Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordärtskocka som foder?  (läst 4162 gånger)

Potatisblomma

• Södermanland
Jordärtskocka som foder?
« skrivet: 25 jan-06 kl 21:52 »
Funderar på om jordärtskocka kan användas till färskfoder under vintern? Vi har kaniner i huvudsak för kött, så vet någon i fall jordärtskockor ger någon bismak på köttet? Tycker kaninerna om knölarna och/eller blasten?
Har någon andra förslag på lättodlad vintermat? Morot odlar vi redan, fast den brukar mest gå åt till oss själva  ;)
Landsflykting i storstan...

lilleulv

• Gäst
Re:Jordärtskocka som foder?
« Svar #1 skrivet: 26 jan-06 kl 08:40 »
Mina kaniner får bl.a. jordärtsskockar. Det gir ingen bismak.
Lilleulv

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 26 jan-06 kl 19:07 »
Hej!

Bismak på kaninkött fås åtminstone av barrväxter, raps, kål och tydligen även morötter!! När jag köper slaktkaniner vill jag att de inte fått barrväxter, raps och kål någon månad innan. Morötter var nytt för mig, men påstods ge söt smak åt köttet. Någon som vet??

Edgar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 27 jan-06 kl 15:36 »
Lustigt, jag GER mina kaniner barrväxter innan slakt just för den goda smaken skull :-)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 27 jan-06 kl 18:11 »
Hej igen!

Jo, jag vet att det är vanligt! Många tycker om smaken det blir av barrväxter, något lite mer vilt än den tama eller diskreta kaninköttsmaken. Vad jag menade var att de kaniner jag säljer ska smaka kanin, och inget annat. Det är krav från mina kunder (i huvudsak vilthandel och restauranggrossister.

Edgar

Tjotten

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 jan-06 kl 19:11 »
Hej!

Bismak på kaninkött fås åtminstone av barrväxter, raps, kål och tydligen även morötter!! När jag köper slaktkaniner vill jag att de inte fått barrväxter, raps och kål någon månad innan. Morötter var nytt för mig, men påstods ge söt smak åt köttet. Någon som vet??

Edgar

Nu vet jag inte hur säkert detta är men jag har hört att det där med söttma på köttet från morot bara är något gammalt man trodde men igentliga orsaket till att köttet fick söt smak var för att man lät det ligga i mjölk och att mjölkets mjölksocker gav köttet dess söta smak och inte moroten. Själv har jag som du undvikit barrväxter, raps, kål och björk (varför det sista kommer jag inte ihåg, tror någon sa att det kunde vara giftigt för små kaniner). Men morot har de fått.  Men köttet ska tydligen ta smak av örter också men det har gett mina under sommaren, främst persilja och kungsmynta och inte kännt någon skillnad.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 30 jan-06 kl 21:33 »
Mina kaniner får bl.a. jordärtsskockar. Det gir ingen bismak.
Lilleulv
Så bra! Ger du skockorna råa då? Gillar de blasten också?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 30 jan-06 kl 21:37 »
Hej!

Edgar

Jag tycker inte morötter ger söt smak... Fast å andra sidan så är jag van vid att kanin skall smaka som våra  ;) Vi har gett äppelbitar ganska ofta också, och det har inte gett någon smak.
Appropå morötter så har jag för mig att Vreta rekomenderar hö, rabfor plus morot någon gång i veckan.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 30 jan-06 kl 21:42 »
Nu vet jag inte hur säkert detta är men jag har hört att det där med söttma på köttet från morot bara är något gammalt man trodde men igentliga orsaket till att köttet fick söt smak var för att man lät det ligga i mjölk och att mjölkets mjölksocker gav köttet dess söta smak och inte moroten. Själv har jag som du undvikit barrväxter, raps, kål och björk (varför det sista kommer jag inte ihåg, tror någon sa att det kunde vara giftigt för små kaniner). Men morot har de fått.  Men köttet ska tydligen ta smak av örter också men det har gett mina under sommaren, främst persilja och kungsmynta och inte kännt någon skillnad.

Ja, det där med mjölken har jag också hört. Finns det någon som har det gamla receptet? Eller möjligen recept på belgisk "julkanin"?

Björken ska helt enkelt inte smakar bra. Mina kaniner fick påskriset något år. De gnagde inte av barken men sysselsatte sig med att bita sönder grenarna till småsmulor  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 1 användare
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser