Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  veterinärkostnad och köttkaniner  (läst 2508 gånger)

louise

• Gäst
veterinärkostnad och köttkaniner
« skrivet: 27 jul-09 kl 19:39 »
Har nu förstått att Jordbruksverket inte alls är så rigida med att kalla kaniner sällskapsdjur, utan att de biland får vara livsmedelsproducerande. Men då borde de ju också få billigare vetrinärvård. Är dte nån här som lcykats få det? Eller måste ni alltid betala det (jävla) sällskapsdjurspriset hos distriktsveterinären?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: veterinärkostnad och köttkaniner
« Svar #1 skrivet: 28 jul-09 kl 06:28 »
Har kallat ut vet en gång för hudprover för några år sen. Det gör jag inte om, det var inte värt pengarna.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 jul-09 kl 08:22 »
Jag pratade inte om hembesöken, utan timpengen som är lägre för livsmedelsproducerande djur än sällskapsdjur.

Gösta

« Svar #3 skrivet: 03 aug-09 kl 20:06 »
Distriktare åker väl inte ut eller behandlar sällskapsdjur!??
De är väl till för jordbrukets djur eller vad det nu kallas?
Sedan är väl frågan varför kontakta dom över huvud taget. De kan absolut ingenting om kaniner.
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 03 aug-09 kl 20:14 »
Jodå, distriktsveterinärerna kan åka ut och behandla sällskapsdjur. Om man vill (och ber snällt) så kan dom tex åka ut och avliva tex en hund. Men det hör inte till vanligheterna inte...  ;) Hästar är dock lite vanligare att dom åker ut till.
Bara en parentes...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gösta

« Svar #5 skrivet: 03 aug-09 kl 22:12 »
Tänkte inte på att hästar faktiskt kan betecknas som sällskapsdjur.
vad jag menade var att jag inte trodde att de var tvingadeatt åka ut på sällskapsdjur.
har fått den infon från vår distriktare men jag kan ha fel.
Om de har skyldighet så borde det väl i så fall vara samma taxa oberoende av djurslag, eller?
Är det någon som har erfarenhet?
Gösta

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 aug-09 kl 22:13 »
Nu kapar ni min tråd... Min fråga är inte om de åker nånstans, utan deras timtaxa. Statens distriktsveterinärer ska enbart hjälpa livsmedelsproducerande djur, vilket ju kanin är ibland, men sjv klassar de ändå som sällskap när räkningen kommer.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 03 aug-09 kl 22:46 »
[...] Statens distriktsveterinärer ska enbart hjälpa livsmedelsproducerande djur, [...]

ja? ??? men de hjälper ju alla andra också. vi var ju hos vår distriktsveterinär med vovvarna bl a.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 aug-09 kl 22:50 »
De hjälper andra också, men jag har inte fattat varför faktiskt. För just våra har hemskt mycket att göra, så de borde stryka nåt kan man tycka. Fast just dagjobb på kliniken kanske de har tid med, det är värre med nattjouren, där de inte har vett att prioritera bort hästar som är sällskapsdjur och inte livsmedelsdjur i Sverige.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 03 aug-09 kl 22:53 »
ja där ser man, det visste jag inte. trodde bara att staten såg till att det fanns åtminstone en veterinär i varje distrikt som hade lite mer avancerad utrustning. utan distriktsveterinären hade vi aldrig kunnat utreda vår ena tik t ex. aja, men det blir ot.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

EmblaAsk

« Svar #10 skrivet: 04 aug-09 kl 17:49 »
Till Stabon:  Du menar alltså att en veterinär skall NEKA en hästägare att komma ut när dom ringer för ett akutfall mitt i natten??? Ex fölning som gått snett eller brutet ben???

Jag trodde att det var disktriktsveterinärernas skyldighet att hjälpa ALLA djur i akutsituationer!!! ALLT annat är väl att klassa som djurplågeri? Skydda djur mot onödigt lidande osv osv....

Här är våra DV mycket duktiga och prioritera faktiskt! EX har jag väntat på DV för en juverinflammation då han ringt och sagt att han kommer senare, fick en fölning i mellan osv.. Likaså har mindre akuta hästskador fått vänta pga livmoderframfall på kossa...

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 aug-09 kl 19:11 »
Jag kan inte lagen exakt, det är nåt med ett de visst de får hjälpa andra djur men ska prioritera livsmedelsproducerande. Så ja, jag tycker att om vi har den lagen så ska de inte hjälpa hästen med fölningen om en ko samtidigt har samma problem. Sen kan man ju ändra lagen, det får politikerna göra som de vill för mig. Men idag är det detta som gäller.

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 04 aug-09 kl 19:19 »
Fast även hästar räknas till produktionsdjur i Sverige.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 aug-09 kl 19:25 »
Nämen jag ringde chefsveterinären på Jordbruksverket en gång nrä jag blev förbannad över prioriteringen. Då sa de att de har rätt att ta hand om hästar, inte att de också ingick i lagkravet. Och sen mumlade de om att alla veterinärer inte är så bra på att prioritera.

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 04 aug-09 kl 19:46 »
Men hästen räknas ju i alla fall som livsmedelsproducerande djur.
Jag har aldrig upplevt att veterinärer prioriterar dåligt. Jag har i o f s haft en väldig tur de senaste åren och knappt haft nån veterinär till de stora djuren, men nog brukar dom prioritera efter hur bråttom det är och inte efter djurart?
Men det gäller ju även att man som djurägare kan beskriva vad som fattas djuret någorlunda på telefon. Och det är ju inte alltid så lätt om man dels inte riktigt vet vad det kan röra sig om och dels kanske är upprörd och orolig.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 aug-09 kl 21:03 »
jamen då är de kanske livsmedelsdjur då. Jag hittar inte var jag läste det första gången.

det finns alltid en å annan person som inte är så bra på sitt jobb. I mitt fall hade jag en lamning som gick snett, men vetrinären prioriterade en häst som trillat i en gödselbrunn. Visst är det en risk att det händer hästen något om den trillar i en brunn, men som jag förstod det så hade den inga symptom på något. Veterinären smittades nog av olyckspådraget, eftersom räddningstjänsten kommer till såna ställen. Mkt blåljus - jag msåte vara där liksom.

EmblaAsk

« Svar #16 skrivet: 05 aug-09 kl 14:14 »
Att ligga i en gödselbrunn är väl ganska akut!!! Giftiga gaser och stor risk för andningsstopp osv osv..... Hästen kanske behövde lugnande för att dom skulle kunna lyfta upp den mm. Förstår att Veterinären prioriterade som den gjorde.... Och jag misstänker att du iaf fick råd per telefon om hur du skulle göra med lammningen så länge eller????

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 05 aug-09 kl 14:24 »
Hur får du ihop att din lammande tacka är viktigare än en häst i en svämgödselbrunn???!!
Man behöver inte hamna under ytan i en sån brunn för att dö, gaserna retar slemhinnan i luftvägarna så att de fyller lungorna med vätska och man dör i akut lunginflammation alt syrebrist. Alternativt kommmer lunginflammation och döden senare. Det är nog snarare du som har udda prioriteringar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

frineur

« Svar #18 skrivet: 05 aug-09 kl 15:37 »
Hej hopp, kanske jag kan reda ut saker o ting. En distriktsveterinär är skyldig att i första hand ta hand om livsmedelsproducerande djur och i Sverige är häst ett livsmedelsproducerande djur enligt lag. Även om den används som sällskapshäst. Så är det för alla hästar och det är därför man har infört hästpass där det ska framgå om hästen går att äta eller inte pga medicinska behandlingar. Att häst räknas som livsmedelsproducerande har inget att göra med huruvida den klassas som sällskap eller inte när räkningen kommer; är din häst registrerad som arbetshäst får du lantbrukstaxa. Obs att sporthästar ex travhästar inte är en arbetande häst.

Att disktriktsveterinärer jobbar med smådjur idag beror på 2 saker:
1. det finns alldeles för få lantbruksdjur för att få ekonomin att gå runt, hålla jour dygnet runt året runt är DYRT.
2. det är svårt att rekrytera folk idag, ytterst få vill jobba bara med kor och då blir det svårt att hålla bemanning så att folk inte går i väggen av en för hög jourbelastning.

Har man ett registrerat företag som föder upp kaniner som livsmedel är det självklart att en sådan kanin får lantbrukstaxa hos veterinären.

Och veterinärer kan VISST behandla kaniner, även om de flesta ryser och får panik när det står kanin i tidsbokningen...

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 aug-09 kl 17:35 »
Ah, Kimma, jag har onekligen en kunskapslucka, sorry.. Hemskt intressant att lära sig, för jag har ända sedan dess undrat vad som var grejen med den där hästen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser