Hönsen får gå lösa hos oss på dagarna, OM någon är hemma och kan kolla dem... Har just nu en räv som far och smyger, så jag är noga med att räkna dem flera gånger i dygnet...
Sen när jag går och kollar till de andra djuren senare på kvällen så är hönsen redan i hönshuset. Det finns gott om träd i närheten och på gården, men de går alltid in i sin bur... Bara för att jag skriver detta så kommer jag att få jaga höns ikväll

Jag använder mig av automatiska foderbehållare, de behöver jag bara fylla på max varannan dag (fast det beror ju på hur mycket man ger dem och hur många hönor man har

)
I hönshuset finns det också vattenkoppar som är kopplade till en vatten hink - den rymmer ca 20 l och det räcker ca 3 -5 dagar beroende på hur varmt det är. Detta är mycket smidigt, fast eftersom att systemet börjar vara ett par år så får man hålla ett extra öga på det. "Gummiduttarna" som ska få vattnet att sluta rinna i koppen, har börjat torka och ibland får man använda en tunn ståltråd om det inte rinner till så bra. Detta sätt är ganska självgående, så man kan fara bort 1 - 3 dagar utan att någon blir utan mat eller vatten. Om man nu inte har värphöns... De äter värre än hästar