Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olja in fuktig trä?  (läst 18354 gånger)

Long Life

• Vid datorn
Olja in fuktig trä?
« skrivet: 27 jul-09 kl 02:55 »
Jag såg att man kan olja in även fuktigt trä och att fukten tränger ut genom oljan, men man ska akta sig för att stänga in fukten när man målar. Hur är det med träoljan, hur länge efter regn bör man vänta och måste alger bort först?
« Senast ändrad: 27 jul-09 kl 03:00 av Handelsman (LL) »
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

gammal_volvo

• oh dear god.., Behold MY world!
    • Skåne
SV: Olja in fuktig trä?
« Svar #1 skrivet: 27 jul-09 kl 20:17 »
...tror jag inte på, är träet mättat så kan det inte ta till sig något annat, du spär ju oljan efterhand så att den första drar in ordentligt, ju renare destå bättre så att fiberna hålls öppna. Sen trivs svartmögel i oljan så det är ju dumt att göda den från början...
jord som oss fostrat har och fäders aska gömmer,
folk som ärvt hjältars land och deras dygder glömmer.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #2 skrivet: 28 jul-09 kl 02:06 »
...tror jag inte på, är träet mättat så kan det inte ta till sig något annat, du spär ju oljan efterhand så att den första drar in ordentligt, ju renare destå bättre så att fiberna hålls öppna. Sen trivs svartmögel i oljan så det är ju dumt att göda den från början...
Inte fuktigt kanske men det räckte tydligen att vänta ett par dagar, om det då bara är torrt på ytan och fukt längre in?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

gammal_volvo

• oh dear god.., Behold MY world!
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 jul-09 kl 12:46 »
...jaha, jo då går det kanske bra så länge man inte använder härdande olja. Jag hade ändå väntat...
jord som oss fostrat har och fäders aska gömmer,
folk som ärvt hjältars land och deras dygder glömmer.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 28 jul-09 kl 16:00 »
Det är väl en klassiker med träbåtar att ha rikligt med rå linolja som tränger ut fukten. Har själv alltid oljat när det är torrt och det borde ju i allafall vara mer effektivt och man ser där det suger.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 28 jul-09 kl 18:24 »
Helt klart är att absolut torrt trä suger åt sig olja mycket bättre än man är van vid från normalt utomhusfuktigt trä.
Är det småsaker som ska dränkas in med träolja kan det löna sig att torka dem i ugn ett halvt dygn innan.

Lika viktigt som att träet är torrt när det ska oljas, är att oljan är vattenfri.
Ett sätt att kolla detta är att hälla en skvätt träolja i en flaska med smal hals och sedan värma flaskan i vattenbad på spisen. Om det sätter sig vattendroppar upptill i  flaskan när oljan börjar komma upp mot kokpunkten, så finns det vatten i oljan.

L L

« Svar #6 skrivet: 28 jul-09 kl 23:47 »
Helt klart är att absolut torrt trä suger åt sig olja mycket bättre än man är van vid från normalt utomhusfuktigt trä.
Är det småsaker som ska dränkas in med träolja kan det löna sig att torka dem i ugn ett halvt dygn innan.

Lika viktigt som att träet är torrt när det ska oljas, är att oljan är vattenfri.
Ett sätt att kolla detta är att hälla en skvätt träolja i en flaska med smal hals och sedan värma flaskan i vattenbad på spisen. Om det sätter sig vattendroppar upptill i  flaskan när oljan börjar komma upp mot kokpunkten, så finns det vatten i oljan.
Att måla på fukt är aldrig lyckat men det finns ju vattenbaserad olja också.
Mitt värv är medverkan så vi alla ska få det bättre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser