Varför jag undrar är så att jag kan göra en "budget" att presentera för min fru. Hon hejar på mig i biskaffandet, men det kan vara bra att veta vad man kan tänkas behöva lägga på kupor och grejer...
Sorry att vi sabbar din tråd med massa käbbel =) Kontentan kan man väl säga är att för en nybörjare spelar ramformat inte så stor roll. (anser jag , är kanske bäst att tillägga...)
Om du ska bli storbiodlare spelar det däremot roll, men det märker ju du efter några år om du skulle vara sugen på! och det är inte så jätteproblem att byta ramformat om du bara har en handfull samhällen.
Ett annat tips som är värt att tänka på, om pengarna är en avgörande faktor. Många gamla biodlare slutar ju, och det finns ett överflöd av kupor och material till en billig peng. Hittar du nån som vill sälja kan du komma riktigt billigt undan. Ett par gamla trågkupor är faktiskt inget dåligt alternativ, mycket bra för binas övervintring, sämre ur ergonomisynpunkt. Men har du bara säg två samhällen spelar det knappast nån roll.