Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  *änddrat* DET VAR FODRET SOM VAR BOVEN!  (läst 1358 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
*änddrat* DET VAR FODRET SOM VAR BOVEN!
« skrivet: 08 aug-09 kl 09:53 »
Nu ligger det fällor och gift ute för fulla muggar...  >:(

Fan, idag grät jag faktiskt för jag blev så arg och ledsen!
Tidigare i veckan när jag kom ut låg det två dv kochinkycklingar (ca 5-6 dagar gamla) döda utspridda i buren. Idag när jag kom ut så låg en marankyckling i en annan bur, 3 dagar gammal död (har bara 2 kvar nu som säkert kommer bil tuppar bara för att om inte de också hinner dö)!  :'( :'( :'( :'( :'(

Samma dag som de första två dödsfallen hände så började äggen i hönshuset att minska... Har gått och trott att de är lata men nu är jag rätt säker på att vi har äggtjuvar där inne! Fyrbenta håriga med svans!

Vi kan inte släppa in någon katt för då lär många kycklingar dö... Rummet innehåller nämligen över 40 kycklingar i blandade åldrar.

Fan....  :(

« Senast ändrad: 08 aug-09 kl 11:24 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

bo_i_dala

SV: Råttjävlar, råttjävlar, råttjävlar! :'''(
« Svar #1 skrivet: 08 aug-09 kl 10:54 »
hej!

Råttorna kommer inte att gå i dina fällor på lång tid och att få de asen att äta gift är inte lätt- ring en skadedjursbekämpare typ anticimex och se till att de lägger in något kontaktgift ( som fastnar på råttpälsen och som råttan slickar i sej när den "tvättar" sej) i de hål och gångar råttorna använder!
ELLER ta ut kycklingarna och släpp dit en tamiller, tamvessla eller katt som kan "röja" lite.

För var dag du väntar riskerar du fler dödade kycklingar....

PS du är säker att det inte är mink eller vild iller/ vessla?? DS

MVH

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Råttjävlar, råttjävlar, råttjävlar! :'''(
« Svar #2 skrivet: 08 aug-09 kl 11:24 »
Fan, nu vet jag vad det är! Och det var tydligen inte råttor...

UTAN FODRET! FODRET VI GETT I 13 ÅR TILL EN MASSA FRISKA KYCKLINGAR! SOM VI HAR GETT HELA SOMMAREN TILL ALLA KYCKLINGAR SOM VÄXT UPP!

NU... Kvävs dem...  :'( Min mammas sambo köpte en ny säck förra veckan, exakt samma som alltid. Började använda den i söndags och 5, nästan 6 kycklingar döda nu!
Jag märkte det nu när jag var ute och tog undan gamla havresäckar.

Gav kycklingarna mat (allfoder i mindre bitar som jag som sagt alltid gett under ALLA år). 5 min gick och när jag tittar till ligger en kyckling kvävd på rygg.
En annan räddade jag som låg och vred sig och försökte få luft genom att trycka upp en stor grötig klump ur strupen på den! 1 min till och den hade varit död.  :'(

Har de ändrat något tvärt med fodret eller? De sväller ju i halsarna på dem vilket det aldrig gjort förut!  :'(

Åh, nu känns allt som mitt fel som gett dem ur den där säcken.  :'(
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: *änddrat* DET VAR FODRET SOM VAR BOVEN!
« Svar #3 skrivet: 08 aug-09 kl 14:14 »
Nu har vi varit och köpt nytt foder som jag har gett och suttit och passat som en hök på de små och de ser ut att äta detta foder normalt utan några problem att svälja. =)
De på granngården skull kolla upp detta för de tyckte det lät väldigt konstigt, och tråkigt. =/ De hade fått in beställningen förra måndagen, veckan min mammas sambo köpte fodret.

Fanns även en återlämnat öppnad säck med samma batchnr... Hmmm....

Dagg

« Svar #4 skrivet: 08 aug-09 kl 15:25 »
Fy, så obehagligt! Vad är det för sorts foder?

//Dagg

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 08 aug-09 kl 15:46 »
Pullfor allfoder.

Aldrig varit något problem förut.
Matade några kycklingar med rester från den gamla säcken, sedan öppnade jag den nya som ska vara exakt likadan och gav på kvällen och på morgonen låg två döda.

Jag sprang ut med dem till mamma och visade och vi undrade vad som hänt (de var ju hur pigga som helst på kvällen när jag gav dem mat). Jag sa "de andra mår i alla fall bra" och går ned till hönshuset igen.
Lyfter på hönan och jag skriker rakt ut och drar till mig en liten gul stackare som ligger och kämpar med andningen. Lyckades som sagt få ut allt foder som satt som en kork och den lille lever ännu och är hur pigg som helst igen. Medtagen och lite skakig på benen var den dock precis efteråt jag fått ut maten... Men repade sig efter ca 10min. Tänkte dock inte på att de andra två kanske hade drabbats av samma sak så jag fortsatte ju att ge samma foder.

Maten kom inte ens ned till krävan, utan den var tom och allt hade samlats i strupen och sedan svällt igen.

Åh, känns så hemsk... Särskilt för det senaste dödsfallet idag... Misstänker att en dog igår kväll för då gav jag också mat och sedan gick jag därifrån och kollade inte till dem någe mer resten av kvällen. Den andra som dog idag var jag ju till med bredvid hela tiden, 1m ifrån buren ungefär!  :'( Fan, känner mig så dum att jag inte kollade till någon minut tidigare, då hade jag kanske kunnat räddat den som med den gula!  :'(

Hade hållit i den ca 10min innan och tänkt "hoppas inget händer med dig".... Så dör den under tiden jag är där! Gick så otroligt fort!  :'(

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 08 aug-09 kl 16:20 »
Åh så trist, sorgligt och oförklarligt. Beklagar verkligen! gör I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

snörom

• trägen vinner
« Svar #7 skrivet: 08 aug-09 kl 16:46 »
kanske vad det som hände min kyckling imorse. gav dem mat, gick ut för att förbereda utegången och när jag kom tillbaka låg en kyckling död. gick inte att få liv i. ger dem pullfor allfoder. hoppas inget händer till måndag då lantmännen öppnar, undrar om jag skall ge dem spagetti så länge, vad tror du? hade 12 st, nu är de bara 11 st skånska blommekycklingar.
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 08 aug-09 kl 16:58 »
Hmm, dessa symtom liknar de problem jag har haft med mina, av 17 kycklingar lever bara 8, alla dog knall och fall på kvällen/natten efter utfodring  :-\
De var 3 olika raser/storlekar och fick samma foder. Dock inte pullfor allfoder.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 08 aug-09 kl 17:37 »
Kimma och snörom.

Vad har era säckar för batch nr?
Är de lantmännens märke?

Dagg

« Svar #10 skrivet: 08 aug-09 kl 17:46 »
Vilken tur att jag inte ger dem färdigfoder...

Känner verkligen med er!

//Dagg

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 08 aug-09 kl 18:21 »
Kimma och snörom.

Vad har era säckar för batch nr?
Är de lantmännens märke?
Jag har kyckling start från svenska foder
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser