Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Afrikanska dvärggetter  (läst 2014 gånger)

Stadsbarn

• Gäst
Afrikanska dvärggetter
« skrivet: 23 jul-09 kl 17:07 »
Jag undrar vad det är för skillnad mellan vanliga lantrasgetter och afrikanska dvärggetter. Storleken förstår jag, men finns det andra skillnader? Är de trevligare? Mjölkar de mer? Äter de annorlunda? Får de fler killingar? Mao varför väljer man en dvärgget?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #1 skrivet: 24 jul-09 kl 00:08 »
Balbina brukar ta dvärggetfrågorna.  Hon brukar betona att dvärggetter är känsliga för överutfodring.  En annan viktig skillnad är att dvärggetter, även korsningar, är ÄNNU :o ömtåligare än andra getter för ett bedövningsmedel som heter Rompun.  En dos per kilo som får en ko att somna sött dödar en get.  Så informera Din veterinär om vilken ras Du har, om Din get skulle behöva bedövning.

Sen finns det några utrotningshotade raser i Sverige: jämtget, lappget, göingeget, om Du skulle känna för att hjälpa till att rädda en av dem.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

massey-35

• Uppland
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #2 skrivet: 29 jul-09 kl 22:48 »
vi har både och. afrikanska dvärgetter samt en svensk allmoge. allmogen är en helt underbar get, men iochmed att så många nya raser ha kommit och där ibland afrikans dvärgget så blir man lite förblindad. afrikanska dvärgetter är små och har ett underbart temperament dessutom är dom omtyckta bland barn. svenska lantraser är lite större och därmed lite mer skrämmande , enligt vad jag märkt och hört.
ska man bara ha en get som ett "husdjur" så tycker jag att man till fördel väljer en dvärgget. ska man ha geten till nytta ska man med stor fördel välja svensk lantras bla för att hålla beståndet på rätt nivå och ite låta den utarmas med blandraser.
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 2 användare
fri, Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser