Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalker ni - och hur?  (läst 2357 gånger)

jens@lant-liv.org

• Föreningen för socialt och ekologisk utveckling pa landsbygden.
kalker ni - och hur?
« skrivet: 11 aug-09 kl 16:21 »
Konstig. Alla bönder runt omkring prata mycket om gödsling och vad det har för effekter pa vall.

Men: Gräset är väl ganska senibelt för sura marker?

Jag har en sköd kring 2 t hektar (som jag tycker är välidt liten) och tänker därför att kalka upp mina marker. Anbud ligger pa 200 SEK / t och ett behov av 3- 4 t per hektar - en gansak försumbart kostnad also. Kalkning sköds da av leverande bolag. Bo i norra Värmland.

Har ni erfarenhet av tillväxtökning efter kalkning?

Vem anliter ni? Later ni ochsa srider kalk?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: kalker ni - och hur?
« Svar #1 skrivet: 15 aug-09 kl 12:17 »
Jag förstår inte riktigt allt som du skriver, men jag skulle föreslå:

Se kalk främst som ett näringsämne bland andra. Testa din jord för att se vad den behöver, eller fråga bönder i trakten vilka ämnen som brukar saknas i jordarna där. Kalka inte som en rutinåtgärd. 3-4 t/ha som engångsgiva är ganska mycket på en gång. Hur mycket det är beror på jordart. Är det lerjord kan det tänkas, är det en lättare jord är det helt klart (för) mycket på en gång.

Fordson

« Svar #2 skrivet: 15 aug-09 kl 12:40 »
Grannbonden tjatar alltid om att man ska kalka, kanske vore idé att prova ett år.
Hur sprider man kalk? Kan man köra med en gödningssnurra? (Sån där tratt manick...)

Mushi

« Svar #3 skrivet: 15 aug-09 kl 20:21 »
Nej inte med tratten. Det provade vi förra året och det gick inte alls bra. Saltspridare provades också och det gick inte heller. Grannen körde med en gödselspridare (modell gammaldags som vevar ut det därbak, om det går att förstå vad jag menar) och det gick fint, fast blev ganska tjockt spritt.

Det finns firmor som kommer och sprider med en jättemaskin, vilket nog är det bästa om man har lite större ytor. Gärna på tjäle och lite snö.
« Senast ändrad: 15 aug-09 kl 20:23 av Mushi »

jens@lant-liv.org

• Föreningen för socialt och ekologisk utveckling pa landsbygden.
« Svar #4 skrivet: 16 aug-09 kl 07:36 »
kalk är väldigt tungt. Om Du forsöker att sprider den med dina egna maskiner bli det stort risk att det bli djyrt.

För att kalk ska spridas nagorlunda jämnt ska den helst lösas upp i vatten. Även om det bli ännu mera vikt....

Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser