Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Building up the house"  (läst 77463 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Building up the house"
« Svar #240 skrivet: 18 apr-10 kl 19:00 »
Nu är ju vintern över, men annars kan man i kviviga situationer bädda ner sig under bolster, och ha en 250 W IR-värmare ritat mot näsan.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #241 skrivet: 18 apr-10 kl 20:05 »
Äntligen är följetongen igång igen!

Härligt! ;D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #242 skrivet: 18 apr-10 kl 23:48 »
Äntligen är följetongen igång igen!

Härligt! ;D

Kan bara hålla med!  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Suresh

• -
« Svar #243 skrivet: 25 apr-10 kl 09:55 »
Bakslag!

Växthusbädden läcker igen. Det går inte att täta den med vattenfast bruk, den spriker upp av husrörelserna vid kyla.

Min vän arkitekten varnade mig för detta, men lyssnade jag? Nej , nej , nej.

Så nu får jag göra som han säger och gräva ut allt igen och täta undertill med en vattenfast gummiduk.

Extrakostnad och extraarbete. Som om jag inte hade nog att göra redan.

Suresh

• -
« Svar #244 skrivet: 25 apr-10 kl 18:27 »
Vid närmare granskning var katastrofen inte total. Bädden läcker, men inte mer än att merparten av vattnet går fram till nästa bädd. Jann tyckte att jag kunde lägga trall över fukten och låta den självrinna ner i dagvattenbrunnen, inte helt lagligt - men överkomligt.

Nu när jag skulle ut och kolla systemet igen så lade första vattenpumpen av! Och datorn hängde sig efter ett strömavbrott så att jag fick lägga en timme på att få igång den igen. Jag är grymt trött på krånglande maskiner just nu.

För övrigt fick vi lite gjort idag. Vi har spikat upp yttersidorna på trappen mot väggen för att måtta hur den kommer in. Vi har även byggt vindstak över det nya  trapphålet. Eftersom vi tar upp trappen i en sektion som tidigare var oisolerad är det bäst att bygga nytt innertak medan man fortfarande har golvbjälkar kvar att gå på.

Vi tog bort en bräda mellan vägg och tak så att vi fick in en luftspalt under innertaket, spikade på läkt och masonitskivor från reservlagret. Vi byggde ut de gamla takstolarna ytterligare 70 mm så att vi fick ett isoleringsdjup på c:a 20 cm, häftade på byggplast, satte ströläkt med 30 cm cc utanpå plasten och pulade in isolering mellan plast och masonitskiva. Nästa gång vi arbetar tillsammans skall gipsskivorna på och när vindstaket är färdigt börjar vi såga ner och bära av golvbjälkarna för hålet.

Det är tydligen så man skall göra, men för mig var det första gången. 

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #245 skrivet: 25 apr-10 kl 18:37 »
Det är så lätt att tappa lust och ork när det går bakåt ibland!
Det var ju skönt ändå, att det inte var så illa som du först trodde.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Suresh

• -
« Svar #246 skrivet: 25 apr-10 kl 18:42 »
Det är så lätt att tappa lust och ork när det går bakåt ibland!
Det var ju skönt ändå, att det inte var så illa som du först trodde.

Den måste grävas ut och isoleras med gummimatta, men det är inte akut. Jag kan fortsätta att göra det jag först måste göra.

23 grader inne idag tack vare växthuset. Man får vara glad för det som fungerar.

För övrigt har jag sopat rent  så att halva nedervåningen är beboelig. Hela badrummet är sopat och avsköljt. Det känns så bra att kunna röra sig igen efter vintern.
« Senast ändrad: 25 apr-10 kl 18:44 av Sauresh »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #247 skrivet: 25 apr-10 kl 18:49 »

För övrigt fick vi lite gjort idag. Vi har spikat upp yttersidorna på trappen mot väggen för att måtta hur den kommer in. Vi har även byggt vindstak över det nya  trapphålet. Eftersom vi tar upp trappen i en sektion som tidigare var oisolerad är det bäst att bygga nytt innertak medan man fortfarande har golvbjälkar kvar att gå på.

Vi tog bort en bräda mellan vägg och tak så att vi fick in en luftspalt under innertaket, spikade på läkt och masonitskivor från reservlagret. Vi byggde ut de gamla takstolarna ytterligare 70 mm så att vi fick ett isoleringsdjup på c:a 20 cm, häftade på byggplast, satte ströläkt med 30 cm cc utanpå plasten och pulade in isolering mellan plast och masonitskiva. Nästa gång vi arbetar tillsammans skall gipsskivorna på och när vindstaket är färdigt börjar vi såga ner och bära av golvbjälkarna för hålet.

Heja trappan!!  ;D

(ja, okejrå, heja Sauresh och Jann oxå  ;))
« Senast ändrad: 25 apr-10 kl 18:53 av ChristinaR »

Suresh

• -
« Svar #248 skrivet: 02 maj-10 kl 16:05 »
Slö upprensning i värmen.

Framsidan på huset har rensats på bråte och ny jord har fyllts ut över den gamla debrisen. På denna jord har ett bord ställts och en stol; och nu skall jag gå ut dit och sätta mig och läppja på ett glas rödvin.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #249 skrivet: 02 maj-10 kl 16:08 »
Slö upprensning i värmen.

Framsidan på huset har rensats på bråte och ny jord har fyllts ut över den gamla debrisen. På denna jord har ett bord ställts och en stol; och nu skall jag gå ut dit och sätta mig och läppja på ett glas rödvin.

:D

Suresh

• -
« Svar #250 skrivet: 08 maj-10 kl 18:50 »
Nu får det inte bli mer kalla dagar.

Orsaken är att vi har börjat öppna upp hålet för trappen till övervåningen på full bredd. Det går liksom inte att värma upp huset med bara vedspis längre, eftersom hela innervolymen på två våningar är ett enda dörrlöst utrymme ut mot det oisolerade vindstaket.

Samtidigt har vi börjat isolera vindstaket och bygga mellanvägg till södra vindsrummet. Jag är grymt nöjd med planlösningen, mer nöjd ju mer jag funderar.

Suresh

• -
« Svar #251 skrivet: 14 maj-10 kl 18:56 »
Jag märker att jag har gått in i ett nytt stadium i mitt ombyggnadsprojekt. Pionjärtiden är över och den bofaste trappern börjat ta steget in i historien. Jag tänker inte längre "wow, det här fungerar" och "wow, de här tre kvadratmetrarna är ju som ett riktigt hem". IStället börjar jag skymta en tid framför mig då jag skall börja fungera som en vanlig människa och istället säga "Det här är inte klart ännu" och "det där måste snart bli gjort".

Den stora förändringen just nu är att trapphuset till övervåningen börjar ta form. Hela hålet är uppskuret - det hade inte gått i vinter - då hade jag frusit ihjäl. Taket ovanför trappen är isolerad och gipsad, väggarna runt den reglade och måtten för trappen inritade. Det som återstår nu är att skära av golvbjälkarna och väga av dem mot varandra. Det vågar jag mig inte på utan professionell hjälp, men det har jag ju gudskelov.

Till slut när allt är klart kommer vi att limma ihop trappen liggande och därefter resa den för att montera fast den mot väggen. Det härligaste av allt kommer bli att få nedervåningen ren från alla trappstycken, samt att se hur den slutliga planlösningen blir. Jag misstänker att den kommer att bli djävligt bra.
« Senast ändrad: 18 maj-10 kl 14:49 av Sri Swami Anand Suresh »

Suresh

• -
« Svar #252 skrivet: 15 maj-10 kl 18:22 »
Nu är väggarna runt trapphuset nästan färdiga. All isolering är i, spånskivorna uppsatta och vi har börjat med gipset. Jag prövar med en variant att lämna väggen oisolerad under trappen. Meningen är att värme skall läcka ut till växthuset därifrån under den kalla årstiden. Inne vid väggen skall ackumulatortanken stå och strax utanför kökspannan. Jag kommer att få ett vedeldat Victorian växthus om allt går som planerat.

Men i köket är det kaos. Herregud, varenda del av boytan är belamrad med saker, vilket känns lite orättvist eftersom det meningen att jag skulle städa i helgen. jag trodde aldrig jag skulle säga det, men jag börjar längta efter att få det lite ombonat.

Suresh

• -
« Svar #253 skrivet: 19 maj-10 kl 05:53 »
JAg har plockat ihop trappen nu för att se om alla delar finns med. Det gjorde de och trappen ligger nu raklång på vardagsrumsgolvet bland övrig byggbråte. Det ser mäktigt ut att för första gången ha den ihopsatt.

I eftermiddag skall Jann komma och bära av  de avhuggna takbjälkarna runt hålet med bärande pelare och tvärbjälkar. Därefter limmar vi och reser trappen. Eftersom den kommer från ett annat hus passar den inte riktigt i höjd. Det är runt 14 cm som saknas. Vi har inte listat ut hur vi skall göra med detta ännu, men bestämt att vi fäster den uppifrån och ned, så får vi lösa det problemet mot golvplanet senare.

Skytten

• Skåne
« Svar #254 skrivet: 19 maj-10 kl 06:09 »
Ja börja uppifrån, trappan kan sluta på en "platå"  som  blir på sätt och vis ett extra steg.
« Senast ändrad: 19 maj-10 kl 06:12 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Suresh

• -
« Svar #255 skrivet: 22 maj-10 kl 05:36 »
Vaknar till en ny dag, med någon kbvardröjande trötthet inombords. Idag skall vi äntligen limma ihop trappen. Dags först att morgonstäda et par timmar så att det blir roligt att arbeta.

Suresh

• -
« Svar #256 skrivet: 22 maj-10 kl 19:51 »
Trappen är uppsatt. ;D

8 månader efter planeringen, men ändå. Nu skall jag äntligen kunna bära upp all byggbråten på vinden och städa ur nedervåningen så att jag snart kan börja få ett normalt boende.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #257 skrivet: 22 maj-10 kl 20:02 »
Trappen är uppsatt. ;D

8 månader efter planeringen, men ändå. Nu skall jag äntligen kunna bära upp all byggbråten på vinden och städa ur nedervåningen så att jag snart kan börja få ett normalt boende.

;D ;D

Suresh

• -
« Svar #258 skrivet: 22 maj-10 kl 21:51 »
Vi byggde ihop trappen på två bockar genom att P.U.-limma varje steg för sig och därefter borra fast stegen i kantstycket med torx-skruvar. Mellanliggande plywoodstycken spikades fast lätt för att hålla formen - och därefter lade vi på överstycket. Där kom den stora utmaningen. Jag sade kavat till Jann att det där fixar jag själv medan du var borta. Jo tjena, efter en halvtimmes bankande med brädor som hoppade i och ur gav jag upp. Jann förstod nog det, för han ringde mig ett samtal och bad mig att låta bli, det där skulle vi fixa på fyra händer.

Idag kom Jann och fixade allt på fem minuter och två händer. Ja, sånt är lite knäckande, erkännes. Men han fuskade och använde specialtekniker som ingen vettig människa kan känna till. Dels kantfräste han skivorna för att få i dem lättare, dels styrde han upp stegen med nålspik för att få dem att ligga still. Fusk och ojuste är bara förnamnet.

Efter en stunds trixande med kantstegen - trappen går i ett mycket flackt U med 13 steg , varav 3 i varje vinkel, var det dags att börja resa eländet. Här får jag komma till min rätt - för jag är ganska stark. Det kan jag tacka mina goda gener , samt min gioda vana med att aldrig anstränga mig i onödan, vilket gör att jag inte dras med förslitningsskador som t ex Jann.

Efter en stunds lyftande och baxande, det gick tämligen enkelt med smart stöttning med höjning av reglar reglar underifrån, upptäckte vi att det inte fanns en chans i helvetet att resa trappen genom det hål vi hade skurit upp. Vi var minst 25 cm utanför med trappänden. I omgångar fick vi höja, sänka och vicka in, ta bort stöttor och lägga till, innan vi kom fram till att det skulle räcka ,med att såga av 5 cm takbrädor till - och mer hade vi inte - då hade vi varit tvungna att klippa en hel takbjälke till och det hade varit katastrof. I det här läget slutar man någonstans att kommunicera, i alla fall jag. Det går inte att snacka längre, man måste kolla in situationen och göra precis rätt lyft på rätt ställe. Jann gjorde mycket, men det sista rycket gjorde jag och efter att 5 cm hade skurits bort kunde jag triumferande pressa trappkanten genom hålet med en kofot på rätt ställe.

Och då fanns det plötsligt hur mycket plats som helst.

Efter ett par timmars skjuvning och avvägning till var trappen någorlunda i våg för att börja fästa i väggreglarna med franska träskruvar. Det är här Jann kommer till sin rätt som bäst med sina många års erfarenhet av byggnation . Han vet hur han skall göra för att få finpassningen rätt - och han har tålamodet för det. Så jag kunde koppla av, gå och diska, plocka lite papper, börja baxa in mannas ackumulatortank från gården där den legat i ett år och rostat och en hel del annan småttig nytta. Till slut var trappan tillräckligt i våg och fastskruvad i reglarna för att vi skulle våga på en första promenad upp för den. Sista steget fick jag ta först - det var Jann mycket noga med. Och efter att den mödisen hade spräckts var det bara att börja bära upp onyttigheter från bottenvåningen till vinden. Så SKÖNT att äntligen börja få rent från prylar här på nedersidan. Nu skall jag äntligen börja leva ett riktigt liv och det är bra länge sen.

Jann hann spika upp en vägg till längs trappans högre kortända innan han tyckte att det var dags att gå hem. Efter en stunds småprat om allt möjligt fick jag "köra hem" honom. En hantverkare måste veta när dagen är slut och en byggmästare måste veta när man skall sätta punkt, annars tar fascinationen över projektet över, med följt att man själv och många personer runt i kring blir lidande.

« Senast ändrad: 23 maj-10 kl 10:20 av Sri Swami Anand Suresh »

Suresh

• -
« Svar #259 skrivet: 23 maj-10 kl 10:26 »
Jag sov på övervåningen inatt, befriad över att kunna gå upp och ner i huset som jag vill. Befriad över att kunna gå ner och pissa på natten utan att behöva räkna ut hur jag skall bära mig åt för att göra det.

Men när jag gick ner för trappen på morgonen kände jag mig en smula sorgsen. Den där tingesten är inte riktigt min ännu. Jag kan inte ta den till mig, ungefär som ett barn som vägrar se en ny barnflicka i ögonen. Den är för överväldigande. Jag hade aldrig klarat av att få ihop den på egen hand. Nu i efterhand förstår jag varje steg på vägen, men jag hade inte kunnat räkna ut dem själv, än mindre få dem gjorda med precision, i rimlig tid och med rätt tålamod.

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser