Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Istället för mask  (läst 45078 gånger)

Christian Päng

• Skåne
    • Jag på Reverb Nation
Istället för mask
« skrivet: 05 aug-09 kl 15:17 »
Ja, jag kan inte hjälpa det men jag har svårt för att sätta mask på kroken när jag kör till exempel bottenmete. Har ni tips på agn som inte är levande? Det finns ju Power Bait och grejer och jag har kört lite med gummimaskar med "natural scent" men de lämnade mer att önska.
Det jag fiskar är mest abborre, gädda, regnbåge och ibland gös.
Jag tar tacksamt emot tips och råd och om någon sitter på något egen recept på agn, som man rör ihop själv, så bara hojta!  :)

LasseDalom

• -
SV: Istället för mask
« Svar #1 skrivet: 05 aug-09 kl 15:42 »
Räkor kan du fiska regnbåde på. Men varför inte prova spinn eller flugfiske om du inte vill ha levande bete? Jigg till aborre, fluga till regnbågen och vanliga skeddrag till gädda.

Christian Päng

• Skåne
    • Jag på Reverb Nation
« Svar #2 skrivet: 05 aug-09 kl 15:58 »
Räkor kan du fiska regnbåde på. Men varför inte prova spinn eller flugfiske om du inte vill ha levande bete? Jigg till aborre, fluga till regnbågen och vanliga skeddrag till gädda.

Ja, räkor kan jag ju använda till regnbågen, det minns jag nu. Tack!  :) Jag fiskar även med spinnare, jigg och andra lämpliga drag men det är just när jag ska bottenmeta (då jag vill luta mig tillbaka med en cigarr eller en kopp kaffe) som jag behöver agn.  ;D

Fler tips?

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 05 aug-09 kl 20:35 »
Jag fick tipset när jag inte ville meta aborre med mask att använda majskorn, jag har dock inte provat det än.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

LasseDalom

• -
« Svar #4 skrivet: 05 aug-09 kl 22:15 »
Man kan ju meta på deg oxå, fast risken är att det blir en massa mört och annat istället för aborren.

Rödskägg

• Småland
« Svar #5 skrivet: 07 aug-09 kl 15:47 »
Löja för abborre! Helt outstanding.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Neiklot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 aug-09 kl 20:04 »
Både abborre, gädda, regnbåge och gös är rovfiskar och helt klart lättast att meta med levande bete.
(Eller fånga på drag: små vobblers, spinnare eller jigg)

Mask, småfisk, dagsländor är effektiva beten.
Även om kanske gäddan och gösen inte hugger på dagslända.

PowerBait i all ära, men det är som du säger "Det lämnar mer att önska" och kostar bara pengar.
Ska du joxa ihop något så prova en blandning av majs, vetemjöl och lite vatten.
Mixa i matberedare till en fast deg som kan rullas till små bollar.
Koka dessa sedan tills dom är fasta (som "klimp" ungefär, fast troligen godare! ;))

Ungefär som någon typ ab boileys som används vid karpmete.

Förövrigt till abborre, små spinnare på djup vatten eller rödgula jiggar = finfint resultat!

Förövrigt 2 så har jag ett überbra sätt att "ta ur en" abborre på, ska filma och lägga på youtube så får ni se. :)

/Markus

LasseDalom

• -
« Svar #7 skrivet: 12 aug-09 kl 08:50 »
Pimpelspö och prik går bra till aborren, ifrån båt och brygga, även på sommaren. Ett fiske som ger bra kontakt med fisken tycker jag.

Rödskägg

• Småland
« Svar #8 skrivet: 12 aug-09 kl 09:16 »
Är inte pimpel egentligen bäst på sommaren, gärna med en mört eller löjbit som extra krydda?
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Yrmff

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 aug-09 kl 13:12 »
Pimpelspö och prik går bra till aborren, ifrån båt och brygga, även på sommaren. Ett fiske som ger bra kontakt med fisken tycker jag.

Instämmer till 100%

Ligger man i en vik å metar så får iallafall jag mest på pimpelspöt!!

Är inte pimpel egentligen bäst på sommaren, gärna med en mört eller löjbit som extra krydda?

stimlapp ska ju vara effektivt har man ju hört, alldrig fiskat med det själv dock. krävs väl att man fått en fisk då kanske.
stimlapp ska ju vara effektivt har man ju hört, alldrig fiskat med det själv dock. krävs väl att man fått en fisk då kanske iofs.

mvh Heikki

« Senast ändrad: 25 aug-09 kl 13:18 av Yrmff »

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser