Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stor kochin, godkända färger?  (läst 2739 gånger)

prince

stor kochin, godkända färger?
« skrivet: 04 aug-09 kl 01:23 »
Undrar om de godkända färgerna på storkochin; vit med lavendel och svart med vitt på ( står stilla i huvudet vad den färgen kallas nu..)  Är de godkända färger?  Något speciellt man ska tänka på angående de färgena isåfall??
Tacksam om någon vet!!

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: stor kochin, godkända färger?
« Svar #1 skrivet: 04 aug-09 kl 09:16 »
De som är godkända idag är: vit, svart, gul, blå, guldsvartbandad och grå tvärrandig. Den du menar är ljus colombia men finns inte med i standarden.
« Senast ändrad: 04 aug-09 kl 09:17 av linslus »

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 04 aug-09 kl 09:25 »
Vart kan man hitta vilka färger som är godkända här i sverige för olika raser? eller måste man ringa till SRF eller liknanade ???

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 04 aug-09 kl 09:29 »
SRF säljer en standard där alla raser och färger som är godkända finns med på höns, ankor, kalkoner och gäss.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 04 aug-09 kl 09:43 »
hitta, ska beställas ;D hur mycket kostar den, vet du det?

Ringde, den kostar 550 kr plus frakt 150= 700 kr. argh, var lite magstarkt för mig :(
« Senast ändrad: 04 aug-09 kl 09:49 av Fredrikslund »

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 04 aug-09 kl 10:42 »
hitta, ska beställas ;D hur mycket kostar den, vet du det?

Ringde, den kostar 550 kr plus frakt 150= 700 kr. argh, var lite magstarkt för mig :(

:o Oh lord...
My name is not Rihanna....

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 04 aug-09 kl 10:46 »
:o Oh lord...

Jag vet  :-X boken skulle tydligen var jätte tjock och tung. säkert tusen sider och MASSOR med bilder kan jag tänka mig

prince

« Svar #7 skrivet: 04 aug-09 kl 11:21 »
ok, :o  det var ju dyrt!!

är ny på det här med storkochin men vill ju ta fram fina exeplar som är enligt standard...
Då är inte silver godkänt heller??  synd, de är så vackra tycker jag!!!

Någon som vet, varför är det olika godkända färger i olika länder, eller det kanske bara är något jag fått för mig???

Men då vet jag att lavendelfärg inte är godkänd så då kommer jag ju inte avla på det då....
Men den andra som är svart/ vit ( ser ibland vit/svart ut) har jag sett på många internationella sidor men vet inte vad färgen heter, de är jättevackra!!!!!    Hade den varit godkänd här så hade jag valt den färgen...  synd......

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 04 aug-09 kl 11:27 »
ok, :o  det var ju dyrt!!

är ny på det här med storkochin men vill ju ta fram fina exeplar som är enligt standard...
Då är inte silver godkänt heller??  synd, de är så vackra tycker jag!!!

Någon som vet, varför är det olika godkända färger i olika länder, eller det kanske bara är något jag fått för mig???

Men då vet jag att lavendelfärg inte är godkänd så då kommer jag ju inte avla på det då....
Men den andra som är svart/ vit ( ser ibland vit/svart ut) har jag sett på många internationella sidor men vet inte vad färgen heter, de är jättevackra!!!!!    Hade den varit godkänd här så hade jag valt den färgen...  synd......

Du kan ju avla på vilken färg du vill om det är den färg du tycker om.
Det är ju inget som säger att färgen inte kan tas upp i standrden.
Oftast handlar det om "kvalitetssäkring" och vad som finns i landet.
Att Kochin kan fås i alla färger man vill gör inte att man per automatik tar upp alla färger i standarden.
De som kommer med i standarden är de som finns i landet.
Sen kan den godkännas i fler färger efterhand.
My name is not Rihanna....

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 04 aug-09 kl 13:39 »
Många har varit godkända innan men plockats bort då de inte ställts på några år. Helidiotisk tycker jag, för har de en gång blivit godkända i en färg ska det aldrig tas bort.    >:(     Så är det i alla raser tyvärr.

prince

« Svar #10 skrivet: 04 aug-09 kl 15:24 »
Aha!! :D  Nu blev ju jag jätteglad!!!!!!
Då kan jag alltså ändå ta fram de färgerna jag gillar, så länge de som ras behåller sin standard för övrigt??
Har jag förstått det rätt??

Är ju inte så van vid storkockin men har velat ha sådana i många år nu så jag tänkte satsa lite nu!!

Har fått hjälp att kläcka fram lite storkockin och tänkte försöka få in utländskt blod och på så sätt få fram sådana kockin jag gillar!! :P

Tedarix

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 04 aug-09 kl 18:00 »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

rina

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 aug-09 kl 22:11 »
Jag vet inte riktigt vad du menar med svart vit är det svart vitfläckig kanske? Den färgen är ju godkänd i övriga Europa och visas den då på Nationalen som ny färg kan färgen godkännas. Sen lavender är den ljusblå ? Har den inte fjädrar som är mörkare blå lite här och var "spättad"? Har den det är den efter två enfärgade blåa djur och är inte heller godkänd som färg.
Men om man AVLAR så kan man inte BARA ha  utställningsdjur. Ska du använda ditt spättade djur parar du med svart och får fina blå djur o.s.v
Så många djur kan vara nyttiga i aveln t.e.x har jag en svart tupp med mycke vitt i just för att få bra grönglans på sina svarta avkommor. Kör man svart/svart länge får man till slut brunt i kragen på den svarta djuren.
Har du bilder på din Cochin ? Skulle vara kul se. Lycka till med dina djur det är en härlig ras. ;)

prince

« Svar #13 skrivet: 05 aug-09 kl 00:51 »
Har ingen vuxna än tyvärr, bifogar bilder på de svart/vita och de silverkantade jag menar, kanske någon här kan hjälpa mig med vad färgen heter, jag är verkligen dålig på sånt.

Den lavendelaktiga är vit och blå från början och den blir då vit med blåaktigskiftning samt lavendelfärgade prickar.. helvacker!!  Har ingen bild dock!  Har sett sådan i england. Tydligen väldig ovanlig.

Nej, jag förstår att man inte kan avla på samma djur hela tiden, jag menade mest det resultatet jag strävade efter, om det var något som var godkänt eller kunde bli det.

Jag vill ju vara seriös och då var det ju tråkigt om vissa kombinationer var " bannlysta" så som det är i många andra djur sammanhang....  men då är det alltså djurets utseende för övrigt, som befjärding, färg på ben, kroppshållning, kammar etc som avgör, och färgen , om det inte är en redan standardiserad färg, ;)är inte något som är diskvalificerande för rasen i sig.
Ok! :)

rina

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 aug-09 kl 22:39 »
Den första färgen är silver svart randad och den skulle godkännas i Tyskland 2008, men vet ej hur det gick för dom. Så färgen är inte godkänd här, jag har själv haft några såna djur men dom var alldeles för små tyckte att jobba vidare på. Så dom blev inte med i aveln men finns kvar hos en kompis. Sen den andra färger är ju den som idag heter grårandig den är godkänd i Sverige. Men kom alltid ihåg med stor Cochin alltid går typen först dom ska ju vara stora och maffiga och sen kommer färgen. Lycka till !

Gert

• Småland
« Svar #15 skrivet: 07 aug-09 kl 03:05 »
Citera
Många har varit godkända innan men plockats bort då de inte ställts på några år. Helidiotisk tycker jag, för har de en gång blivit godkända i en färg ska det aldrig tas bort.         Så är det i alla raser tyvärr.

Aha, då fattar jag varför ljus blå-gul (skulle väl kallats isabell nu) vaktelfärgad antwerpen inte är med i standarden.

_olfi_

• Medelpad
« Svar #16 skrivet: 12 aug-09 kl 21:38 »
Hörrni allihopa! Vad har ni för färger på era Kochin? Jag letar efter nytt blod till nästa avelssäsong  ;D
Rina, du låter som du vet vad du pratar om när det gäller Kochin, har du några djur nu?

Själv har jag Stor Kochin i svart, blå, grårandig och nästa år tar jag fram blårandig. Det svåraste med dem tycker jag är bredden och djupet, även om jag har fått fram ett bra avrundat djur så är de alltid för smala och saknar djup, då försvinner liksom halva "Kochinkänslan"...
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser