Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla i zinkbaljor?  (läst 5181 gånger)

Ängsblomma

Odla i zinkbaljor?
« skrivet: 23 jul-09 kl 15:51 »
Jag har kommit över en zinkbalja med trasig botten. Jag hade tänkt plantera en tomatplanta i den, men det kanske inte är så lyckat ifall baljan börjar läcka zink? Är det någon som vet om jag borde "behandla" baljan på något särskilt sätt innan jag börjar odla i den? Eller kan jag använda den direkt, men till sådant som inte ska ätas upp?
Bor på landet med man och barn. Strävar efter att leva resurssnålt. Gillar att odla, konservera och gå på loppisar.

Gunilla0

• Gäst
SV: Odla i zinkbaljor?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-09 kl 20:04 »
Jag har ingen aning i fall zinken är farlig. Men om du är rädd för det så kanske du kan avhjälpa probelmet genom att ha en plastsäck mellan jorden och zinkbaljan.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Odla i zinkbaljor?
« Svar #2 skrivet: 23 jul-09 kl 20:48 »
Jag brukar ha blommor i zinkbaljor. Underst ett lager lecakulor, växtväv och därefter jord. Väven är för att jorden inte ska rinna ner bland kulorna. I mina bljor har blommorna växt som attan
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 2 användare
Nataks, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser