Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta ska man mata hönsen?  (läst 12480 gånger)

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #20 skrivet: 30 sep-09 kl 09:48 »
..då får man väl, för att skydda givaren, helt enkelt säga att man är ett äckel med förkärlek till avfall och som äter andras rester...bevisa! att jag i smyg sticker till hönsen en del 8) vi har ju fruktansvärda utbrott av galna kosjukan här i landet ::)...det här verkar vara en av de regler vi belamras med som känns helt ok att bryta mot om man har det behovet...

...sen tror jag inte att myndigheterna ägnar så mycket tid åt att jaga hobbyhönsägare och skolor, själv har jag slutat att ge matrester till hönsen från restauranger mest pga jag har så många att det blir kladdigt att hålla på och utfodra i burarna med det men det var uppskattat av hönsen när dom fick
« Senast ändrad: 30 sep-09 kl 10:08 av Rooster »
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #21 skrivet: 30 sep-09 kl 11:32 »
 ;D ;D ;D

Jag har frågat i våra mataffärer häromkring, men tyvärr vill de inte lämna ut det som de annars slänger. Synd, för jag har både en hög med höns och hungriga grisar...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

EvaE

  • Gäst
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #22 skrivet: 30 sep-09 kl 11:43 »
;D ;D ;D

Jag har frågat i våra mataffärer häromkring, men tyvärr vill de inte lämna ut det som de annars slänger. Synd, för jag har både en hög med höns och hungriga grisar...

Från vår lokala byaffär så får jag grönsaker & frukt dom ändå slänger + att jag får köpa en stor pappkasse men allt utgånget bröd för
20 spänn. De gör jag 1-2 ggr i veckan, helt perfekt! Jag är jättenöjd med!  ;D

Aklejan

  • Inlägg: 332
    • -
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #23 skrivet: 30 sep-09 kl 19:28 »
Hur bär du dig åt för avtalet med skolkök och affär? Här påstås det att Miljö&Hälsa sätter stopp för den hanteringen!? Någon här som vet vad lagen säger undrar Inga-Karin

Min kompis jobbar på skolan å tar med resterna hem....(Inte illa med hemleverans  :P )
Affären är liten och personlig....dom lägger allt frukt & grönt på ett ställe så att jag kan ta vad jag vill  :D
Jag varken vill ha eller har blivit erbjuden "köttrester"

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #24 skrivet: 30 sep-09 kl 20:57 »
Min kompis jobbar på skolan å tar med resterna hem....(Inte illa med hemleverans  :P )
Affären är liten och personlig....dom lägger allt frukt & grönt på ett ställe så att jag kan ta vad jag vill  :D
Jag varken vill ha eller har blivit erbjuden "köttrester"

jag vet ju att du bor i närheten av mig. får man fråga vilken affär du får ifrån?  ::)

Aklejan

  • Inlägg: 332
    • -
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #25 skrivet: 01 okt-09 kl 16:20 »
jag vet ju att du bor i närheten av mig. får man fråga vilken affär du får ifrån?  ::)

Först å främst.... Ledsen att jag inte svarat på ditt Pm  :-[
Blev glad....men det funkade inte den helgen...

Sen vad det gäller "min" affär....så har dom sagt att dom inte vill ha "något spring" av fler människor....
Dom ger till mej för att jag är stammis där och sköter det snyggt....
Så....inte för att vara snål....men du får nog fråga i affärerna närmare dej... :P
Kolla med folk som odlar mycket också....du vet, det som är lite fult kanske inte går att sälja...
Just nu finns det ju drivor med gratis fallfrukt å överväxt sallad i många trädgårdar...

Lycka till!!!

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Hur ofta ska man mata hönsen?
« Svar #26 skrivet: 01 okt-09 kl 16:25 »
Vad synd, men kul att du berättar nu´. så att jag vet att du kollar dina PM i allla fall ;)

hade inte tänkt att fråga dom egentligen, vet redan en skola jag kan få ifrån. var bara ren nyfikenhet ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 4 användare
torpjens, ManPåGården, von tratt, GuyFromTheSky

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser