Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  orpington och köttraser  (läst 1514 gånger)

sallyomolly

• Gäst
orpington och köttraser
« skrivet: 05 aug-09 kl 15:38 »
Många som är ute efter slakttuppar nu till hösten så pass upp ni som inte vill sälja till slakt. 50 kr för en tupp är aldelles för lite för en stor orpingtontupp, blir väldigt litet kilopris.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: orpington och köttraser
« Svar #1 skrivet: 05 aug-09 kl 16:09 »
Jo, har märkt detta.... 50kr så råkar man ut för en massa konstiga mail och samtal. Och om man skänker bort dem får man ännu flera som vill ha ca 5-7 tuppar (eh... Misstänktsamt).

Är trött på detta så I år testade jag att sätta högre priser på tupparna (100-150kr) och har då fått mindre svar men de svar jag fått verkar vara mycket mer seriösa.
Satte sedan ut en blandistupp för 50kr, och tror ni inte att jag råkar ut för en mysko snubbe på direkten som ville ha tuppen eller flera för 50kr och gjorde bort sig på att säga att han inte hade några höns... Och inte tänkte skaffa eller. Ingen tupp till denne.  8)

Nästa vecka kommer en och hämtar en ung brahmatupp (ca 10 veckor gammal), han betalade gärna 150kr för honom och berättade om hans hönor och räven, en bekant han visste som hade brahmor, färger och en massa annat hönsbabbel! Det är sådana jag vill sälja till främst!  ;D Sedan kommer ytterligare en och ska hämta en appenzellertupp, lika gammal... Jag skulle ha 100 för honom men hon bjöd 200 för att visa att "såhär värdefull är han för mig". =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

prince

« Svar #2 skrivet: 05 aug-09 kl 18:11 »
härligt att höra!!!!!!!!!! :D

Jomark

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 05 aug-09 kl 18:23 »
Och här är det ingen som vill ha tupp varesig till slakt eller annat *suck*
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

Ulricaa

• -
« Svar #4 skrivet: 05 aug-09 kl 18:36 »
Nej inte här heller tyvärr... ::)
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 05 aug-09 kl 18:43 »
... ... ... Har sålt 4 tuppar under sommaren + 3 tingade = 7 tuppar = bara 2 kvar att bli av med...  :-X ... Och förra året sålde jag 6 tuppar för sig till olika folk... Alla jag ville få sålda.  :-X

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 05 aug-09 kl 18:51 »
3 tuppar sålda, och kämpar på. bara tusen kvar (känns det som!) ;)

Ulricaa

• -
« Svar #7 skrivet: 05 aug-09 kl 19:31 »
Hur lyckas ni??? Jag får inte ens en förfrågan på mina och mina är dessutom nästan handtama, kommer på inkallning gör dom :D
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 05 aug-09 kl 20:07 »
De flesta av mina är handtama!  ;D Kom nytt in efter att ha varit ute och haft kul med lille Chabo och två dv kochin (ca 8 veckor).
De följer efter en som en hund på gräsmattan... Har grävt fram en massa insekter och de har ivrigt hjälpt till och sprätta runt området där jag grävde (med en sådan där lite plastspade  :-[ :-[ :-[ Oj, vad kul det låter va?  :-[ :-[ Haha, 18 ska man vara också  :-[)

Sedan satte jag mig på brunslocket för att ta en liten paus och då kom först chabo och hoppade upp på brunnen och sedan upp på min axel... Efter kommer dv kochinhönan och hoppar upp på andra axeln och sedan kommer tuppen och lägger sig på fötterna...  ;D
Sååå mysigt!  ;D

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 06 aug-09 kl 01:28 »
Många som är ute efter slakttuppar nu till hösten så pass upp ni som inte vill sälja till slakt. 50 kr för en tupp är aldelles för lite för en stor orpingtontupp, blir väldigt litet kilopris.
Undrar, vad är problemet? Att det är för billig eller att det är "synd om tupparna" att man äter upp dem?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 06 aug-09 kl 09:48 »
Problemet är väll att om man sätter ut en annons för att man VILL ATT DEN TUPPEN SKA FÅ LEVA så vill man ju såklart INTE att den ska slaktas ändå!
 Anledningen till att jag ens sätter ut den är att jag som ovan skrivet, JAG VILL INTE ATT TUPPEN SKA DÖ! Vad fasen är poängen med att sätta ut den då om man lämnar honom åt döden ändå? Då kan man lika gärna göra det själv hemma om ingen vill ha honom till liv.

Jomark

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 07 aug-09 kl 22:50 »
Jomen jag kan iaf känna att någon annan får gärna slakta tuppen och äta upp den. Nån som vet hur man tar reda på det mesta av fågeln. Jag som inte har slaktkunskaperna känner det mest som jag dödar i "onödan". Så inte blir jag upprörd av att någon skulle höra av sig för att köpa tupp till slakt.

Men det är ju jag det ... 
Visst kan jag nacka tuppar, men själva slaktandet är svårt tycker jag  :-[

Skriver iofs i annonsen vad som gäller.
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 3 användare (2 dolda)
Carrla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser