Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite frågor innan inskaffning av höns  (läst 757 gånger)

ÄrtanPärtan

Lite frågor innan inskaffning av höns
« skrivet: 03 aug-09 kl 13:28 »
Eftersom jag går i hönstankar har en del praktiska frågor dykt upp i mitt huvud, de kanske är fåniga med det sägs ju att ingen fråga är för dum så jag kör ändå. 

1) Om ni är bortbjudna under eftermiddagen och inte planerar att komma hem förrän efter skymning, tar ni då in hönsen innan ni åker eller låter ni hönsen gå in själva och stänger sedan luckan på kvällen när de sover.

2) I den situationen ovan, hur gör ni med matningen? Matar ni dem innan ni åker även fast det inte är middagsdags än?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Lite frågor innan inskaffning av höns
« Svar #1 skrivet: 03 aug-09 kl 13:43 »
Hej!

Våra höns som går i hönsgård brukar få gå där även fast vi är borta... För övrigt brukar det aldrig vara lugnt hemma hos oss ändå även fast vi är borta.
Däremot får inga höns gå fritt på tomten utan att någon är hemma och kan hålla uppsikt över dem.

Jag ger hönsen mat på morgonen och på början av eftermiddagen slänger in ett flertal tvättmedelshinkar (sådana där stora) med grönt åt dem så de har att göra resten av dagen + matrester. 
De som går lösa äter nästan inget foder alls utan de är så gott som gratisätare som hittar massa gott ute på tomten + matrester.

På vintern ger jag dem foder morgon och kväll.

Man kan ju också ha automater så att hönsen har fri tillgång på foder när de vill... Dock funkar inte detta hos oss då vi har rätt många matvrak (lohmann) som äter fast de är mätta = det finns inget stopp i dem utan de äter så länge det finns något att äta.  :-\ Vilket inte är så bra... 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 aug-09 kl 13:51 »
Jag utfodrar mina blandis höns en gång om dagen med foder och dom äter bara då de är hungriga.. Det finns ofta mat kvar när de gör kväll och går in i höns huset,,, mina vita leghorn måste däremot matas 2 gånger om dagen för dom sätter i sig rubb och stubb så fort det bara går... Vatten kan man ju få både fylla på och byta ut under dagen..

/Marie

ÄrtanPärtan

« Svar #3 skrivet: 03 aug-09 kl 14:12 »
Tack för era svar!

Kanske en dum fråga, men, men....Om ni är borta tills efter skymning, går hönsen lydigt in i huset då eller kan de kanske somna i nått träd ute i hönsgården?

EvaE

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 aug-09 kl 14:37 »
Våra höns går in av sig själva när dom tycker at det e dax.
Sen stänger jag luckan när jag gör min kvällsrond hos djuren.
Dom får foder & rester & bröd på morgonen samt rester+grönt på eftermiddagen.

//
Eva

Träsktrollet

• -
« Svar #5 skrivet: 03 aug-09 kl 15:12 »
Hönsen får gå lösa hos oss på dagarna, OM någon är hemma och kan kolla dem... Har just nu en räv som far och smyger, så jag är noga med att räkna dem flera gånger i dygnet...
Sen när jag går och kollar till de andra djuren senare på kvällen så är hönsen redan i hönshuset. Det finns gott om träd i närheten och på gården, men de går alltid in i sin bur... Bara för att jag skriver detta så kommer jag att få jaga höns ikväll ;)
Jag använder mig av automatiska foderbehållare, de behöver jag bara fylla på max varannan dag  (fast det beror ju på hur mycket man ger dem och hur många hönor man har :D)
I hönshuset finns det också vattenkoppar som är kopplade till en vatten hink - den rymmer ca 20 l och det räcker ca 3 -5 dagar beroende på hur varmt det är. Detta är mycket smidigt, fast eftersom att systemet börjar vara ett par år så får man hålla ett extra öga på det. "Gummiduttarna" som ska få vattnet att sluta rinna i koppen, har börjat torka och ibland får man använda en tunn ståltråd om det inte rinner till så bra. Detta sätt är ganska självgående, så man kan fara bort 1 - 3 dagar utan att någon blir utan mat eller vatten. Om man nu inte har värphöns... De äter värre än hästar :o  ;)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 03 aug-09 kl 22:01 »

Hönsen går in själva. Problemet är att det kan ju även räven göra, eller minken eller mården...
Jag har hört åtsskilliga berättelser om just detta, man har varit borta och kommit hem efter mörkrets inbrott och då kanske tillockmed stängt in inkräktaren hos hönsen med förödande resultat.
Själv har jag tränat mina höns att komma in för kvällsmat vid kl 6. Ska jag sedan bort stänger jag in dem, annars får de gå ut igen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser