Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gotlandskaniner och listan över genetiskt värdefulla djur  (läst 2298 gånger)

Mmmm

• Övriga världen
Jag har som många andra läst rapporten "Bevarandegenetisk status hos gotlandskanin", och har en fundering....

Sedan rapporten kom ut ser man ofta i annonser att kaninen eller någon av dess föräldrar är från underrrepresenterade linjer eller som det också skrivs "med på listan".

Men hur resonerar ni som köper kaniner? Tar ni hänsyn till det som står i rapporten och väljer djur där båda föräldrarna finns med på "listan" och kombinerar dem med andra som ligger högt, eller är ni nöjda så länge någon av föräldrarna är med?
« Senast ändrad: 09 aug-09 kl 21:24 av Mmmm »

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Gotlandskaniner och listan över genetiskt värdefulla djur
« Svar #1 skrivet: 11 aug-09 kl 14:26 »
Jag vet inte om jag tänker rätt...
Men jag har gjort så att jag har tagit ungar på mina vanliga honor... men har bara tänkt spara till avel o ev sälja av de djur som har en eller flera av djuren på listan i sin stam...

har precis köpt en ny liten hanne o då passade jag på att köpa någon som verkade ha de mest unika djuren i sin stam.. o som passade mina honor...

Nu sen till höstslakten kommer jag att ev slakta ut endel av dem som står under "ej värdefull"... någon kommer jag att spara då hon är en mycket duktig mor...

om de är rätt eller fel .. vet jag ej.. men är de så at vissa lijer nästan håller på at dö ut så känner då jag att jag gärna vill använda djur som har dem i sig.. o har jag sendan någonlije som de ksnske finns massor av så får de bli en grytkanin..

De blir ju alltid endel som skall slaktas iallafall..
Jag tycker de är ett bra redskap för att styra aveln lite...
 :-[

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Gille

• -
« Svar #2 skrivet: 11 aug-09 kl 16:47 »
Skulle jag köpa in nytt avelsdjur så skulle jag vilja he efter någon av de värdefulla.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 11 aug-09 kl 17:51 »
Tycker Gimskogen skriver mycket bra..  :)

Jag köper endast in djur efter de värdefullaste djuren och då helst på båda sidor.. ska bara köpa två honor i år då jag redan har ett brett och bra avelsmaterial..
Jag avlar mest på de jag har av de värdefullaste linjerna men skulle aldrig ta bort/sluta använda en bra hona för att hon inte finns högt på listan.. hennes gener är lika värdefulla fast på ett annat sätt..

Vi får inte gå till överdrift med denna lista så att vi smalnar av avelsmaterialet för mycket heller..  allrahelst när jag ser varje vecka nu att genbanker lägger ner pga alla problem med märkning mm..   :(

Jag kan säga att jag kommer INTE sluta med gottisarna vad som än händer.. även om de lassar på oss ett ton papper till att fylla i  ::)
« Senast ändrad: 11 aug-09 kl 17:53 av Oskarsgården »
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
« Svar #4 skrivet: 15 aug-09 kl 17:36 »
Om jag skulle köpa in nya djur skulle jag försöka titta på listan men skulle aldrig få för mig att byta ut mina nuvarande eller sluta avla på dem bara för att de inte ligger högst upp. Precis som oskarsgården säger har även de bra egenskaper som jag vill föra vidare.

Inte heller skulle jag vara manisk med att avla på genetisk värdefulla djur om de inte når upp till mina kriterier inom temperament, hälsa, fertilitet mm.

lialan

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 15 aug-09 kl 18:51 »
Jag, som bara har kaniner långt ner på listan, tycker mig se att det är liten efterfrågan på mina ungar.
Visserligen är det min första säsong med genbank, men jag tror att de som söker avelsdjur nu hellre köper mer "värdefulla " djur.
(märkningsfrågan kan ju också spela in)
Jag tror inte man får stirra sig blind på listan, för som andra redan sagt, så är kaninerna längre ner också viktiga, med goda egenskaper i kynne och som mödrar.
Jag fortsätter i alla fall med mina kaniner och hoppas att några ungar kommer vidare i avel hos andra genbanker. ;)
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 aug-09 kl 12:30 »
Jag tycker mig märka att det är ett väldigt sug efter dessa "underrepresenterade" linjer. Risken finns att samma linjer är överrepresenterade om några få generationer. Egentligen borde en sån här undersökning göras regelbundet, eller allra helst kontinuerligt (dvs med automatik).

Dillen

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 16 aug-09 kl 15:43 »
Jag tycker mig märka att det är ett väldigt sug efter dessa "underrepresenterade" linjer. Risken finns att samma linjer är överrepresenterade om några få generationer. Egentligen borde en sån här undersökning göras regelbundet, eller allra helst kontinuerligt (dvs med automatik).

Håller helt med, ett par generationer inom kaniner är ju inte så många år alls och den där listan borde väll knappt kunna vara giltig uoppdaterad mer än något år?
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #8 skrivet: 18 aug-09 kl 18:21 »

Jag har ochså tänkt hit och dit med detta lista med värdefulla djur. Visst är det bra om detta år några fler ungar efter dom djur som är underrepresenterade sparas -men om några år ser det ju helt annorlunda ut.
Och jag skulle aldrig ta bort en fin och duktig kanin bara för att det är på listans slut och en ej-avelsvärde kanin. Dessutom faller ju då dom gener efter dom djuren som nu har inget avelsvärde (eftersom dom är överrepresenterade nu) till slut bort om man inte alls använder dom längre.
Visst har jag tingat 4 ungar efter rödlistade föräldrar -men vet ej riktig vad som är bäst i längden.
Jag hoppas på mer vägledning från föreningen längre fram (då dom nu har börjat med detta) ...

:-[

Jag hoppas att hon som gjorde listan kan lägga in alla nya kaniner varje år och uppdatera listan.. datorer kan ju så mycket nuförtiden...

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 18 aug-09 kl 21:10 »
Ok, det verkar som om de "värdefulla" kaninerna är populära!   :)

Men - jag tycker det är lite "falsk marknadsföring" i vissa fall.... (eller det är säkert inte medvetet, men likväl... ) när man annonserar ut en kanin och skriver t e x att morfar är XXXXX (som då är en av djuren högt på listan). Däremot skriver man inget om att t ex mamman ligger nästan allra längst ner på samma lista. Dvs, man har parat en kanin högt på listan med en långt ner på listan.

Gör man så, så faller ju hela idén - dvs det går inte att sprida de värdefulla generna utan att samtidigt sprida de som redan är väldigt spridda.  ???

mumsmums

• -
    • Välkommen till familjen Perdahls hemsida!
« Svar #10 skrivet: 19 aug-09 kl 10:28 »
 :-X
« Senast ändrad: 07 feb-11 kl 14:16 av Ann P »
"Som man bäddar får man ligga" ska inte vara en ursäkt för kränkande särbehandling och absolut inte när bädden består av efterkonstruktioner, undanhållande av fakta och lögner där vissa bereds möjlighet att rädda sitt eget skinn och andra görs rättslös.  www.familjenperdahl.se

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 19 aug-09 kl 11:29 »
Är inte detta ett väldigt enkelt problem att lösa? Dvs att man avlar ett sådant djur med en värdefull igen?
Men även om man gör det så har man ju med sig det från "fel" djur s.a.s? Ja, inte vet jag!    ???

matterik

• http://kaniner.matterik.com
« Svar #12 skrivet: 06 sep-09 kl 06:07 »
Jag köper de djur jag får tag på till ett bra pris. När det gäller gotlandskaniner så är jag lite fundersam. Jag har hört att de har låg fertilitet. Jag tror att de har inavlats för länge. De härstammar alla från 75 avelspar. Jag tror inte de representerar den svenska bondkaninen. Det är synd för jag skulle gärna villja ha en svensk bondkanin men istället finns det idag hos folk en massa specialare som rex angora och jättar etc. Men det kanske är svenska lantras som ska vara den hur som helst. Jag tror inte riktigt på euprojektet om gotlandskaninen. Tror mer på att blanda och sedan bevara vissa kvaliteer. Men visst är det bra att det finns en kanin som kan leva på hö, men detta skulle också kunna vara en kvalite som man bevarar efter. Så jag tror att ett mer seriöst bevarande arbete skulle utgå från vissa kvaliteer och sedan tillåta nytt blod in i aveln. Detta är ju dock inte tillåtet med godlandskaninen som måste paras med en annan godkänd gotlandskanin. Jag tycker dessa regler inte kan leda till något annat än inavel.Blanda in lite vildkanin vetja.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 sep-09 kl 09:19 »
Klart man kan avla fram en annan ras som klarar sig på hö, men det blir ju ingen "lantras" för det. Därmed inte sagt att skulle vara något fel.

Visst får man para gotlandskaniner med andra raser och det är det många som gör för att få fram bra slaktdjur. Dock är resultatet av den akten ingen gotlandskanin, såklart.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 06 sep-09 kl 11:10 »
Låg fertilitet?? På Gotlandskanin?? Inte mina i alla fall. Dom är dom bästa mammorna jag har! Min första (som är oreggad) fick 6 ungar första kullen och sedan 9+9. En fick en trevande start på två som dog, men sen 6 i andra kullen. Den tredje har fått två kullar med 9+10 ungar. Det har förvisso varit korsningskullar, men ändå.
Rapporten som släpptes visar ju att inavelsgraden är tämligen låg på Gotlandskaninen.

Jag tror på Gottisen, det är en härlig kanin!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
« Svar #15 skrivet: 06 sep-09 kl 14:37 »
Nyfiken på vad du har för källor på det? Jag har aldrig upplevt eller hört talas om låg/dålig fertilitet hos Gotlandskaninen. Säkert finns det vissa individer som inte är goda mödrar eller får små kullar men dessa ska man ju inte fortsätta avla på.

Som sagt visar studier från Stockholms universitet är inavelsgraden inom rasen relativt låg och man har den under kontroll (den beräknas inte att öka). Här kan man även läsa att det rekommenderas att 20-30 fouders ska användas i bevarandeaveln, gotlandskaninen ligger alltså högt över den gränsen.

Men om man inte vill avla i genbank går det ju bra att korsningspara som Ulric säger :) Vildkanin skulle jag dock inte vilja korsa med då de lär vara ganska vilda i temperamentet men det kanske är en smaksak  ;)

Jag köper de djur jag får tag på till ett bra pris. När det gäller gotlandskaniner så är jag lite fundersam. Jag har hört att de har låg fertilitet. Jag tror att de har inavlats för länge. De härstammar alla från 75 avelspar. Jag tror inte de representerar den svenska bondkaninen. Det är synd för jag skulle gärna villja ha en svensk bondkanin men istället finns det idag hos folk en massa specialare som rex angora och jättar etc. Men det kanske är svenska lantras som ska vara den hur som helst. Jag tror inte riktigt på euprojektet om gotlandskaninen. Tror mer på att blanda och sedan bevara vissa kvaliteer. Men visst är det bra att det finns en kanin som kan leva på hö, men detta skulle också kunna vara en kvalite som man bevarar efter. Så jag tror att ett mer seriöst bevarande arbete skulle utgå från vissa kvaliteer och sedan tillåta nytt blod in i aveln. Detta är ju dock inte tillåtet med godlandskaninen som måste paras med en annan godkänd gotlandskanin. Jag tycker dessa regler inte kan leda till något annat än inavel.Blanda in lite vildkanin vetja.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #16 skrivet: 09 sep-09 kl 12:19 »
Jag köper de djur jag får tag på till ett bra pris. När det gäller gotlandskaniner så är jag lite fundersam. Jag har hört att de har låg fertilitet.

Jag har bra fertilitet på mina, ingen hona som har färre än fem ungar, mina bästa har 9-10.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #17 skrivet: 09 sep-09 kl 14:51 »
Mina med. Första kullarna fick de 6 och 8 stycken. Andra försöket i år fick de 11 stycken var och det kallar jag väl inte små kullar och dålig fertilitet.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser