Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Building up the house"  (läst 77577 gånger)

Suresh

• -
SV: Building up the house"
« Svar #460 skrivet: 06 nov-10 kl 20:40 »
Tack för alla kommentarer.

Nu är även kökspannan som jag köpte av manna för dryga året sedan på sin plats i arbetsrummet, dock ej inkopplad ännu.

Suresh

• -
« Svar #461 skrivet: 12 nov-10 kl 17:34 »
Förra helgen, strax innan snön kom, kom Jann efter mycket tjat förbi med byggnadsställningen. Att det skall var ett sånt tjat för att låna hans saker gratis.

Sen kom snön och därmed försvann arbetslusten. MEn till denna helg var det lovat töväder och då det riktigt infann sig blev det dags för mig att klättra upp på ställningen. Det som skall fullföljas närmast är att fylla igen hålet efter fönsterbytet i norrfasaden.

JAg kom väl halvvägs med klädselbrädorna, men isoleriong och vindpapp är på plats. Ett aber är att brädorna under och över hålet inte linjerar, så egentligen skulle hela sidan bytas ut, från bott till topp för att slippa fula jack, men det har jag varken råd, tid eller lust med just nu, så det får bli en abbrovinsch och lite trolleri med locken.

jenses

• Gäst
« Svar #462 skrivet: 12 nov-10 kl 18:25 »
Ett enkelt trick är en s.k. generalskarv,
t.ex. en liggande bräda som delar de två våningar optisk.
Lämpligt är det att applicera skarvbrädan precis där gammalt och nytt träffas på varandra.  ;)

Vurre

« Svar #463 skrivet: 12 nov-10 kl 23:34 »
Ett enkelt trick är en s.k. generalskarv,
t.ex. en liggande bräda som delar de två våningar optisk.
Lämpligt är det att applicera skarvbrädan precis där gammalt och nytt träffas på varandra.  ;)

Men det är skitfult!
snus? vad är priset på en pris?

jenses

• Gäst
« Svar #464 skrivet: 12 nov-10 kl 23:48 »
Men det är skitfult!

Och? Du har väl sett bilderna av Suresh's hus?   :P

---

Det beror nog helt på genomförandet, jag har sett varianter av båda slag, t.ex.:
http://www.eks.no/produkter/etasjeskiller/

Det är inte alls skitfult. Tycker jag.

Broberg

• Gäst
« Svar #465 skrivet: 13 nov-10 kl 00:00 »
Men det är skitfult!

Nope. Generalskarv eller hela längder. Det finns inga andra alternativ om man ska stå ut med att vistas där sen.

Suresh

• -
« Svar #466 skrivet: 13 nov-10 kl 00:10 »
Och? Du har väl sett bilderna av Suresh's hus?   :P

Hahaha. Tack för det. Och för tipsen.

Själv blir jag mest nöjd när jag ser på den där bilden. Fönsterytan mot norr är halverad och ett dragigt treglasfönster av 70-talssnitt som som isade på insidan och inte passade med husets övriga allmogestil är utbytt mot ett modernt neutralt elitfönster.

Frid och värme.

Existens?

• Gäst
« Svar #467 skrivet: 13 nov-10 kl 10:03 »
Men det är skitfult!

Va??!  Det finns väl inget tråkigare än en gavel som går i samma hela vägen nerifrån och upp?

Suresh

• -
« Svar #468 skrivet: 14 nov-10 kl 03:13 »
JAg har spunnit vidare på idèn om generallist och kommit fram till idèn om att göra en horisontell skiva för blomsterlådor över hela gamla fönsterhålet. Blir det snyggt får det vara så, blir det fult byter jag brädor när överfönstret skall bytas.

jenses

• Gäst
« Svar #469 skrivet: 14 nov-10 kl 13:00 »
Om skivan inte är vinklad neråt och utåt får du med största sannolikhet fuktproblem i väggen.
Allt regnvatten som slår mot väggen ovanför skarven passerar skivan på vägen mot marken -
lutar skivan fel (eller inte alls) kommer alltid en viss del av vattnet söka sig in i väggen.

Suresh

• -
« Svar #470 skrivet: 14 nov-10 kl 21:39 »
Om skivan inte är vinklad neråt och utåt får du med största sannolikhet fuktproblem i väggen.
Allt regnvatten som slår mot väggen ovanför skarven passerar skivan på vägen mot marken -
lutar skivan fel (eller inte alls) kommer alltid en viss del av vattnet söka sig in i väggen.

Jodå, det är tänkt efter på det med nu. Det blir vinklad bräda och hängande blomlådor.

Suresh

• -
« Svar #471 skrivet: 14 nov-10 kl 21:50 »
Slappedag idag, kanske mer pga jag var uppe till kl 15:00 i natt än att respekt för vilodagen.

Jann kom förbi och väckte mig och drog el, så nu har jag kontakter i väggarna. Så småningom masade jag mig ut och började ta tag i växthuset. Träväggarna skall isoleras med vindpapp, glasull och MDF-skivor, särefter tätas upp mot kanalplasten med silikon eller byggfog. Tätt skall det bli för att förhioppningsvis hålla frosten ute denna vinter.

Suresh

• -
« Svar #472 skrivet: 19 nov-10 kl 16:24 »
Har sågat MDF-skivor och gjort profiler för att isolera växthuset invändigt - och känner mig nöjd med det. Men det är värst vad dagarna börjar bli korta.

Suresh

• -
« Svar #473 skrivet: 20 nov-10 kl 17:23 »
Växthuset har stått dragigt och otätat sedan jag byggde det. Det har ju varit en risk, eftersom  mitt avloppssystem går genom det, men de första milda vintrarna invaggade mig i falsk trygghet vad gäller frysrisken, något som jag varseblev förra vintern.

Så denna senhöst är det tätning som gäller. Isolering och vindpapp skall upp på insidan innanför klädselbrädorna och utanpå dem en skiva MDF. Därefter tätning av alla skarvar med utefog och lister. Målet är att hålla växthuset frostfritt vintertid, åtminstone regionerna med rinnande vatten.

Det stora kruxet är att måtta in MDF-skivorna rätt bland alla bjälkar, fönster och reglar. För att lyckas med det gjorde vi först en mall i wellpapp. Resultatet blev väl sådär kan man säga, men från håll ser det bra ut.

andtol

• Gäst
« Svar #474 skrivet: 22 nov-10 kl 07:14 »
Hur ser växthuset ut från utsidan?

Suresh

• -
« Svar #475 skrivet: 22 nov-10 kl 14:01 »
Hur ser växthuset ut från utsidan?

En dagsrapport:

Suresh

• -
« Svar #476 skrivet: 25 nov-10 kl 16:03 »
Såja. Källardörren är drevad och alla synliga springor i växthuset fogade. I morgon tar jag itu med isoleringen och skivorna på långsidan, men nu är det kväll.

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #477 skrivet: 25 nov-10 kl 23:23 »
Avlopp genom växthuset
Kan avloppet t o m värma växthuset så du får grymt stora skördar???
Blomlådor hängande på generallisten blir nog "sketafint". I värsta fall kanske intressant för turister....men de kan du nog hantera.
Fridens liljor!
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Suresh

• -
« Svar #478 skrivet: 25 nov-10 kl 23:25 »
Avlopp genom växthuset
Kan avloppet t o m värma växthuset så du får grymt stora skördar???
Blomlådor hängande på generallisten blir nog "sketafint". I värsta fall kanske intressant för turister....men de kan du nog hantera.
Fridens liljor!

Värmen som avloppsvattnet ger hjälper möjligen till att hindra förfrysning. Men en liten värmeväxling blir det.

Gödningsämnen är inte så bra på att skapa frukter som man tror - det blir mest blast.

Suresh

• -
« Svar #479 skrivet: 27 nov-10 kl 03:01 »
Nattens temperaturmätning visar +15 grader vid köksbordet, -11 grader utomhus och -1,5 i det snart färdigisolerade växthuset. Antingen lyckas jag pressa upp temperaturen i växthuset över nollstrecket efter fogningen av de sista MDF-skivorna, eller så måste jag aktivt tillskjuta värme från bostadsdelen. Och det blir svårt med bara vedspisen, för den går i ett under dygnets vakna timmar.  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 4 användare
ärt, LimJans, Digegavy, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser