Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växter runt hönsgården och inuti...  (läst 24224 gånger)

Krågedal

• Östergötland
SV: Växter runt hönsgården och inuti...
« Svar #40 skrivet: 14 mar-08 kl 15:39 »
Kul och lärorikt sida inför mitt hönsinskaffandet Jag ska flytta några rabarberplantor in till hönsgården, har även en humle som ska dit med ska skaffa rödavinbärsplantor även åbotten (hette det va?) ska jag försöka finna.
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Sommartorparn

« Svar #41 skrivet: 14 mar-08 kl 15:59 »
Är rabarberblad inte giftiga för höns då?

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #42 skrivet: 16 mar-08 kl 20:44 »
Rabarberbladen är giftiga för djur men även för oss människor.

Men man kan använda rabarberbladen till annat som är nyttigt. Man kan t ex koka rabarberblad och fläderblad (som också är giftiga )med vitlök och persilja och sedan spruta mot skadedjur.

Tindranu

• Småland
« Svar #43 skrivet: 16 mar-08 kl 20:52 »
"Rabarber innehåller Oxalsyra som är giftigt. Det är dåligt för kalciumupptaget och dåligt för tänderna, kan vara farligt i större doser.

Frågan är hur farligt? Till att börja med är det främst bladen som är farliga. Så släng dem.

En uträkning kommer fram till att vi behöver få i oss 25 gram oxalsyra för att uppnå dödlig dos. Vilket skulle innebära ungefär 3-4 kilo rabarberblad, avsevärt mycket mer om du enbart äter stammen."

Rätt mycket blad man måste äta för att det ska vara dödligt... men hönor är ju mindre så det är nog bäst låta bli.
Stod någonstans att oxalsyrehalten är starkare ju senare på säsongen, att på tidig vår gick det att ge djur det....
Så - har man lärt sig nåt nytt idag med!
Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Clarie-Ann

• Bor i ett hus vid skogen.....
Gullregn och hönor
« Svar #44 skrivet: 17 mar-08 kl 14:19 »
Ska skaffa höns och kom på att jag har ett stort Gullregn på min tomt. Bären är ju giftiga! Hur går det med hönsen? Låter de bli bären eller hur gör man?
Är lycklig för allt som finns. Bor i harmoni vid skogens rand och ska snart skaffa höns. Det var därför jag hittade hit...trevligt med alla "naturliga", underbara människor här. Hittade mina höns tack vare denna sajt. Så jag stannar kvar och njuter av trevligt sällskap...

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 23 mar-08 kl 10:43 »
Mina hönor äter för fullt av mina klematis blad, och de lever ju än. Har inte märkt någon påverkan alls.
Klematis stjälkarna innehåller en giftig växtsaft, förr gned tiggare in sig med saften så de fick blåsor på huden för att folk skulle tycka mer synd om dem.
mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Byracka

• -
« Svar #46 skrivet: 23 mar-08 kl 11:25 »
Klematis stjälkarna innehåller en giftig växtsaft, förr gned tiggare in sig med saften så de fick blåsor på huden för att folk skulle tycka mer synd om dem.

Det är möjligt att det gäller klematis också, annars finns det en växt bland smörblommorna som fått sitt namn just av detta bruk: Tiggarranunkel

sian21

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 01 apr-08 kl 15:27 »
Citera
"Rabarber innehåller Oxalsyra som är giftigt. Det är dåligt för kalciumupptaget och dåligt för tänderna, kan vara farligt i större doser."

.Hej !

Det finns rabarber att köpa i plantskolan som inte innehåller oxalsyra. Så jag tycker det låter som en bra växt i hönsgården. Blir stor och ger skugga.

Mvh Sian21

Lotus

• Ångermanland
« Svar #48 skrivet: 14 apr-08 kl 15:33 »
Någon som vet hur det är med krusbär?

Har planterat en sådan i min (hittills tomma) hönsgård. Sedan kom jag att tänka på att den kanske är olämplig där? Äter hönsen upp krusbären? Vill man själv äta krusbär som stått hos hönsen? Den hamnade lite slumpmässigt därinne, skulle flyttas och så tänkte jag på hönsen, dels att plantera något som de inte äter upp (och jag antar att det är svårt att äta upp/kraffsa sönder en taggig krusbärsbuske?) och dels något som ger lite skydd.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #49 skrivet: 22 apr-08 kl 12:14 »
Hm, jag har aldrig kollat upp vad som är giftigt och vad som inte är giftigt. Jag tror för det första att de flesta djur märker om något inte är bra och låter bli den växten. För det andra så är väl de flesta giftiga saker ganska svagt giftiga och skadliga endast i väldigt stora mängder. Att inte kunna ha rabarber i hönsgården tycker jag låter jätteskumt.

Den enda förgiftningsincident jag någonsin råkat ut för var när hunden var valp och åt en padda. Efter en hel natt av skummande kräkningar och avföring har han aldrig tittat åt en padda igen...

Vi har haft ormbunke i hönsgården. Skyddar man den bara tills den vuxit upp så är den sedan både ett bra solskydd och tilltugg för de små liven!

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Re:Växter runt hönsgården och inuti...
« Svar #50 skrivet: 24 apr-08 kl 11:29 »
Har planterat klängrosor utanför hönsgården, men hönsen vill gärna äta bladen så jag vet inte om det kommer att lyckas.

Hur har det gåt med dina rosor?
Jag funderar på kaläter rosor runt hönsens hage. Skulle vilja ha olika som har olika blomnings tid. Vad tror ni?
Även någon for av färgglad klättrare som inte tappar alla bladen på vintern, har set någon som har stora röda blad.

Lotus

• Ångermanland
SV: Re:Växter runt hönsgården och inuti...
« Svar #51 skrivet: 25 apr-08 kl 08:47 »
Hur har det gåt med dina rosor?
Jag funderar på kaläter rosor runt hönsens hage. Skulle vilja ha olika som har olika blomnings tid. Vad tror ni?
Även någon for av färgglad klättrare som inte tappar alla bladen på vintern, har set någon som har stora röda blad.

Har funderat i samma banor. Tror det kan bli jättesnyggt! Funderar själv på Flammentanz, som har fantastisk blomning (dock ej remonterande tyvärr...). Jag är fundersam kring hur stor roserna blir, för jag vill inte att de ska täcka hela utegården, jag vill ju se mina små hönor  :-\. Rosor i kombination med Klematis är ju jättefint också! Men man lär väl bygga kycklingnät eller annat skydd över de små växterna innan de blivit stora nog att klara sig själva, eller? Så att ingen nyfiken höna skrätter sönder växten.

Vilken ros var det du kikat på som hade stora röda blad även vintertid *nyfiken! Apropå röda blad så är ju vildvin vackert också...

Måste fråga en annan sak angående snöbär/smällbär också. Har nämligen en buske sådana i deras rastgård. På Giftinformationscentralen står det såhär om snöbär:

" Smällbär, Symphoricarpos albus

Växten innehåller ämnen som har irriterande egenskaper. De gulvita bären lockar till förtäring, men förgiftningar hos barn är ovanliga.
Symtom: Magbesvär.
Åtgärd: Om mer än 10-15 bär förtärts, kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

Hur skulle ni andra gjort? Haft busken kvar eller tagit bort den?
« Senast ändrad: 25 apr-08 kl 08:51 av Lotus »

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #52 skrivet: 27 apr-08 kl 21:57 »
De röda bladen är inte en rosensort utan någon form av klängväxt. Grön på vår och sommar, har nog blommor. På vintern är bladen vinröda.

Du har inte funderat på att stamma upp rosorna när de växt till sig lite?
Jag tror det vore snyggt

Funderar lite runt vindruvor. Tänkte att de kunde få vara i taket, i annat fal lär det nog inte bli några bär till mig. :)

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #53 skrivet: 04 maj-08 kl 13:29 »
Citera
Måste fråga en annan sak angående snöbär/smällbär också. Har nämligen en buske sådana i deras rastgård. På Giftinformationscentralen står det såhär om snöbär:

" Smällbär, Symphoricarpos albus

Växten innehåller ämnen som har irriterande egenskaper. De gulvita bären lockar till förtäring, men förgiftningar hos barn är ovanliga.
Symtom: Magbesvär.
Åtgärd: Om mer än 10-15 bär förtärts, kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

hihi, snöbärsbusken kallades förr ofta för smällskitbär.......  ;D ;D Kan gissa varför ;)
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Lotus

• Ångermanland
« Svar #54 skrivet: 06 maj-08 kl 22:27 »

hihi, snöbärsbusken kallades förr ofta för smällskitbär.......  ;D ;D Kan gissa varför ;)
Kommer mina älsklingar att skita på sig  :-\?

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #55 skrivet: 07 maj-08 kl 21:29 »
Kanske Mahonia kan vara något? Det står i alla fall ingenting om att den är giftig. Den påminner om järnek, blommar med gula klasar som luktar honung och senare får svarta bär. Bladen rodnar på hösten. Vi har en stor buske som jag kanske kan ta skott ifrån.

Vi planterade humle utanför vår hönsgård tidigt i höstas, men den har inte tagit sig än i alla fall. Inte heller syns det något liv i vinstocken, medan övriga utomhus har skjutit skott och den i växthuset redan står i blom.

Vi trodde inte att vi skulle komma i den sitsen att vi behöver plantera något på vår tidigare bakgård, där det växte hallonsnår, nässlor och andra sorters ogräs, men hönorna lämnar ingenting i fred, så växtligheten har inte en chans. Det var därför jag kom att tänka på Mahonian.

Vad tror ni om Vildvin och Aronia då?

Hälsningar från Kolbäck
http://www.abrinkens.tk
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Sommartorparn

« Svar #56 skrivet: 07 maj-08 kl 21:35 »
Mahonia är inte giftig. Men humle ska vara lite jobbig att ha, p g a av rotsystemet. Man ska t ex inte plantera humle nära huset, för den kan förstöra grunden, läste jag någonstans. (Sen gick jag och varnade grannen som hade humle, men hon visste redan om detta och ska ha kvar humlen i krukor.)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #57 skrivet: 07 maj-08 kl 23:39 »
Mina höns går oftast lösa ute bland kaprifol och allt annat giftigt och farligt. De klarar sig ganska bra (sålänge inte räven eller höken dyker upp) Vad jag tycker mig märka är väl det att allt som inte är giftigt blir lördagsgodis för hönsen. Skulle bli förvånad om slingerkrassen och sockerärtorna får en chans att komma upp på höjden. Vedartade växter klarar ju krafsandet runt rötterna och bladätandet bättre, så jag hade nog satsat på det. Betr. slingerväxten med vinröda blad om vintern så skulle jag gissa på en storbladig murgröna som står soligt och blir lite bränd under vinterhalvåret.(kanske)

Jenny
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #58 skrivet: 08 maj-08 kl 07:57 »
Ja, mina höns har aldrig varit det minsta intresserade av potatisblast, rabarber eller kaprifol, även om de glatt gått och krafsat runt dem. Vet inte hur de vet att det är giftigt, men de äter det inte i alla fall.

Däremot så äter de gärna tomatplantor, gröna tomater och späda blad på björnbär har jag fått lära mig den hårda vägen. :-\ ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #59 skrivet: 09 maj-08 kl 22:22 »
Man ska aldrig underskatta djurens förmågor och kunskaper ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser