Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liggande panel? (delat från "ser ut där vi bor"  (läst 9298 gånger)

Ior

• I am a happy gal.
Liggande panel? (delat från "ser ut där vi bor"
« skrivet: 24 jul-09 kl 20:43 »
Föredömligt!
Vad bra att ni skippade den korkade idén med liggande panel på fasaden :D
Jag som tycker att liggande panel kan vara så snyggt!
Är det "korkat" för att det inte är funktionellt med liggande bräder...?

Huggorm

• Gäst
« Svar #1 skrivet: 24 jul-09 kl 20:44 »

Har man stenhus så är det "korkat" att montera panel utanpå. Har man trähus och ändå måste ha panel, så är liggande nästan lika bra som stående

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #2 skrivet: 24 jul-09 kl 20:54 »
Har man stenhus så är det "korkat" att montera panel utanpå.
Där kan jag hålla med.
Tack, Huggorm!

Swami Snömos

• Oberoende Observatör - Certifierad sanningsmäklare
    • Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 24 jul-09 kl 20:56 »

Det är inte alls korkat. Liggande panel fångar upp regnvatten mycket lättare i skarvarna och står kvar tills torr luft lyckas ventilera bort vattnet = Aldrig på vintern. Virket blir mjukt och kan bli angripet.

Stående panel är melodin på våra breddgrader. Så har också alltid varit fallet. En bra avrinning från fasaden betyder frånvaro av röta och ett ständigt underhåll.

« Senast ändrad: 24 jul-09 kl 20:58 av Bäng MK II »

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 jul-09 kl 21:00 »

Det är inte alls korkat. Liggande panel fångar upp regnvatten mycket lättare i skarvarna och står kvar tills torr luft lyckas ventilera bort vattnet = Aldrig på vintern. Virket blir mjukt och kan bli angripet.

Stående panel är melodin på våra breddgrader. Så har också alltid varit fallet. En bra avrinning från fasaden betyder frånvaro av röta och ett ständigt underhåll.

Problemet är ju delvis också att vi alltid har satsat på falu rödfärg, som i stort sett inte skyddar träet alls. Med bättre (giftigare) färg och bra luftgenomströmning runt huset funkar det bra med liggande panel

Swami Snömos

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 24 jul-09 kl 21:10 »
Problemet är ju delvis också att vi alltid har satsat på falu rödfärg, som i stort sett inte skyddar träet alls. Med bättre (giftigare) färg och bra luftgenomströmning runt huset funkar det bra med liggande panel

Min arbetskamrat köpte sin fasadfärg till träkåken i Norge. Kanske det du behöver. Norge har kvar den gammaldagsfärgen som vi hade innan vi gick in i EU. Den innehåller allt och lite till, det vi varit vana till här i Sverige. (Där färger börja mögla efter 1,5 år)  >:(   Har själv sett resultatet. Efter 5:e året, helt fri från mögelsporer och missfärgningar.

« Senast ändrad: 24 jul-09 kl 21:13 av Bäng MK II »

Abhay

• If you could be me, who would you be?
    • -
Marxism, i alla dess former, slutar alltid med: Förbud, förföljelse och förtryck.
Det är omöjligt att vara solidarisk med andras pengar!
Lata människor röstar på V.

Swami Snömos

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 24 jul-09 kl 21:18 »
Begrunda fakta.

http://media.folksam.se/2009/06/11/folksams-fargtest-en-av-fem-utomhusfarger-doms-ut-redan-i-halvtid/

Så är det. Ska ni ha "riktig" fasadfärg handla i Norge. EU har som vanligt tänkt som en kratta med max två krattor på en kvast. Duger det i centraleuropa så duger det varsomhelst i Europa inkl. halvarktiska områden i norra skandinavien. Tur vi har Norge. Handla färgen där, säger jag bara :D

jenses

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 jul-09 kl 21:22 »
Det är "korkat" att förstöra hela karaktären av ett reveterad trähus (framförallt av ett sådant katalogexempel som Gångtrötts & Tessiems) genom att sla bort putsen och klä om det med panel;
om det är liggande eller stående skiter jag i  ;D
Och allt bara för att det flagnade bort några ynkliga kvadratmeter...

Nja, problemet uppstår nog bara om man gör fel: när man har noten på ovan- och fjädern på undersidan.
Vända du hela kalaset kan vattnet rinner bort lika lätt som älgpiss från igelkottens flottiga taggar...

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #9 skrivet: 24 jul-09 kl 21:24 »
...rinner bort lika lätt som älgpiss från igelkottens flottiga taggar...
Ljuv musik! :D

Swami Snömos

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 24 jul-09 kl 21:35 »
...
Nja, problemet uppstår nog bara om man gör fel: när man har noten på ovan- och fjädern på undersidan.
Vända du hela kalaset kan vattnet rinner bort lika lätt som älgpiss från igelkottens flottiga taggar...

;D

... som älgpiss från igelkottens flottiga taggar....   underbart citat.

Men jag vill ändå hävda att liggande panel , med fel färg och med fel taköversprång är dömd att ruttna ihop betydligt fortare p.g.a.  panelen ju ligger i bredd. Det fångar ju upp all fukt och ligger kvar,  ???

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 jul-09 kl 21:38 »
fördelen med liggande panel i bottenvarven är ju att man kan byta ett par brädor om dom ruttnar pga gräs och stänk. Med stående får man ju byta hela väggen. Att vattnet skulle bli stående på rätt monterad liggande panel tror jag är överdrivet

Swami Snömos

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 24 jul-09 kl 21:53 »
fördelen med liggande panel i bottenvarven är ju att man kan byta ett par brädor om dom ruttnar pga gräs och stänk. Med stående får man ju byta hela väggen. Att vattnet skulle bli stående på rätt monterad liggande panel tror jag är överdrivet

HMM

Jag har byggt min vagn med liggande utepanel enbart för att jag ville åt den stående inomhus p.g.a. större rumskänsla. En liggande panel inomhus känns faktskt jävligt skumt trångt.

Har "förseglat" fasaden med 4 lager färg efter 2 lager linolja. Men jag ser redan efter 2 år att fukten gått hårt åt framförallt den liggande panelens varje skarv melllan not/fjäder. Det är svullet av vatten som legat kvar och det finns t.o.m glipor ända in till isoleringen p.g.a. att skruvarna hållit emot panelens vattenabsorbering och det hela börja bågna lite lätt.

På sommaren torkar hel skiten ihop, så pass att färgskiktet inte får plats längre utan att krackelera lite lätt.

manna

• -
« Svar #13 skrivet: 25 jul-09 kl 10:44 »
Grejen är att låta huset behålla sin typiska stil, oavsett om det handlar om rå panel med slamfärg eller hyvlad panel i fält med linoljefärg på. Punschskallar med vildbyggen skulle ha stryk. Slutsnackat.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 jul-09 kl 11:07 »
Jag byggde också min vagn med liggande panel och upplever samma trubbel som skribenten ovanför. Men vadfasen.... Det ÄR helt enkelt snyggast ;D

Men om man använder fjällpanel kan detta väl inte vara ett problem?
Obs att jag frågar av intresse, står i begrepp att fodra om ett hus här på gården, och tänker mig liggande panel delvis.

Swami Snömos

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 25 jul-09 kl 11:37 »
Men om man använder fjällpanel kan detta väl inte vara ett problem?
Obs att jag frågar av intresse, står i begrepp att fodra om ett hus här på gården, och tänker mig liggande panel delvis.

Är ingen expert , men på din bild ser det ut som om panelen överlappar varje skarv. Borde bli mycket mindre problem än Öppna skarvar. Det finns dock en risk att vattendroppr hänger kvar på undersidan av fjällpanelet p.g.a. kapillärkraften, om inte panelet är konstruerat för avrinning (vattennäsa) .

Om du dessutom oljar in not och fjäder innan du sätter upp panelen har du en liten försäkring till. Oljan mättar träet och lämnar mycket mindre plats för fukt att sugas in genom kapilärkraften , som all obehandlat trä vid "öppna sår" har . (Not och fjäder)

Men om du har ett riktig bra taköversprång där regnet inte ens med hjälp av vinden kommer åt fasaden så kan det räcka bara det.

Panelen i bottenvarvet borde dock ha spetsig avrinningsnäsa oavsett.
« Senast ändrad: 25 jul-09 kl 11:43 av Bäng MK II »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 jul-09 kl 12:58 »
Vi satte liggande panel på syrrans kåk för 8 år sedan, vet inte vad panelen heter men den var ung. som något mellanting mellan råspånt och fjällpanel. Den är målad med faluröd och det har funkat bra under dessa 8 år i.a.f, inga konstigheter alls..

Dela detta:

* Inloggade just nu

855 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser