Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninfoder!  (läst 8609 gånger)

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Kaninfoder!
« skrivet: 29 jan-06 kl 19:16 »
Vilket kaninfoder är egentligen bäst då jag har tänkt byta från Rosa 110 till Edel.Men jag är ej säker sen har jag hört både posetiva och negativa saker om sk *kofoder*så vilket foder är egentligen bäst för kaniner? ???
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Dollar

• Västerbotten
Re:Kaninfoder!
« Svar #1 skrivet: 30 jan-06 kl 15:36 »
Tyvärr så vet jag inte vilket av dem som är bäst men varför inte blanda ditt eget foder?? Nu vet jag inte hur många kaniner du har osv, men jag har bara 3 st och det går ju åt en del foder faktiskt.

Jag blandar eget eftersom jag har hästar och mina kaniner mår väldigt bra är fina och har fått fina och välskapta ungar.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #2 skrivet: 30 jan-06 kl 21:30 »
Tyvärr så vet jag inte vilket av dem som är bäst men varför inte blanda ditt eget foder?? Nu vet jag inte hur många kaniner du har osv, men jag har bara 3 st och det går ju åt en del foder faktiskt.

Jag blandar eget eftersom jag har hästar och mina kaniner mår väldigt bra är fina och har fått fina och välskapta ungar.

Jo men det är bara det att man måste veta rätt mycket om näring och sådana saker för att kunna göra det då kaninerna inte ska få näringsbrist .m.m
Galfvensjös Kaningård

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 30 jan-06 kl 22:00 »
Vilket kaninfoder är egentligen bäst då jag har tänkt byta från Rosa 110 till Edel.Men jag är ej säker sen har jag hört både posetiva och negativa saker om sk *kofoder*så vilket foder är egentligen bäst för kaniner? ???

Bäst och bäst... Jag tror hö/gräs och grönsaker är bäst men det växer de kanske inte så snabbt på. Jag har tänkt att prova längre fram i tiden.
Till slaktkaniner skall rabfor vara bra eftersom det inte innehåller raps (som ger fisksmak) men alla vitaminer osv.
Pellets är enkelt och man slipper fundera på om det saknas något i kosten. Vi ger 50% rabfor och 50% havre, men jag vill som sagt ha bort kraftfodret om det är möjligt  :) Tror att jag har läst i en tråd här tidigare, att någon bara gav hö, och det funkade bra med tillväxten efter någon generation.

Förövrigt, är det någon som vet en bra matkälla för koppar (om man nu slutar med just pellets)?
Landsflykting i storstan...

Tjotten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 jan-06 kl 11:05 »
HeJ!

Jag har använder Rabbfor 12-16 blandat med havre och det är ett kanonbra foder (och så slipper man ha mineralsten) Jag beställer hem en hel pall från Lantmännen men så har jag någar kaniner också men det blir billigare så. Har testat Stampe men det blir de bara feta av och kalvfoder men jag var inte riktigt nöjd med det heller.

Bondmoran

« Svar #5 skrivet: 31 jan-06 kl 11:25 »
Jag ger hel havre/kornkross dagligen och lite gödsaker som vetekli, solrosfrön, jordnötter (osaltade ) fibergi, blötlagd betfor eller vad som finns hemma. Hö äter de massor av och så givetvis DET GRÖNA morot, äpple liten liten bit vitkål, salladsbit, clementin, apelsin, melon och diverse grönsaker mm.

Det blir mycket frukt/grönsaker eftersom jag även har marsvin och att jag själv äter mycket grönt.

Rabbfor, edel mm pellets har jag slutat med efter att några av mina kaninvänner visat sig få diarre av pellets.

Gnaggrenar får de också både små smala och grova bitar. Brukar även plocka barrgrenar, blåbärsris mm åt dem att myumsa på.

Eftersom jag inte slaktar dom behöver jag inte tänka på om köttet tar smak av det de äter.

Hälsr Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

AKS

« Svar #6 skrivet: 31 jan-06 kl 13:20 »
Låter som om dina kaniner får mycket goda grejer att smaska på.  :)

Jag har dock lärt mig att man inte ska ge kaniner kål. De kan få ont i magen av det, eftersom det är gasbildande och de kan till och med bli svårt sjuka. Nötter ska inte heller vara bra, vet inte riktigt varför, men det kan bero på att det är väldigt fett och kaniner behöver inte mycket fett.

När det gäller pellets tror jag att problemet ofta är mängden. De ska bara ha en liten mängd pellets, kanske en matsked per kanin. Men det beror förstås på hur mycket de rör sig, hur stora de är och en massa andra faktorer. Vid överutfodring är det lätt att de får diarré har jag märkt, särskilt dvärgkanierna.

Tjotten

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 jan-06 kl 14:27 »

Jag har dock lärt mig att man inte ska ge kaniner kål. De kan få ont i magen av det, eftersom det är gasbildande och de kan till och med bli svårt sjuka. Nötter ska inte heller vara bra, vet inte riktigt varför, men det kan bero på att det är väldigt fett och kaniner behöver inte mycket fett.

När det gäller pellets tror jag att problemet ofta är mängden. De ska bara ha en liten mängd pellets, kanske en matsked per kanin. Men det beror förstås på hur mycket de rör sig, hur stora de är och en massa andra faktorer. Vid överutfodring är det lätt att de får diarré har jag märkt, särskilt dvärgkanierna.

Där har du rätt!

Många tror att kaniner ska ha så gott som obegränsad mängd med pellets. jag har bara jätteraser och de får 1½ dl/kanin och dag av min Rabbfor/havreblandning men naturligt vis hö som är det enda som de verkligen ska ha full tillgång till dygnet runt.

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #8 skrivet: 31 jan-06 kl 18:55 »
Rabbfor har jag användt tidigare och det var inget gott resultat-feta djur och tomma honor s¨å Rabbfor är inget som jag tänker tetsa igen :-\
Galfvensjös Kaningård

Tjotten

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 31 jan-06 kl 19:57 »
Rabbfor har jag användt tidigare och det var inget gott resultat-feta djur och tomma honor s¨å Rabbfor är inget som jag tänker tetsa igen :-\

Vilken tur att det inte blir det resultatet för alla med det fodret (ja annars hade det ju inte funnits kvar). Kanske kan bero på kaninrasen. Rabbfor är ju utformat först och främst som kraftfoder för stora raser som används för slak (där av namnet 12 -16 som syftar på slakas mellan 12 och 16 veckor)

Ko/ kalvfoder har absolut inte rätt sammansättning för att passa kaniner, men visst går det. Som någon annan skrev de kan leva på bara hö, De kan leva på mycket men som sagt vad är bäst, vem vet?

En sak som i alla fall vi som har lite fler kaniner och där med också mer kunskap/erfarenhet kan säga är att vi inte går på försäljnings trixen med dyrt foder mer torkade majs, morotsbitar m.m. Skandalöst vad folk är lättlurade men samma problem finns med all djur mat.

Bondmoran

« Svar #10 skrivet: 31 jan-06 kl 21:47 »

Jo jag vet så därför får de bara en pytteliten vitkålsbit för de tycker det är så gott.

Jag håller noga koll på hullet och skulle inte ge en överviktig kanin fet mat.

De som inte tål pellets kan inte ens äta 1 tesked utan att få problem med avföringen. Jag har mina egna teorier om varför men vill inte gå in på det här

Jag gav tidigare 1 del havre, 1 del kornkross och 1 del pellets 1/2 - 1 1/2 dl beroende av ras . Det bor både små hermeliner, dvärgvädur som stora angorakaniner och andra stora raser här.

www.kaninhem.se/FODER.htm  finns lite att läsa.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 01 feb-06 kl 00:16 »
Problemet med feta djur och tomma honor (förmodligen pga fett invärtes) får man om man ger för mycket foder oavsett sort.
 Jag har tidigare givit Rabbfor även till mina Lejonhuvuden men bara lite, lite och inte haft några problem.

Nu får mina inte alls pellets längre, utan säd och ett mycket bra grovfoder (ännu så länge lite på "experimentstadiet"). Det riktiga provet blir när jag får se om det kan funka när "Frassarna" ska få ungar i vår.
 Men vad tror ni om mineralfoder? Jag brukar ge mina lite Effekt Normal, men dom verkar oftast inte äta något... Jag tror att dom behöver mineralfoder när man utesluter pellets, vad tror ni andra? Om inte annat så kan nog risken för selenbrist finnas eftersom det är selenfattigt i våra marker.... Har ni något bra förslag på mineraler? I en bok jag har om slaktuppfödning av kanin stod det att svin eller hönsmineral var lämpliga. Min lärare i Husdjur säger att kaninen liknar hästen allra mest i fråga om matsmältning, vad ska man välja.... ???
                    Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tjotten

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 feb-06 kl 07:05 »
Angående mineralfoder som Charlotte skrev om:

Jag tycker att en av de stora fördelarna med just ett helfoder (pellets) är att man slipper oroasig för att de inte får i sig alla bitar. Ska man mixtra med att "göra" eget foder/mat måste man vara bra på foderstater. Just biten med mineralämnena och dess procentuella del av dagligt innehåll och förhållande till varandra är jätteviktig. tex. både jod och svavel är nödvändigt men är svårt att hilla i säd och grönsaker (den mängd det behöver) så det får man tillsätta i rätt mängd och balansen mellan fosfor och kalcium är också jätteviktig för att ungdjur ska utvecklas ordentligt m.m.
Så även om jag läst enhel del i ämnet så tar det lång tid till jag skulle göra eget, det kräver inte bara stora kunskaper utan även mycket jobb (och jag har ett annat jobb förutom kaninerna också), så jag är glad att de två störst kanin föreningarna i Sverige har arbetat fram ett fullvärdigt foder som ska passa (i alla fall vissa) uppfödare.

« Senast ändrad: 01 feb-06 kl 08:28 av Tjotten »

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 01 feb-06 kl 22:41 »
Men vad tror ni om mineralfoder? Jag brukar ge mina lite Effekt Normal, men dom verkar oftast inte äta något... Jag tror att dom behöver mineralfoder när man utesluter pellets, vad tror ni andra? Om inte annat så kan nog risken för selenbrist finnas eftersom det är selenfattigt i våra marker.... Har ni något bra förslag på mineraler? I en bok jag har om slaktuppfödning av kanin stod det att svin eller hönsmineral var lämpliga. Min lärare i Husdjur säger att kaninen liknar hästen allra mest i fråga om matsmältning, vad ska man välja.... ???
                    Mvh
                   Charlotte

Åh, någon som funderar på samma saker som mig, det där med mineraler/vitaminer  :)

Vad innehåller egentligen en saltsten? Bara salt? Och de där mineralstenarna som finns i smådjursaffärer, vad är det för mineraler i dem? Finns ingen innehållsförteckning och försäljaren har inte en susning  :-\
Vad finns i effekt mineral och var får du tag i det?

Häst måste väl ha rätt lik matsmältning, en mage och gräsätare, fast hästar träckäter inte.

Jag vill inte riktigt sluta med pellets innan jag hittat någon annan mineralkälla. I Rabfor finns koppar - var finns det naturligt? Baljväxter, har jag hört någonstans, men har också hört att baljväxter skall vara för "grovt" för kanin...  ???
Landsflykting i storstan...

Lena A

« Svar #14 skrivet: 02 feb-06 kl 09:01 »
Jag ger Stampe till min kanin. Hon får 1 msk varje kväll. Jag har läst någonstans att kaniner ska ha foder med hög halt av växttråd, minst 18 % om jag inte minns fel. Stampe har ca 14 %, tror jag. Jag har inte hittat något kaninfoder med högre halt.

Hur är det med kalvfoder till kaniner?

Neiklot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 02 feb-06 kl 09:11 »
vi köper något som heter Royal Rabbit!
Men det är väldigt svårt att få tag på och vi kör ändå till Halland för att köpa det.
*cirkus25-30mil dit*

Neiklot

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 feb-06 kl 09:16 »
Åh, någon som funderar på samma saker som mig, det där med mineraler/vitaminer  :)

Vad innehåller egentligen en saltsten? Bara salt? Och de där mineralstenarna som finns i smådjursaffärer, vad är det för mineraler i dem? Finns ingen innehållsförteckning och försäljaren har inte en susning  :-\
Vad finns i effekt mineral och var får du tag i det?

Häst måste väl ha rätt lik matsmältning, en mage och gräsätare, fast hästar träckäter inte.

Jag vill inte riktigt sluta med pellets innan jag hittat någon annan mineralkälla. I Rabfor finns koppar - var finns det naturligt? Baljväxter, har jag hört någonstans, men har också hört att baljväxter skall vara för "grovt" för kanin...  ???

Kaniner (och andra gnagare) ska egentligen inte ha mineral/saltstenar att slicka på.

Däremot kan vitaminer och annat kompleteras genom pulverform.
*strös lite lätt på grönsakerna*

Men får dom bara ett bra foder och bra grönsaker så räcker det.

AKS

« Svar #17 skrivet: 02 feb-06 kl 11:05 »
Det här med saltsten är intressant!
Jag har hört två olika saker från veterinärer. En sa att de absolut MÅSTE ha en sten jämt, särskilt på sommaren, risken är annars att de inte dricker tillräcklig.  ???

En annan veterinär sa att det inte är nödvändigt med extra salt och att vissa kaniner kan äta för mycket. Tipset var då att kanske bara ha stenen i varannan vecka om de äter för mycket.

Mina har alltid en saltsten i buren. En av kaninerna äter väldigt lite salt och den andra lite mer, men en saltsten räcker för evigt.

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #18 skrivet: 04 feb-06 kl 09:57 »
Idag ska jag åka och köpa Edel kanin och Marsvin ett foder som många är nöjda med så nu ska jag testa det denna säsongen ;)
Galfvensjös Kaningård

Tjotten

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 04 feb-06 kl 10:56 »
Idag ska jag åka och köpa Edel kanin och Marsvin ett foder som många är nöjda med så nu ska jag testa det denna säsongen ;)

Jag har faktiskt inte hört talas om det. Vilka säljer det? Vad kostar det? Är det Svenskt? Skulle du kunna skriva av innehållsdeklarationen på det, vore intressant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 2 användare (1 dolda)
Mattis Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser