Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brutala gutefår  (läst 4093 gånger)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Brutala gutefår
« skrivet: 11 aug-09 kl 10:27 »
Har sedan någon vecka tillbaka släppt fåren i nyrestaurerad hage, "Sjöhagen", med rätt mycket sly. Längs ett dike fanns en tätning med 3-5m höga björkar och sälgar. Hade tänkt att de skulle få växa till sig och bli ved med åren, men tji fick jag.

Efter att ha arbetat av allt annat sly gav de sig nu på de här träden.

Tre olika metoder används har jag sett. För de klenare träden så går helt enkelt  ett gutefår rakt på stammen, så den böjs ner, och åker i backen, varpå övriga flocken kastar sig över löven och fåret som böjde ner trädet fortsätter framåt mot löven och deltager i ätandet. Sedan går de vidare och den tomma pinnen reser sig upp igen.

I en del fall hakar de fast trädet i hornen och böjer ner det, varpå ätandets grupparbete fortsätter. Tur eller skicklighet låter jag vara osagt, men jag lutar åt skicklighet.

För de största sälgarna (upp mot fem meter) så tar åtminstone baggen och sliter av barken från marken och upp till åtminstone en meter höjd. Sedan börjar han gnaga på trädet, och kombinerar detta med att stånga på stammen, som till slut bryts av och ner kommer lövverket. Ungträdet hade förstås ändå dött av ringbarkningen.

Åtminstone verkar man låta björkarna vara ifred, men sälgen är tydligen det godaste som finns och skall bara dö...

Någon med liknande studier av metodik för slyröjning?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

ledup

SV: Brutala gutefår
« Svar #1 skrivet: 11 aug-09 kl 11:38 »
Japp, har också med stort intresse beskådat detta samarbete! (gutefår det med)

Birgit

« Svar #2 skrivet: 11 aug-09 kl 12:45 »
Kan bara instämma. Gutefår är superintelligenta! Fast inte bara när de äter sly. Jag har några som brukar rymma. När de vill in igen klampar de rakt ut på vägen och ställer sig utanför grinden. Alla stannar och öppnar man grinden rusar de rakt in 8)

ulfg

« Svar #3 skrivet: 11 aug-09 kl 20:58 »
Min gutebagge Tore kommer hem då och då med en halv enebuske mellan hornen. Det räknas kanske inte?..
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #4 skrivet: 12 aug-09 kl 13:36 »
Min gutebagge Tore kommer hem då och då med en halv enebuske mellan hornen. Det räknas kanske inte?..

Han vill väl att du skall äta också? Omtänksamt.

ulfg

« Svar #5 skrivet: 12 aug-09 kl 21:28 »
Åh, det tänkte jag inte på. Som katten som slänger en halvdöd mus på bröstet på en kl 5 på morgonen.
Fick leta efter flocken lite idag. De ratar betena fullständigt och käkar sly på hyggena istället. Sly verkar vara som godast nu i augusti och september. Få se om Tore släpar hem en sälg åt mig...

Camillur

« Svar #6 skrivet: 13 aug-09 kl 10:28 »
Mina Värmländska böjer också ner sly/träd för att nå löven i toppen. Fast de gnager ingen bark vad jag har sett.
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

Birgit

« Svar #7 skrivet: 13 aug-09 kl 19:19 »
Mina gutar är heller inte mycket för bark, dock mer på vintern.
Däremot mina Roslagsfår, sågar man ner en halvstor gran har de avbarkat den på ett dygn :o Helt omåttliga alltså. Dessutom käkar de upp alla granskott de kommer över på ung granarna och min senaste upptäckt är att de käkar kåda som godis 8) Innebär att de är ganska kladdiga i nyllet vid den dagliga gosestunden, men de luktar väldigt gott ;)

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 13 aug-09 kl 19:28 »
Mina får trampar också ner sly för att komma åt löven.
Barrträd och björk låter dom bli.                       På sommaren har jag inte märkt av något barkätande, men det beror antagligen på att det finns så mycket olika att välja på i hagen. 
För på vintern gnager dom flitigt i sig all bark från asparna jag fäller åt dom och drar in i hagen.
Jag har en blandad flock med åsen, finullskorsningar och lite leicester.  Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ulfg

« Svar #9 skrivet: 14 aug-09 kl 08:40 »
Jag tror att mycket av erfarenheterna med att djuren äter olika saker har med säsong att göra. Björk, gran, sly, bark, mm smakar olika gott under olika delar av året. Björk som ratas under vår och sommar åker med på hösten. Bark är gott men mest på vintern. Allöv ratas konsekvent utom i september då de plötsligt blir mycket begärliga. Vitklöver ratas under början av betessäsongen men äts upp efter början av juli. Osv, osv i det oändliga. Det är det här som är så roligt med att ha varierad betesmark/skog. Då får man se hur varierat de kan äta.

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 14 aug-09 kl 09:07 »
Äter era får björk och barrträd?
Mina kommer visserligen hem från naturbetet när maten är slut eller första snön kommer, nån gång i oktober så där... 
Men dom äter inte något sånt. (Som tur är, eftersom hagen inte är min och en del av den är skog som ägaren antagligen vill ha kvar;)). 
Inte dikorna heller trots att dom är värsta 'ätmaskinerna' som trampar ner mindre träd för att komma åt löven. Men på hygget står björkarna kvar orörda. Korna kan gå till hygget på vintern om dom vill men dom gör det inte pga snödjupet.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ulfg

« Svar #11 skrivet: 14 aug-09 kl 14:53 »
Mina gutar käkar upp björklövet, men det är inte särskilt smakligt utom vissa perioder. Tror dom drar i sig det mest sent på säsongen, strax innan det gulnar. Som med allövet. Barr lika med tall äter dom glatt, men det är på hösten och vintern. Mina gutar äter inte gran, till skillnad från så många andra får. Måste bero på att tall är smakligare och att mina gutar helt enkelt är bortskämda med mycket tall.

Birgit

« Svar #12 skrivet: 14 aug-09 kl 14:54 »
Gutarna gnager bark från framförallt tall, men även lite gran. Granskott på vårvintern äter både gutar och rosor. Men rosorna äter det även på sommaren. Mina gutar käkar björklöv på våren vid lövsprickning. Rosorna äter granbark och annan bark mitt i sommaren också.
Gutarna har inte börjat äta klöver än. Brukar åka med till hösten, men än betar de runt det. Rosorna har knappt klöver på sina beten, så där vet jag inte.
Det spännande är att man tydligt ser skillnad på raserna och deras beteenden vad gäller fodersök. Även mina tidigare finull var olika de får jag har nu. Dels har det nog att göra med var de kommer ifrån, men olika fårraser har lite olika beteenden också. Så är det säkert även en tillvänjning. Vad de lär sig äta och tycka om.
De är väl lite som människor, man kan inte generalisera och tro att alla tycker likadant. Men helt klart är det en flock prägling.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #13 skrivet: 14 aug-09 kl 19:02 »
Mina Åsenfår äter sly (löv och bark) av asp, sälg och björk året runt verka det som.  Dem älskar tall på vintern men verka föredra löv på sommaren. Har inte sett dem äter granskott i någon större utsträkning men däremot barka dem av dem året runt. Dem barka av även relativt stora björk och vildapel-körsbär ibland, man undra ju om man har getter i hagen eller får.  Har även några tackor som klara av att gå gränsle över lagom stora träd och sen äter alla tillsammans löven. Dem försöker också stångar mot träden men tackorna som inte har horn lykas ju sämmre med detta än baggarna.
« Senast ändrad: 14 aug-09 kl 22:17 av andrea.r »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #14 skrivet: 14 aug-09 kl 19:39 »
Våra gutar tar iaf torkad allöv, har en hel del alstubbar som jag låghamlar. Men torkad ek och björk är meningslöst, så det får vara. Övrigt torkat löv tar de gärna.

Gran är de totalt ointresserade av också, men de står alla och glor hungrigt om jag fäller en tall utanför vinterhagen, och när man sedan ger dem GROT:en så är det bara vita skelett kvar när de är klara med tallen.

Vurre

« Svar #15 skrivet: 14 aug-09 kl 20:42 »
Mina Åsenfår äter sly (löv och bark) av asp, sälg och björk året runt verka det som.  Dem älskar tall på vintern men verka föredra löv på sommaren. Har inte sett dem äter granskott i någon större utsträkning men däremot barka dem av dem året runt. Dem barka av även relativt stora björk och vildapel-körsbär ibland, man undra ju om man har getter i hagen eller får. 

Har du hört att det är skillnad på objekts- och subjektsform även tredje person plural? Jag översätter till första person singular, objektsform;

Mej älskar att ... nä, låter knäppt.

Om vi testar första person plural, objektsforml: Oss älskar tall på vintern... Funkar inte heller så bra.

Tror att det är objektsformen som stör; dem älskar tall.

OK, testar subjektsform singular. Jag älskar tall. Funkar!
Subjektsform första person plural: Vi älskar tall. Yes! Det funkar, det också!
Vågar man sig på tredje person plural i objektsform så får man se; de älskar tall. Yes, det funkar!

snus? vad är priset på en pris?

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 14 aug-09 kl 21:03 »
Nä men Vurre, vad elakt av dig att vara språkpolis på det viset  >:(
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #17 skrivet: 14 aug-09 kl 22:20 »
är tyvärr inte född i sverige och har aldig gåt i skolan eller högskolan här, kann ju slå upp alting men då ta de så lång tid att skriva och blir inte roligt längre.

Vurre

« Svar #18 skrivet: 14 aug-09 kl 22:50 »
Nä men Vurre, vad elakt av dig att vara språkpolis på det viset  >:(

Det där var snällt. Du ska se när jag är elak.

Det var en liten lektion i skillnaden mellan objekt och subjekt som många unga människor, även infödda svenskar, kan ha nytta av.

Jag tror också att svenskar är ovanligt dåliga på grammatik. Eller de som gått i svensk skola är dåliga på grammatik. Hej, så OT det här blev!

Att fåren gillar sly och tall är kul. Jag önskar att mina var lite hungrigare på sånt.
snus? vad är priset på en pris?

JBF

• Småland
« Svar #19 skrivet: 14 aug-09 kl 23:33 »
Ja, bara på mina 5 dagar som fårägare har jag märkt hur duktiga de är på att beta sly. Efter att ha läst denna tråd gick jag ut och kapade en 2 meter hög gran och slängde in hos fåren (De går ju fortf i sin lilla tillvänjningshage). Minsann började de omedelbart att slita av barken där de kom åt, och även äta av topparna! Trevligt, jag riktigt ser framför mig hur de kommer öppna upp hagarna här hemma!

//JBF (Som är finne, och kan ha överseende med folks grammatikfel, speciellt folk som ej har svenska som modersmål. Två saker har jag dock extremt svårt för 1, Särskrivning och 2, folk som uttalar andra T:et i engelska ordet "international". Internashonal heter det för bövelen!!)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 2 användare
eriksjos, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser