Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninhonor tillsammans med ungar?  (läst 5286 gånger)

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
Kaninhonor tillsammans med ungar?
« skrivet: 01 feb-06 kl 22:45 »
 ???

Jag är just nu en aning förbryllad, eller egentligen total förvirrad.
Jag har två trevliga kaninhonor, modell halvstora, de är systrar och har vuxit upptillsammans samt så vitt jag vet alltid bott ihop. Hos mig delar de en stor bur (egentligen ett gammalt utedass  ;)   )

Till saken, nu har de haft herrvisit i en vecka så chansen till fler små kaniner är rätt befintlig, men då är frågan om jag ska separera honorna eller om de kan fortsätta sambotillvaron. Har nämligen hört dels att det kan gå, dels att de lär bli mörderskor och ge sig på varandras barn, alternativ tre kidnappa varandras ungar. Så hur bör jag göra, är det kanske bäst att dela buren i två, vilket känns trist då Betsy och Petsy verkar trivas så bra ihop, eller vad rekommenderas?

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Kaninhonor tillsammans med ungar?
« Svar #1 skrivet: 01 feb-06 kl 23:02 »
???

Jag är just nu en aning förbryllad, eller egentligen total förvirrad.
Jag har två trevliga kaninhonor, modell halvstora, de är systrar och har vuxit upptillsammans samt så vitt jag vet alltid bott ihop. Hos mig delar de en stor bur (egentligen ett gammalt utedass  ;)   )

Till saken, nu har de haft herrvisit i en vecka så chansen till fler små kaniner är rätt befintlig, men då är frågan om jag ska separera honorna eller om de kan fortsätta sambotillvaron. Har nämligen hört dels att det kan gå, dels att de lär bli mörderskor och ge sig på varandras barn, alternativ tre kidnappa varandras ungar. Så hur bör jag göra, är det kanske bäst att dela buren i två, vilket känns trist då Betsy och Petsy verkar trivas så bra ihop, eller vad rekommenderas?

Jag har hört ännu en variant - de bygger bo på samma ställe och de understa ungarna kvävs...

Jag tror att det är individuellt, hur de beter sig. För att ta det säkra före det osäkra, skulle jag dela på dem. Kanske bara ha ett nät i mellan så att de fortfarande kan hälsa på varandra.

Å andra sidan, när jag har haft två honor och en hane som gått tillsamans så har hanen bara parat sig med "ledar-kaninhonan". Den andra honan har inte fått några bebisar. Tala gärna om vad som händer om ett par veckor!
Landsflykting i storstan...

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #2 skrivet: 01 feb-06 kl 23:43 »
Hej och tack för svaret.

Ja eftersom det är ett gammalt utedass, ett sånt där med "två hål" Så kan jag ju dela av det som förr var sittdelen till en bur, funderar lite på att använda hönsnät, men vet alltför väl hur lätt en kanin forcerar detta hinder.
   Kände idag att båda honorna utvecklat markanta tissar, men om detta är något säkert tecken vet jag inte. Blir intressant att se hur eventuella ungar kommer att se ut då honorna är till hälften belgisk jätte, tror jag, men pappan är då en liten dvärgkanin av något slag. Hursomhelst så har jag två (särskilt den ena) tunga bastanta damer, med öron som inte kan bestämma sig om de ska stå eller hänga, just nu är de på det flaxiga stadiet. Ser ut som att de tänker: "Jag kan flyga,,,,"  ;)

Men om ett par veckor ska de eventuella små anlända, så då avger jag självklart  rapport om den förhoppningsvis lyckliga händelsen  

« Svar #3 skrivet: 02 feb-06 kl 01:40 »
Ja, snälla berätta hur det går. Jag är nämligen i samma "sits".

Vi har två honor - inte systrar men tydligen vana att gå tillsammans i alla fall - som därför fått fortsätta gå tillsammans. Det känns "roligare" för dem så.

Nu har de båda fått träffa kavaljer (olika) och jag vet inte om jag bör dela på dem. De har mycket gott om utrymme då de bor i en liten gammal ladugård... men kanske ska jag skilja på dem ändå. Hur ska jag t.ex. veta vems ungar som är vems om de föder "samtidigt"? Ja, förutom risken för alla hemska nämnda alternativ...

MVH
Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Tjotten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 feb-06 kl 09:20 »
Jag har försökt två gånger med honor tillsammans (systrar som växtupp tillsammans).  

Första gången gick det bra, de hade varsit bo i var ända av boxen.

Andra gången så började den ena honan äta upp systerns ungar, 3 kunde jag rädda av 8 (dock två med bara ett öra var kvar) genom att sätta upp nät tvärs igenom boxen. Nu är dessa honor helt skilda och jag vågar inte försöka igen med dem i alla fall. Men det vore kul om det skulle gå någon annan gång men jag är rädd att behöva förlora ungar.
« Senast ändrad: 02 feb-06 kl 09:21 av Tjotten »

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #5 skrivet: 02 feb-06 kl 15:59 »
Nej fy så hemskt, jo jag ska nog snarast dela av dem, vill inte riskera något sådant. Finns ju tid kvar men vill göra det nu så jag inte stör dem med en massa buller för nära inpå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 2 användare
LimJans, haakonkarlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser