Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växter runt hönsgården och inuti...  (läst 24190 gånger)

bacillen

Växter runt hönsgården och inuti...
« skrivet: 02 feb-06 kl 12:27 »
hej
har 2 ölandstoksbuskar som jag vill flytta till hönsgården för skugga och skydd
är det ok? de är inte giftiga eller så? ???
Nobody puts baby in a corner

Vitis

• Skåne
Re:ölandstok
« Svar #1 skrivet: 02 feb-06 kl 14:30 »
Den virtuella floran har ofta svar :

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/poten/potefru.html

Hade den varit giftig hade det varit tydligt markerat i artikeln.

Kan inte tänka mig att den är farlig för dina hönor men jag har varken tokiga höns eller ölandstokar här så jag ska kanske inte säga för mycket.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #2 skrivet: 03 feb-06 kl 08:58 »
Nej den är inte giftig och hönsen bryr sig knappast om den heller. Lägg gärna halvstora stenar runt rötterna så de inte frilägger dessa för det tycker buskarna inte om.
 - Men du varför inte sätta vinbärsbuskar, krusbär, hägg, fläder eller någon annan bärbuske där så de har att äta samtidigt som de får skydd och skugga?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #3 skrivet: 03 feb-06 kl 18:31 »
nej den är inte alls giftig flytta dom du...

lite överkurs.. ölandstok på latn heter potentilla fruticosa  det är det officiella namnet på alla buskar sen kommer sort namnen som tex goldfinger en guldgul blomma osv... men som sagt det var lite överkurs från mig som gått trädgårdskola i min gröna ungdom...

love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Helenan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 feb-06 kl 12:23 »
Ölandstok är bra på andra ställen också i trädgården eftersom rådjuren ratar den. Var bor du efter som du funderar på omplanteringar så här års? Här i Älvsjö/stockholm är det snö och minst -10 grader nu!

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 07 feb-06 kl 20:52 »
Det går alldeles utmärkt att flytta växter mitt i vintern om man kan gräva i jorden vill säga samt att man får med sig en stor rotklump så klarar sig växten.

Man kan även plantera inkrukade växter mitt i vintern.

Finessen är att rotklumpen skyddar växten rötter mot frysskador.

Även jag har gått trädgårdsskola och är utbildad trädgårdsmästare inom odling.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

bacillen

« Svar #6 skrivet: 08 feb-06 kl 00:46 »
tack för alla svar!
ska inte omplantera buskarna nu, 3dm snö -10c
men längtar till våren och planerar för min hönsgård ;D
klart hönsen kan få en vinbärsbuske oxå men ölandstokarna är fula där dom står nu så då kan de komma till nytta!
Nobody puts baby in a corner

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #7 skrivet: 08 feb-06 kl 11:36 »
Det går alldeles utmärkt att flytta växter mitt i vintern om man kan gräva i jorden vill säga
Haha, ja där har vi den springande punkten igen. Sverige är så långt och har så olika natur. Här har vi tämligen djup tjäle så gräva är inte att tänka på, inte ens med spett, och jag kan tänka mig vad Susanne uppe i Laxforsen har...
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Tindranu

• Småland
Växter runt hönsgården och inuti...
« Svar #8 skrivet: 26 aug-07 kl 09:20 »
Hej!
Vi har byggt en fin utehönsgård, ja vi tycker den är fin. Hönorna o tupparna tycker den är sådär, än så länge. Lite hjälp o gå in o ut behövs, handgriplig ibland, hehe...
Men, det blev lite kalt runtomkring!
Tänkte man skulle plantera lite där, men vad?
Humle skulle ju kunna växa upp och slingra sig i nätet, ge skugga osv. Men - det kan väl inte vara giftigt för hönorna?
Kaprifol står att det är giftigt, men - äter de det om det är giftigt?
Krasse kan vi människor äta, det kan man ju sätta på våren och det slingrar sig upp och ger lite skydd det med....
Har någon nån idé??
Vad har ni runt era hönsgårdar?
mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Växter runt hönsgården och inuti...
« Svar #9 skrivet: 26 aug-07 kl 09:32 »
Plantera vinbärsbuskar t ex. Ger ju mat till hönsen också.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 aug-07 kl 09:33 »
Humle skulle ju kunna växa upp och slingra sig i nätet, ge skugga osv. Men - det kan väl inte vara giftigt för hönorna?

Jag försökte odla humle utanför hönsgården. Hönsen åt upp humlen. De var betydligt farligare för humlen än vice versa.

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 26 aug-07 kl 10:13 »
Jag mibnns från min barndom att det brukade växa ruggar av pepparrot både inuti och utanför många hönsgårdar.
Troligen gillar hönsen inte smaken så de fick vara ifred.
Hur de hamnat där från början kan man undra, tror knappast att det var av människohand.
Det såg iaf trvligt ut med lite grönt bland barjorden.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Hemulen

• Mumindalen
« Svar #12 skrivet: 26 aug-07 kl 10:34 »
Hönsen vet själv vad som är giftigt och vad som är ätbart, i alla fall om dom får äta det direkt ute i det fria.

Jag har humle som växer i planket och hönsnätet runt min utegård. Den här årstiden är den helt överväxt, är jättefint och ger bra skugga. Hönsen äter gärna av humlen, dom hoppar upp för att nå det som hänger ned från taket.

Om du ska nyplantera humle bör du nog täcka den nertill med nät eller dylikt de första åren, annars äter hönsen upp den helt. Efter ett par år klarar den säkert att hönsen betar lite.

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #13 skrivet: 26 aug-07 kl 22:07 »
Har planterat klängrosor utanför hönsgården, men hönsen vill gärna äta bladen så jag vet inte om det kommer att lyckas.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Vildrosen.

« Svar #14 skrivet: 26 aug-07 kl 22:11 »
Fick veta på hönsbytardagen att Åbott blir en halvhög buske som tydligen är bra mot hönsohyra (dessutom kan man krydda brännvin med den  ;)) Kanske kan det vara något att plantera.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #15 skrivet: 26 aug-07 kl 22:14 »
Fick veta på hönsbytardagen att Åbott blir en halvhög buske som tydligen är bra mot hönsohyra (dessutom kan man krydda brännvin med den  ;)) Kanske kan det vara något att plantera.
Det måste vara Åbrodd som du menar  ;)

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 27 aug-07 kl 08:38 »
Hejsan.
I våran hönsgårg växer det några Ölandstokar.
Men hönsen är som galna i de gula blommorna, men det gröna bladen låter de bli så vackert är det ändå.
Utanför stängslet så växer det en Bokharabinda för fullt.
Den växer fort så se upp.
Har en tendens att växa sig in i tegel och allt den kommer åt.
Men vackra vita blommor ger den.
Hönsen verkar trivars eftersom den ger ett bra vindskydd och som sagt, den växer väldans fort så man får hålla efter den annars tar den över.

Mvh Maria
« Senast ändrad: 27 aug-07 kl 08:40 av Maria1xx »
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
Giftiga buskar???
« Svar #17 skrivet: 19 jan-08 kl 19:55 »
Undrar om det finns buskar som är giftiga och inte ska planteras i hönsgården  ???   Har vårginst, spirea, skäggbuske och rödvinbärsbuske, tänkte plantera fler bl.a buxbom.   Vill ju inte köpa giftiga buskar till mina komande höns  :-\.   Hoppas någon vet detta för jag har ingen aning  :-[.
When you can live forever
What do you live for

Lilla Zoo

• Västergötland
Re:Giftiga buskar???
« Svar #18 skrivet: 19 jan-08 kl 21:39 »
Buxbom och ginst bör du nog inte plantera hos hönsen, sätt i stället vinbärsbuskar. mina hönor äter av spireahäcken och de mår inte dåligt.
mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

poze

• Östergötland
Re:Giftiga buskar???
« Svar #19 skrivet: 20 jan-08 kl 11:29 »
Nej ginst vore nog inte lämpligt, va på en finngård en gång så berätta en att de hade stoppat bär av ginst i en bit kött och la ut till vargen så den skulle dö.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser