Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Building up the house"  (läst 77442 gånger)

Tapio

• Västergötland
SV: Building up the house"
« Svar #260 skrivet: 23 maj-10 kl 11:34 »
Men när jag gick ner för trappen på morgonen kände jag mig en smula sorgsen. Den där tingesten är inte riktigt min ännu. Jag kan inte ta den till mig, ungefär som ett barn som vägrar se en ny barnflicka i ögonen. Den är för överväldigande. Jag hade aldrig klarat av att få ihop den på egen hand. Nu i efterhand förstår jag varje steg på vägen, men jag hade inte kunnat räkna ut dem själv, än mindre få dem gjorda med precision, i rimlig tid och med rätt tålamod.

Halaj!

Vilka krav du har på döda ting i din närhet!
De flesta köper saker på affärn och känner att saken är deras genast.
Men du kan inte ta trappan till dig känslomässigt trots att du t.o.m. har varit med och byggt den?!

Förresten kan du vara glad att kunna gå ner på nedervåningen inomhus.
En annan får gå ut.

//T

Suresh

• -
« Svar #261 skrivet: 23 maj-10 kl 12:55 »
Jo så är det. Kraven stiger. :)

Nu har jag hunnit med att skruva ihop trappan mot den nya väggen på kortsidan med fransk träskruv, samt isolerat denna för att kunna sätta på spån på andra sidan. Så det känns lite bättre redan.

Suresh

• -
« Svar #262 skrivet: 23 maj-10 kl 20:10 »
Jag gick just på min nya fina trapp med jordiga skor - och det blev fläckar! Det tyckte jag inte om utan torkade bort dessa.

Tillbaka till vardagen i det nya, fina hemmet. ;D

Suresh

• -
« Svar #263 skrivet: 23 maj-10 kl 22:43 »
Under dagen har denna tråd passerat fantastiska 10 000 (!) visningar - och det känns ju som en milstolpe.

En milsten har också passerats i husbygget, där jag under dagen har röjt undan minst 20 kvm boyta på undervåningen , genom att bära upp byggmaterial och annan bråte på vinden, samt sopat undan ett minst halvdecimetertjockt lager av allmänt damm och byggbråte.

Nu har huset tagit steget över från att vara en byggarbetsplats där jag bor, till att vara ett hem där jag bygger - och det känns fantastiskt.

Suresh

• -
« Svar #264 skrivet: 11 jun-10 kl 20:28 »
Nu går det undan med huset. Hinner knappt skriva. Beräknad tidpunkt för inkoppling av varmvatten - i morgon. Ett helt vägghörn på nordsidan blir klart ikväll är det tänkt - jag kan då flytta över alla mina kläder och böcker till en fungerande kontorsyta/klädkammare.

En oerhörd lättnad - och smått nödvändigt då äldsta dottern har markerat att hon snart vill komma på långbesök.

Skytten

• Skåne
« Svar #265 skrivet: 11 jun-10 kl 20:41 »
Fan det måste vara skönt att få ägna hela dagen åt detta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #266 skrivet: 11 jun-10 kl 20:45 »
Nu går det undan med huset. Hinner knappt skriva. Beräknad tidpunkt för inkoppling av varmvatten - i morgon. Ett helt vägghörn på nordsidan blir klart ikväll är det tänkt - jag kan då flytta över alla mina kläder och böcker till en fungerande kontorsyta/klädkammare.

En oerhörd lättnad - och smått nödvändigt då äldsta dottern har markerat att hon snart vill komma på långbesök.

:D :D

Suresh

• -
« Svar #267 skrivet: 11 jun-10 kl 20:51 »
Fan det måste vara skönt att få ägna hela dagen åt detta.

Det skall det bli. ;)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #268 skrivet: 11 jun-10 kl 21:43 »
Hejar på!!

;)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Suresh

• -
« Svar #269 skrivet: 12 jun-10 kl 19:45 »
Ingen dusch idag, men väl 5 kvm "färdig" boyta. Nordvästra hörnet där kontoret skall ligga är klart nu, sånär som på ytskikt i form av målning och klickgolv, eller om jag nu väljer linoleummatta.

I det hörnet skall jag nu inreda mitt nya boende. Bokhylla, säng och skrivbord - med pärmar och dator samlade på ett och samma ställe. Detta frigör nya ytor i köket så att vi kan börja färdigställa det.

Förutom detta har Jann knåpat ihop det mesta av rörarbetet. Några kopplingar återstår innan vi kan koppla på varmvattnet. Runt trappen har nya väggar byggts upp och det är märkligt att se hur mycket det betyder när hörn och kanter på mellanliggande väggar och liv färdigställs. Logistiken med ackumulatortanken under trappen blev verkligen skitbra. Vi har haft centimetrarna på vår sida och planlösningen runt trappen ser skitläcker ut. Från köket går en gång runt skorstenen mot arbetsrummet, mellan arbetsrum och toalett ligger trppen och under trappen förråd och ackumulatortank. I trappans flacka U-grop skalll verktygshyllor stå.

Mitt hjältemod i9dag bestod i att bila ett hål i källarväggen till torpargrunden. Vattenpumpmen ligger i kälaren, men ackumulatortanken står precis på gränsen i den halva av huset som har torpargrund under sig, så helt millimeterflax hade vi inte.

Nu på med sista gipsskivan i kontoret, därefter storstädning. Stora dottern är i antågande och jag skall försöka ge henne ett riktigt hus att flytta in i.
« Senast ändrad: 12 jun-10 kl 19:49 av Sri Swami Anand Suresh »

Suresh

• -
« Svar #270 skrivet: 14 jun-10 kl 23:06 »
Igår duschade jag.

Jann slet med ackumulatortanken hela dagen och kl 19:00 var den färdigkopplad och färdigprovad och visade sig fungera. Tröttt och matt tog jag en kort dusch och lade med och sov mellan rena lakan. JAg gick barfota mellan duschen och sängen - bara det ett tecken på att ett omfattande städningsarbete har genomförts.

Och nu sitter jag och skriver på köksbordet tillsammans med dottern i vad som känns som ett fungerande hem.

Första gången sedan branden den 8 december 2008. :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #271 skrivet: 14 jun-10 kl 23:11 »
 :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Suresh

• -
« Svar #272 skrivet: 14 jun-10 kl 23:36 »
Bilder kommer när mobiltelefonen har reparerats.

Suresh

• -
« Svar #273 skrivet: 17 jun-10 kl 15:10 »
Badrummet är färdigkaklat och skall nu rensas ut för slutligt arbete med skåp, ytfinish mm och jag har fått vatten draget fram till diskbänken. I "arbetsrummet" har jag fått upp en bokhylla och jag letar efter skruvpåsen till datorskrivbordet för att få det på plats.

Jag borde vara lycklig, men jag är bara trött. :P

Suresh

• -
« Svar #274 skrivet: 18 jun-10 kl 19:25 »
Jag rensar i bråten på vinden bland alla bokhögarna som jag först burit från brandhärden till evakueringslägenheten och sedan tillbaka igen. JAg försöker slänga, men böckerna klänger sig fast vid mig, särskilt alla de som jag inte hunnit läsa ännu.

Så hittar jag ett skitigt och illa medfaret Aftonblad bland högarna. Varför har jag sparat på detta? Har jag varit med i tidningen, eller är det någon särskilt spännande artikel jag har velat spara?

Så läser jag datumet:

2008 Söndagen den 07 December

Dagen innan huset brann! Den här tidningen har inte sparats med avsikt, den har blötts ner av skärsläckaren och trampats på av brandmän för att slutligen hamna i mina boklådor.

Jag ser dröjande på den blekta, fuktflammiga framsidan. Det är tre glada ensamma mammor högst upp som provar julens underkläder,  medan huvudnyheten handlar om Anna som högg ihjäl sin man i dubbelsängen med 64 hugg. Med ett ögonblicks tvekan låter jag tidningen gå till vedspisen.
« Senast ändrad: 19 jun-10 kl 10:12 av स्वामी आनंद सुरेश »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #275 skrivet: 18 jun-10 kl 20:34 »
Poetiskt!

Suresh

• -
« Svar #276 skrivet: 24 jun-10 kl 18:16 »
Snart midsommar och ett och ett halvt år sedan huset brann. Allt renoveringsarbete har avstannat för ett annat projekt. Jag håller på att rensa upp i de brandskadade kökkelmöddingar som legat travade på vind, i garaget och i husvagnen i väntan på att jag skall orka ta tag i dem.

Det blir en del sorgsna tårar fällda över allt som gått förlorat, men samtidigt glada leenden över sånt som återfinns, t ex ytterligare en bilnyckel, nu har jag plötsligt fyra. :)

I köket står nu travat 5-6 kassar fulla med böcker elektronikprylar och gammalt mög som skall gå igenom och rensas ut. Jag gillar egentligen sånt arbete, men vetskapen om att jag bör slänga mer än jag vill kommer att stressa mig.

Suresh

• -
« Svar #277 skrivet: 24 jun-10 kl 19:28 »
Vissa saker är mer tragiska än andra.

Min far var med på tre olympiader och jag hade fått ärva en del diplom, landslagskavajer och fotografier efter honom. Jag hade en idé om att sammanställa grejerna och erbjuda dem till i Utterströmmuséet i Boden. Men det mesta av det är hopplöst sönderbränt.  bara att kasta.Extra trist med tanke på att han var brandchef. Inte känner jag mig som någon god förvaltare av pundet. :(

Å andra sidan hittade jag ett halvdussin tvålar som jag köpt av Alternaiv. Dem skall jag tvätta av mig sotet med, när jag är färdig. :)

Suresh

• -
« Svar #278 skrivet: 29 jun-10 kl 21:12 »
Fördelen med att vara arbetslös är att man äntligen får tid och energi över för att fixa till det där lite extra. De senaste dagarna har jag ficat till det där som skjutits upp till senare för att det inte var så akut. Torka bort bruk och fixfläckar, skruva färdigt vägg- och takgips, spackla och småfixa. Jann kommer förbi en eller ett par gånger om dagen och skäller på mig för saker jag gör fel eller glömmer, men om jag byter samtalsämnen ett par gånger på raken glömmer hon bort att vara arg och går över till att berätta gamla historier.

En gång idag blev jag riktigt rädd och det var när en droppe fosforsyra skvätte upp i ögat. Jag använder syran att rengöra kaklet med. Men det blev inga skador. Lite tårvätska och ögonskölj med vatten fixade faran utan kvarvarande irritationer.

Det är skönt att få undan - men takgopset får jag åtgärda i små pass. Det äre så varmt i taket att jag svettas floder.

Suresh

• -
« Svar #279 skrivet: 05 jul-10 kl 20:42 »
Efter gårdagens klimax med storstädning av kök och badrum, samt uppsättning av badrumsspegel med hjälp av manna och ChrustinaR var detidag dags att ta tag i den riktiga skiten.

Jag gruvar mig verkligen för det - för det kan vara mycket arbete. Det är avloppsreningen som inte funkar som den ska. Steg ett med reparation av trasiga pumpar fungerade hyfsat, kabysspumpen i första avloppsreningssteget tjurar fortfarande när den får luft i sig och måste sugas igång (urk), men den pumpar i alla fall när den väl kommer igång. Läckagen är däremot värre än jag trodde. Vatten kommer igenom till sista steget, men för mycket försvinner under den murade väggen mot bottenplattan. Precis som jag fått påpekat för mig räcker det inte med vanlig fukttätning av betongen, huset rör sig för mycket på vintern så fogarna spricker upp ohc då börjar vattnet ta sig igenom. Jag skulle ha gjutit en kant på en gång samtidigt som jag gjöt bottenplattan, istället för att försöka mura upp en vattentät vägg i efterhand. Men gjort är gjort. Istället måste jag nu gå över till plastduk och det drar jag mig för, eftersom det blir andra gången jag måste gräva ur hela sandbädden. Alldeles för mycket onödigt arbete. Men nu skall det göras rätt en gång för allla.

Vattentrappan hoppas jag dock kunna åtgärda med hjälp av vanlig aquastopp och kakel. Kan folk få swimmingpölar att fungera måste jag kunna bygga en kubikmeterstor vattenbehållare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkare92, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser