Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten  (läst 1936 gånger)

_olfi_

• Medelpad
Vatten
« skrivet: 12 aug-09 kl 21:24 »

Hur har ni andra det med vatten? Jag fick en fin tanke på en damm här till gässen, men det är så torr och porös mark här så det vattnet skulle nog inte ligga kvar länge, eller finns det nåt smart sätt att lösa det på?
Jag skulle helst vilja ha en "naturlig" damm, utan duk då. Fast... aa, jag vet inte hur det skulle gå till men... :P
« Senast ändrad: 01 sep-09 kl 19:07 av _olfi_ »
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

gernsö

• Skåne
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #1 skrivet: 13 aug-09 kl 05:05 »
Var har du för stänge till fåren,  för vi har våra i fårhagen tillsammans med fåren, fungerar bra.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Vatten
« Svar #2 skrivet: 03 jan-10 kl 08:51 »
Måste gäss ha simbassäng? Klarar de sig inte utan?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 jan-10 kl 08:57 »
Som regel brukar man säga att sim fåglar ska ha tillgång till vatten att simma i.. Viktigast för gäss är att de har så mycket vatten att de kan blöta ner hela halsen, behöver de för att sköta hygienen, funkar med en stor spann. Rent vatten väldigt viktigt så de inte får ögoninflammation.. Grimbart
Fjäderfän och kaniner

Georgisten

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 03 jan-10 kl 09:17 »
Ok, tack för svaret.
Min undran kommer sig av att jag funderar kring om man kan föda upp gäss så här: http://www.facebook.com/photo.php?pid=3469296&id=112693256104&ref=mf

DVs: på intensivt bete i burar. Borde ju fungera isf. Har hört att gäss omsätter gräs effektivare än de flesta betesdjur vilket gör dem intressanta i sammanhanget. Hur snabbt växer de? Kan man ha dem ihop med andra fjäderfän?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 jan-10 kl 09:29 »
De betar väldigt bra. Mina käka av en hel slänt på några dar.. De går tillsammans med mina höns nu, har bara honor för tillfället. Gås hannen våldtog en höna så den dog, inte att rekommendera gåshannar med andra mindre arter. De växer ganska bra.. Peking ankor finns ju annars ;)
Fjäderfän och kaniner

Georgisten

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 03 jan-10 kl 14:49 »
Fräsigt! Går det att få dem att beta högt gräs också om man håller dem på mindre yta månne?

Kanske de går bra ihop med kalkoner som ju är lite större?

Hur snabbt växer gäss i förhållande till kalkoner? Går de att ha med broiler månne?

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 03 jan-10 kl 15:01 »
De är väl bara att pröva, har ingen erfarenhet av kalkoner, har fått för mig att de är galna folkilskna djur,köp en gås o en kalkon o släpp ihop, slåss de kan du lämna gåsen till mig ;) (behöver en hanne). :D Gässen slaktas oftast till mårten gås 10nov så då har de hunnit bli stora..
Fjäderfän och kaniner

Georgisten

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 03 jan-10 kl 15:13 »
Haha, tack för svaret. Har lite tankar på småskalig djuruppfödning för att känna på det liksom... och gäss är fina djur. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 3 användare
Bokohammare, skräptanten, Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser