Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växter runt hönsgården och inuti...  (läst 24193 gånger)

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
Re:Giftiga buskar???
« Svar #20 skrivet: 21 jan-08 kl 08:58 »
Bra hemsida som skriver om giftiga och ogiftiga växter.
www.ortblomman.com
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #21 skrivet: 21 jan-08 kl 12:10 »
Jag ställde ungefär samma fråga på "Ljugarbänken"
Fick många bra svar ock länkar. ;)

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=1;action=display;threadid=29910
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
« Svar #22 skrivet: 21 jan-08 kl 12:18 »
Tack allihop för era svar :). Har bästämt att köpa bär buskar till mina hönor ;) tänkte mig blåbär, rödvinbär ska se om jag kan hitta fler bärbuskar som jag kan ha i hönsgården. Undrar om jag kan ha krusbär pga tagarna och har hört att dom har syra i sig som kanske inte är bra för hönsen ??? Tänker även plantera olika sorters örter, tror hönsen kommer att gilla det ;).  
When you can live forever
What do you live for

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #23 skrivet: 21 jan-08 kl 14:43 »
ormbunkar som man kan gräva upp i skogen är jättebra, för dem äter dem inte! De växer sig stora och ger fukt och skugga, men det kan vara marigt att få upp dem! Vänligen Anna-Karin
Den som har en lever får se

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #24 skrivet: 21 jan-08 kl 15:11 »
är meningen att duren SKA äta växterna eller inte ???
Jag vill gärna plantera lite i hönsgården, men det är ju väldigt mkt "gödsel" så allt klarar sig inte..... jag har planterar ormbunkar, men de åt ankorna upp. även hosta och alunrot har slunkit ner. Ska prova med prynadsgräs till sommaren...
har även hört att folk har rosor i sina hönsnät som klättratr fint.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #25 skrivet: 25 jan-08 kl 17:08 »
Har tänkt plantera humle utanför hönsgården, som kan ge skugga och skydd när de går ute. Idag finns massor med kardborreväxter, som gav kycklingar bra skydd i somras. (Här finns rovfåglar...)

FUnderar också på att plantera slån bakom ladan för att ge hönsen ett snår där de kan söka skydd vid behov - rovfåglarna klarar väl inte att dyka in i snåren? Eller blir det för taggit för hönsen också? Jag märker att de gillar att gå i krikonsnåren...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Musseron

« Svar #26 skrivet: 25 jan-08 kl 18:44 »
Jag har en tibastbbuske i min blivande hönsgård, och den måste tyvärr grävas upp eftersom den är giftig.
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #27 skrivet: 25 jan-08 kl 22:40 »
Jag har en tibastbbuske i min blivande hönsgård, och den måste tyvärr grävas upp eftersom den är giftig.

Gräver du bara så du får med de flesta rötterna borde den gå att flytta till någonstans där hönorna inte får vara, eller ge den till någon. Tibast är en fin buske.

Säger jag som själv har tibast i syrenhäcken och där går minsann mina hönor ibland... men tror inte de skulle få för sig att äta av den... hoppas iaf...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Musseron

« Svar #28 skrivet: 25 jan-08 kl 23:38 »
Jag tycker också väldigt bra om min tibast, den är ju bland det första som blommar här på vårkanten... åsså ser de så exotiska ut. Jag ska verkligen flytta den! Kanske till en ännu synligare plats ;D
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

polly

• -
« Svar #29 skrivet: 27 jan-08 kl 09:24 »
Varför inte plantrera en vacker gammaldags ros??
Det finns sorter med väldigt små taggar.
själv har jag varit på ett ödetorp och ryckt upp några skott som jag planterat. De sprider sig med rotskott, så det börjar bli ett praktiskt och vackert skydd till hönsen! ;)
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

mormor

• Värmland
SV: Växter runt hönsgården och inuti...
« Svar #30 skrivet: 11 mar-08 kl 12:51 »
Hej.
Läste om vad ni planterar för växter i hönsgården. Intressant och lärorikt.
Har själv funderat på humle, skuggar så fint, om den hinner växa upp. :)
Men det måste väl även gå bra med slingerkrasse? Den är väl inte giftig?
Tänkte även så ringblommor.
Ni får gärna komma med fler förslag på blommor och buskar.

Glad Påsk önskar mormor.

Boström

• Småland
« Svar #31 skrivet: 12 mar-08 kl 10:26 »
Jag har tänkt att sätta klematis, längs ena sida av nätet. Ger lite skugga och så är det vackert, ska även plantera vinbärsbuskar i hönsgårdarna.
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #32 skrivet: 12 mar-08 kl 13:34 »
Citera
Jag har tänkt att sätta klematis
Klematis är giftig (har jag läst någonstans), hur giftig den är vet jag inte och inte heller om den påverkar höns.
Jag har humle vid min ena hönsgård och kommer nog att plantera fler.
Gotlandskaniner, genbank.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 12 mar-08 kl 13:39 »
Vi har en ganska stor trädgård med mkt växter, vet att en del inte är lämpliga att äta.
Förra sommaren var fjäderfägänget mest intresserat av att picka på gräsmattan och i jorden.
Får hoppas det fortsätter så.
I år ska vi dock ha två grisar i en hage. Är lite bekymrad för elstängslet där?
Tänk om de får sig en jäkel och kolar av?! :-\

Charlotte

• -
« Svar #34 skrivet: 12 mar-08 kl 16:04 »
 Det finns ju elnät för fjäderfän (antar att elen mest är för att stänga ute rovdjur, men hönsen går nog på det ibland också) så det kan inte vara farligt med lite ström ;)
 Jag har haft både höns och kaniner i såna nät utan att någon dött. Jag kommer inte ens ihåg om hönorna reagerade på ström (kanske dom inte är nog jordade?!?).
                                        Mvh
                                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Boström

• Småland
« Svar #35 skrivet: 12 mar-08 kl 19:34 »
Klematis är giftig (har jag läst någonstans), hur giftig den är vet jag inte och inte heller om den påverkar höns.
Jag har humle vid min ena hönsgård och kommer nog att plantera fler.
Jag visste inte att klematis var giftig, isf planterar jag nåt annat.
Finns det nån som vet nån buske som är vintergrön, som lämpar sig att ha i en hönsgård.

mormor

• Värmland
« Svar #36 skrivet: 13 mar-08 kl 10:52 »
Jag kollade på en sida om giftiga växter, hittade inte klematis men däremot kaprifol.
Fy, vad mycket det är som är giftigt. Tur att mina hundar inte gillar växterna i fönstren.
Men rabatterna ute är ett minne blott.

Tulpan lökarna gräver dom upp, jättekul att kolla vad matte gräver ner.
därför ska jag pryda runt hönsgården, dit kommer inte mina hundar utan övervakning.

mvh mormor hönsägare och flatt ägare.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #37 skrivet: 13 mar-08 kl 13:37 »
Länk till en sida med info. om giftiga växter: http://www.giftinformationscentralen.se/AlphaList_vaxt.asp?CategoryID=6231&pAlpha=K&pDisplayType=1

Länk till ännu en sida med info. om giftiga växter: http://www.lindkvist.se/gift.htm

På dessa sidor kan ni läsa om giftigheten hos klematis och kaprifol m.m., det verkar som det är magbesvär och irritation från växtsaften som kan drabba den som äter klematis och kaprifol.

« Senast ändrad: 13 mar-08 kl 13:58 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Boström

• Småland
« Svar #38 skrivet: 14 mar-08 kl 08:35 »
Tack LM för att du har tagit reda på  info om giftiga växter.
Vad vore man utan er på forumet.

Grevegården

• Rätt fångad räcker dagen ända fram
    • Skåne
    • Grevegården
« Svar #39 skrivet: 14 mar-08 kl 12:55 »
de första åren innan de mer långsamäxande perenerna blir större kan man med gott resultat så sockerärtor-luktärt längst nättet
Uppfödare av maine coon katter, pelargonsamlare, hönsälskare, fårägare, hästägare

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 4 användare
Christina Wallander, Katrina, Lilla i, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser