiden är jättebra. De lär sig då var de hör hemma.
Sedan efter 5-7 dagar när du ska släppa ut dem,ge dem inte mat ute. Gör det till en vana att när du tar in dem på kvällen ta med en hink med lite gott (kanske bröd) och dunka på hinken så lär de sig snart ljudet att det är nåt gott på gång och då kommer de förhoppningsvis. Mina egna ankor som jag har,funkar det bra på.
Allfoder funkar bra att ge ankorna. De är förtjusta idet mesta imatväg så matresterna kommer till användning nu. :)
Och ifall du ska ha dem lösa så får du nog hängna in trädgårdslandet.
Ett rede till dem är kanon ifall de sedan skulle vilja lägga några ägg. Det finns olika smarta lösningar på reden, en del använder gamla bildäck med halm i. En del bygger själva ;).
Har hund, hästar,afrikanska dvärggetter, dvärgsilkeshöns,dvärgkochin,orpington och cayugaankor

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser