Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får man skapa sin egen lokala valuta?  (läst 22209 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Får man skapa sin egen lokala valuta?
« Svar #60 skrivet: 02 feb-10 kl 20:41 »
Sure! Kanske kan fungera som inflationshedge? En bussresa är ju trots allt alltid en bussresa. ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Siljansringen

« Svar #61 skrivet: 04 feb-10 kl 14:41 »
Biodlaren som har egen valuta råkar vara jag och tänkte därför
förklara hur  "honungsmyntfoten" funkar. Började 1983 med att utveckla klövern som valutan heter. Den är då en Sedel i ett lika
slitstarkt material som Svenska sedlar och lika svårt att förfalska, det är i alla fall inte lönsamt att försöka göra det. Sedeln är värd en
burk honung 700gram. Behovet av sedeln kom till på den tiden jag
köpte och sålde biredskap i norra Dalarna. För att slippa Svenska lånade pengar hittade jag på egen kredit, blev min egen bank utan ränta. Köpte ibland hela bigårdar med full utrustning av äldre biodlare som slutade med biodling och betalade med klöver. Biodlaren köpte sedan houng och betalade med klöver men även köpte av andra som hade nyttigheter att sälja. Köpte också tjänster på detta sätt.

Så vandrar pengarna runt en tid. Affärer, matställen och odlare är också inkopplade, Efter ett kretslopp under längre eller kortare tid komer sedlarna tillbaka till mig. Jag kan på nytt sända ut valutan på nya nyttiga uppdrag. Är du intresserad av att använda klövern så hör av dig.  Jag med min biodling är garantin för valutans värde och tillsammans kan vi bygga framtidslandet utan rövarkapitalism.
Kapital - värde handlar bara om förtroende mellan människor.

Skytten

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 04 feb-10 kl 14:55 »
Hos oss i vår lilla by har vi en imaginär/social valuta, som man inte behöver trycka upp, eller ens benämna vid namn (dollar, euro,bath, eller sikiner). Den bygger på samma princip som alla andra valutor- nämnligen FÖRTROENDE.   Ger jag en som nu i kyla och storm en del ved, som han akut behöver, och inte i bristens situation behöver betala högt pris, så "får" han det.
Det fungerar så att just FÖRTROENDE gör att jag kan räkna med att det är osannolikt att jag blir lurad. Jag kommer att få hjälp varje gång jag behöver, inom till vad som är möjligt. Skulle inten balans kunna uppstå (av olika skäl), så är det en form av fördelningspolitik.
Så länge socila kontroll finns beträffande gott uppsåt, fungerar det.
« Senast ändrad: 04 feb-10 kl 14:58 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Georgisten

• Östergötland
« Svar #63 skrivet: 04 feb-10 kl 17:23 »
Biodlaren som har egen valuta råkar vara jag och tänkte därför
förklara hur  "honungsmyntfoten" funkar. Började 1983 med att utveckla klövern som valutan heter. Den är då en Sedel i ett lika
slitstarkt material som Svenska sedlar och lika svårt att förfalska, det är i alla fall inte lönsamt att försöka göra det. Sedeln är värd en
burk honung 700gram. Behovet av sedeln kom till på den tiden jag
köpte och sålde biredskap i norra Dalarna. För att slippa Svenska lånade pengar hittade jag på egen kredit, blev min egen bank utan ränta. Köpte ibland hela bigårdar med full utrustning av äldre biodlare som slutade med biodling och betalade med klöver. Biodlaren köpte sedan houng och betalade med klöver men även köpte av andra som hade nyttigheter att sälja. Köpte också tjänster på detta sätt.

Så vandrar pengarna runt en tid. Affärer, matställen och odlare är också inkopplade, Efter ett kretslopp under längre eller kortare tid komer sedlarna tillbaka till mig. Jag kan på nytt sända ut valutan på nya nyttiga uppdrag. Är du intresserad av att använda klövern så hör av dig.  Jag med min biodling är garantin för valutans värde och tillsammans kan vi bygga framtidslandet utan rövarkapitalism.
Kapital - värde handlar bara om förtroende mellan människor.

Klart att jag är intresserad! *skickat privat pm*

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #64 skrivet: 22 apr-10 kl 13:40 »
[Qui New York Libera] Monete complementari locali

Intervju med ordföranden för Ithaca Hours. Varför lokala pengar?

Suresh

• -
« Svar #65 skrivet: 25 apr-10 kl 06:59 »
Intressant video - och extrabonus för textningen på italienska.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #66 skrivet: 25 apr-10 kl 07:40 »
http://www.yourclimate.tv/index.php?option=com_hwdvideoshare&task=viewvideo&Itemid=444&video_id=183

Kolla den där också! Jag tror att det smått handlar om din våta dröm här faktiskt. ;)
Nästan två timmars workshop kring komplementära valutor: http://www.yourclimate.tv/index.php?option=com_hwdvideoshare&task=viewvideo&Itemid=444&video_id=87
« Senast ändrad: 25 apr-10 kl 08:04 av Vargalyster »

Suresh

• -
« Svar #67 skrivet: 25 apr-10 kl 18:18 »
Klart att jag är intresserad! *skickat privat pm*

Idealet vore att klövern kunde bytas mot en burk honung hos varje biodlare i Sverige - och att dessa kunde handla vidare med klövern, eller växla in överskottet i SEK eller EURO hos en valutaförening.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #68 skrivet: 25 apr-10 kl 18:54 »
Idealet vore att klövern kunde bytas mot en burk honung hos varje biodlare i Sverige - och att dessa kunde handla vidare med klövern, eller växla in överskottet i SEK eller EURO hos en valutaförening.

Mycket tilltalande tanke! :)

Liksom denna: http://alternativportalen.wordpress.com/2010/04/24/kiwah-en-valuta-for-omstallningen-till-fornyelsebar-energi/  :)

Mångfald och variation är trevligt. :)

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #69 skrivet: 25 apr-10 kl 19:26 »
Satsa på guldmynt krugerrand är bra finns även i tiondels rand värde ca 1000 skr. Kina har på kort tid fördubblat sitt guldinnehav och präglar guldmynt i kinesisk valuta . De kienesiska myndigheterna uppmanar kineserna att skaffa sig guldmynt. Månne det en dag komma en riktig ekonomisk global kris när pappersvalutor blir värdelösa??? Kinas guldmynt kan i praktiken fungera som en guldreserv gentemot deras pappersvaluta!!! Har en vision av Kina som fågel fenix i askan ...
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #70 skrivet: 26 apr-10 kl 15:15 »
Den som vill ha ett uttömmande svar på trådskaparens fråga är välkommen till Forsa folkhögskola imorgon (27 april 2010) på ett heldagsseminarium. Rubriken?
Framtidens ekonomi - hur ser den ut?
Medverkar gör Johan Ehrenberg, Karin Jansson, Bo Lundstein, Kalle Gustafsson och Kjell Holmstrand - biodlaren med klövern.
Tid: 8-16
Plats: Forsa folkhögskola, Forsa i Hälsingland
Har ni inte möjlighet? I så fall kan jag rekommendera att komma på kvällen till Missionskyrkan i Hudiksvall för att lyssna på Ehrenbergs föredrag om dagens ekonomiska system.
Tid: 18.30
Plats: Missionskyrkan, Hudiksvall
För samåkning; ring Lennart Andersson 0652-161 44 vare sig du har plats i bilen eller behöver skjuts.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #71 skrivet: 26 apr-10 kl 16:16 »
Men Gaahh! Varför ska ni ha allt så långt borta för?  :'(

Suresh

• -
« Svar #72 skrivet: 26 apr-10 kl 16:17 »
Men Gaahh! Varför ska ni ha allt så långt borta för?  :'(

Långt borta? Hudik ligger inte mer än ett par mil från Sundsvall.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #73 skrivet: 26 apr-10 kl 20:37 »
Nej, men jag är göt och vi har inte samma förhållanden till avstånd som norrlänningarna!  :-X
Hittade by the way en underbar blogg om komplementära valutor: http://trustcurrency.blogspot.com/

Dags att dra igång alla kolaremssega svenskar nu!

Osså Bernie förstås!
Bernard Lietaer - The Blind Spot for Money.dv

Bernie bernie bernie!   :D
« Senast ändrad: 26 apr-10 kl 20:41 av Vargalyster »

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #74 skrivet: 28 apr-10 kl 00:13 »
Annars tycker jag att allting händer i Stockholm så det är lite omväxling.  :P
Idag hade vi en heldag med mycket spännande föredrag med olika inriktningar. Mycket spännande att bl.a. få höra Kalle Gustafson berätta om sina ansträngningar i över 40 år för att få makten att begripa hans enkla koncept med tidsfaktorekonomi. Studenterna på folkhögskolan verkade förstå iaf och var tydligt intresserade. Fortsättning följer ... förhoppningsvis kommer vi (JAK norra Hälsingland) kunna anordna något liknande fler gånger. Jag ska meddela med lite bättre framförhållning så att ni hinner organisera samåkning och boka tågbiljetter ... Behöver ni övernattning så finns det gott om soffor i Hälsingland!  :)

Suresh

• -
« Svar #75 skrivet: 28 apr-10 kl 07:12 »
Hello Bernard. Long time, no see. :)

Georgisten

• Östergötland
« Svar #76 skrivet: 01 jun-10 kl 14:08 »
Testa och gör ett eget komplementärt valutanätverk vetja: http://www.socialtradegame.org/. Bra sätt att lära sig förstå konceptet.  :D

Suresh

• -
« Svar #77 skrivet: 09 jun-10 kl 08:01 »
Intr4essant artikel om Tysklands 69 lokala valutor.

Här visas praktiska exempel på allt vi någonsin diskuterat teoretiskt på denna sida.

http://www.telegraph.co.uk/finance/2802861/Germans-get-by-without-the-euro.html

Georgisten

• Östergötland
« Svar #78 skrivet: 09 jun-10 kl 17:50 »
Intressant facebookgrupp om komplementära valutor som Suresh snodde artikeln ifrån: http://www.facebook.com/group.php?gid=106249086090001&ref=ts ;)

Plastvikingen

« Svar #79 skrivet: 18 jun-10 kl 20:14 »
Sånt här har man givetvis tänkt på länge. Cirkulerar man statens valuta så får man oftast betala skatt vilken då används till verksamheter man inte vill stödja för fem öre.

Det amerikanska alternativet Liberty Dollars (guldmyntfot) fick sitt huvudkontor stormat av polis och blev sedermera nerlagt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser