Hade tidigare fundering på en 12 ramars låda nederst för foderram som man kunde fylla på ovanfrån med lucka.
Nu till ny fundering - eftersom jag ändå ska snickra till några bottnar för eventuella framtida avläggare. Då jag kör i paviljong så måste jag ändå tillverka dessa själv - och man är då lyckligt lottad att man inte behöver oroa sig för att lösningen behöver klara väder och vind.
Jag har själv 3/4 Langstroth och har bottnar till det. När jag då ställt en införskaffad LN-låda på blir det ca 10 cm "över" som jag täcker med en brädlapp. Nu funderar jag istället på att göra de nya bottnarna ca 10 cm längre än lådorna och ha en liten lucka på för inspektion och rensning av botten.
Då tillbaka till foderramproblematiken. Räcker det att bara hälla in socker genom luckan så det lägger sig på botten? - Så slipper man ju ta upp plats i kupan för foderramar och det är ju väldigt enkelt. Bina håller ju rent och fint så det torde ju inte vara några hygieniska aspekter.
Alltså: Skulle det vara någon nackdel med att hälla in socker för stödmatning på botten?