Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fällande renskinn  (läst 5047 gånger)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
Fällande renskinn
« skrivet: 07 aug-09 kl 11:47 »
Vi har fått en renskinn av några bekanta pga. att det rasar massor av hår från det, vi tänkte sätta upp det på väggen i jaktkojan, kanske fåglarna kan bygga av det. Men jag undrar nu vad det beror på att det fäller så. Det är ganska nyinköpt från en resa i Norrland. På sidorna av skinnet sitter håren men det är från ryggraden det rasar mängder. Lite långt att åka 50 mil för att reklamera renskinnet. ???
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Fällande renskinn
« Svar #1 skrivet: 12 aug-09 kl 10:34 »
Vad jag lärt mig så beror de på att skinnet är taget vid den senare höst slakten... då har renen redan satt endel vinterpäls o den består ju av ihåliga hårstrån som issolerar väldigt mycket. men de bryts av mycket lätt (hårstråna) då skinnet är berett.... de är lika dant med älg skinn då älgen skjuts på senhösten..... smamerna själva slaktar ren om de vill ha skinnen- tidigare på hösten vad jag hört... att de bläddrar i fällen på renen o ser att nu är de dags om vi skall ha renfällarna innomhus..

Vet ej om de är den korekta förklaringen...  :-[

Men man kan ju ha skinnet utom hus...
när man åker skoter, eller är ute i skogen o behöver nåt att sitta på..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 12 aug-09 kl 19:44 »
Tack för svaret, det låter logiskt. Skinnet ska sitta ute i jaktkojan. Kan man ta reda på älgskinn? jag trodde inte att det gick att ta tillvara, alltså med pälsen kvar?

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 okt-09 kl 11:48 »
om jag kommer ihåg rätt så tog samerna sina egna sittskin på hösten när de var korthåriga. Däremot så verkar alla som säljs som "turistskinn" vara långhåriga skinn som gärna fäller.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 29 okt-09 kl 12:03 »
Så är det nog. Vet inte hur renen ser ut i pälsen men nog är håren ganska långa. Skinnet köpte dom i någon affär i Norrland så förklaringen är nog riktig att skinnet tagits vid fel tidpunkt. Dom som köpte det var mycket besvikna på affären för skinnet var inte billigt. Hursomhelst, gratis var det för mig och pryder sin plats på en vägg utomhus.

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser