Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta till landsbygden, hur fungerar det?  (läst 2982 gånger)

MagArne

Flytta till landsbygden, hur fungerar det?
« skrivet: 23 jul-09 kl 11:01 »
Jag och min sambo letar hus men då ekonomin inte är den bästa är det bara att inse att det blir ingen stor centralt belägen villa för 2,5 miljoner för att få cykelavstånd till jobben i stan eller kanske ens mataffären.

Jag har nu sprungit på en villa i bostadsrättsform som har skapligt pris men byn ligger rätt offside. 28km till jobbet/stan (bra motorväg) och 11km till närmsta affär och pizzeria. Dagis finns på samma gata vilket kan vara bra om vi får tillökning. Det går buss till jobbet morgon och kväll som kan passa. En bil har vi också.

Jag har nog inga problem med avståndet då jag är uppvuxen i närheten på landet men hur övertalar jag min sambo som bott i stan hela livet att landet är toppen.
Nu bor vi i lägenhet med cykelavstånd till jobben, mataffär runt knuten och alla tänkbara affärer och nöjen som en stad erbjuder.

Nu klättrar jag på väggarna och längtar till landet men kommer det bli tvärt om att bo på landet sen då allt ligger så långt bort?
Är en stor tomt så finns ju möjlighet att odla lite för husbehov, både kul och ekonomiskt.

Vad har ni andra för synpunkter att bo på landsbygden och vad gör man då man inte har råd med det perfekta huset? Har lite beslutsångest för vad vi ska göra då det perfekta huset aldrig dyker upp. Kanske bara ta och testa på då en fräsch bostadsrättsvilla känns lättare/smidigare att sälja än en villa om vi inte skulle trivas?

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Flytta till landsbygden, hur fungerar det?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-09 kl 11:08 »
Min erfarenhet är att om man är en sån som springer på bio, teater och krogen så är det knöligt som sjutton att bo så långt ifrån stan. Taxi kostar en förmögenhet och vänner som kör är begränsade. Men är man inte noga med ölen är det klart värt det!!

Men att låna pengar till en bostadsrätt tycker jag personligen är att kasta pengarna i sjön. Bättre att köpa något eget så länge man inte har tio tummar mitt i handen....
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

MagArne

« Svar #2 skrivet: 23 jul-09 kl 11:53 »
Sant det där du säger om bostadsrätt. Tycker ju att det är dumt med hyresrätten vi har idag men är ju inte mycket bättre med bostadsrätt heller.
Villan vi sneglat på har ett utroppspris på 110.000 och kostar sen 5.400kr/mån i kallhyra.

Sen får vi inte bolån på mer än 1.200.000 heller vilket inte räcker speciellt långt om man vill ha minst 3 rok och sen ska det vara kontantinsats och kanske till viss renovering. Det blir en massa pengar det också.

Tummen sitter där den ska på handen och jag har inget emot att renovera så länge det är sådant man kan göra själv. Renovera badrummet blir ju sällan billigt då det behövs riktiga hantverkare.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #3 skrivet: 23 jul-09 kl 12:49 »
Nu vet inte jag var du håller till i vårt avlånga land, men här där jag bor kan man få ett nyrenoverat slott för 1.2!!!! 

De flesta torp/hus som ligger lite avigt till får man för betydligt mindre. Inte i sthlm då förstås...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

MagArne

« Svar #4 skrivet: 23 jul-09 kl 14:33 »
Jag bor i Norrköping och här kostar allt en mindre förmögenhet så vida det inte är ett renoveringsobjekt, mycket litet hus eller ligger avsides till.
Så vi klurar nu på sista alternativet, avsides till   ;)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 25 jul-09 kl 14:25 »
28 km till jobbet/stan är inte alls långt...   :D

När man lärt sig att planera inköp och sånt som skall göras så ser jag bara fördelar med att flytta ut.....
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Digger

« Svar #6 skrivet: 25 jul-09 kl 22:29 »
Har 7 mil till jobbet om jag ska åka på storvägen, 6 mil om jag väljer småvägar. Inga problem tycker jag. Bor billigt bland några andra hus, har ca en mil till närmaste affär, två mil till större affär. Eldar bara med ved. Kör en halvsleten(35000mil på mätaren) lb-reggad dieselbil som pendlar bil, den vill ha bra precis halvlitern/milen.

Handlar gör man på väg hem från jobbet. Skaffa en frysbox, så kan du ha mycke hemma(typ fryst mjölk till bakning), så är det inga problem med maten heller.

Om du hittar ett hus med veduppvärming, så brukar det även lösa sig med ved, kolla med din grannar som har skog, om de kan byta veden mot nått, brukar kunna gå bra.

Har rådjur på tomten som ligger o solar på gräsmattan i bland, även älg har vi haft i trädgården, och en hel del andra insekter, då man bor nära skogen får man räkna med att ha lite sånt omkring sig. Dock skulle jag inte orka ha en tokdålig väg att köra på till jobbet

vårat hus skulle när vi köpte det kosat ca 5 ggr mer om vi valt ett hus inom 3 mils radie från Göteborg

Min sambo har 2 mil till jobb,och tycker det funkar också.
« Senast ändrad: 25 jul-09 kl 22:58 av Digger »
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

MagArne

« Svar #7 skrivet: 26 jul-09 kl 11:55 »
Oj, 7mil var en bit men som du säger, det blir på tok för dyrt om man ska bo närmre storstäderna.
3-4 mil är ju inte så farligt om vägen är bra men får höra av alla vi känner att vi är dumma som tänker bosätta oss så långt bort från jobb och affärer. Ungarna ska ha skjuts till kompisar och sport m.m. så det aldrig blir en lugn stund och dyra transportkostnader. Men finns det inte bussar, cyklar och mopeder?  :P

Men lätt för dem att säga som köpt sina hus billigt på typ 80-talet

Digger

« Svar #8 skrivet: 26 jul-09 kl 17:55 »
Sen på landsbygden finns faktist annat att göra än att åka till stan, och det bor som regel folk i olika åldrar, så kompisar hittar man nya. Fiske är typiskt som passar bra på landet(och dåligt i stan) Köra motorcross, moped, och förståss hugga ved och bygga kojor, tälta och hur mycke som hällst.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 jul-09 kl 18:02 »
Jag bor i Norrköping och här kostar allt en mindre förmögenhet så vida det inte är ett renoveringsobjekt, mycket litet hus eller ligger avsides till.
Så vi klurar nu på sista alternativet, avsides till   ;)
Leta upp mot Rejmyre, typ Bränntorp.. Jag bor i Kalbo strax bredvid Brätorp och här går inga hus för några förmögenheter. Visst det är lite längre än 2.8 mil, jag har 3.9 till mitt jobb i Nrkp, men då ligger det på motsatta sida stan. Men nu när Katrineholmsvägen är 100-väg och Kalbovägen nyasfalterad så tar det strax över 30 miuter, sedan är det ju "nära" till Katrineholm också så där funkar det ju också att jobba och handla.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 jul-09 kl 22:16 »
Ungarna ska ha skjuts till kompisar och sport m.m. så det aldrig blir en lugn stund och dyra transportkostnader. Men finns det inte bussar, cyklar och mopeder?  :P

Få skjuts till sport, skola och grejer kunde jag bara drömma om, jag fick gå eller cykla om jag skulle någonstans. Tre kilometer var det till bussen, vem vet hur många timmar av min uppväxt jag spenderade på den grusvägen. Att få moped var det största som hände mig innan jag blev myndig, då blev jag en fri människa.

Det är dyrt med hus nära staden, men hur mycket pengar går det åt i bensin och slitage på bilen om man skall köra 7 mil per dag? Man skulle nog kunna räkna ut hur många år det tar innan bränslekostnaderna passerat priskillnaden mellan husen

Digger

« Svar #11 skrivet: 26 jul-09 kl 23:59 »
Få skjuts till sport, skola och grejer kunde jag bara drömma om, jag fick gå eller cykla om jag skulle någonstans. Tre kilometer var det till bussen, vem vet hur många timmar av min uppväxt jag spenderade på den grusvägen. Att få moped var det största som hände mig innan jag blev myndig, då blev jag en fri människa.

Det är dyrt med hus nära staden, men hur mycket pengar går det åt i bensin och slitage på bilen om man skall köra 7 mil per dag? Man skulle nog kunna räkna ut hur många år det tar innan bränslekostnaderna passerat priskillnaden mellan husen

Många tror att bränslekostnaden är det dyra med en bil. Fel, fel, fel. Det är värdeminskningen. En ny bil som kostar 250000(typ volvo v70) faller med 125000 på tre år. Och klart milen gör sitt också, men värdeminskningen är ändå största boven.

Min gamla bil(audi-95a tdi) kostar mig ca 15000 i allt+bränsle förståss

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 jul-09 kl 00:22 »
Många tror att bränslekostnaden är det dyra med en bil. Fel, fel, fel. Det är värdeminskningen. En ny bil som kostar 250000(typ volvo v70) faller med 125000 på tre år. Och klart milen gör sitt också, men värdeminskningen är ändå största boven.

Min gamla bil(audi-95a tdi) kostar mig ca 15000 i allt+bränsle förståss

Visst är det så, men man kan ju köpa en nästan ny bil, så har den redan tappat mycket av värdet. Är det inte sjukt hög skatt på audin? Jag hade en dieselmerca från -93 och den kostade nästan 7000kr per år i skatt. Det slipper du med en ny eller nästan ny dieselbil med partikelfilter.

Digger

« Svar #13 skrivet: 27 jul-09 kl 22:17 »
Skatten ligger på ca 3000, då den är lastbilsreggad, både av skatteskäl, men mest av att jag ofta har bilen med last o inge större behov av baksäte. ska man pendla så gäller vw tdi (diesel motor) i lämplig bil, min arbetskompis merca diesel -93a ligger på litern vid pendling, en vw vill ha hälften(de motorerna sitter i seat, skoda, vw och audi)

MagArne

« Svar #14 skrivet: 28 jul-09 kl 07:13 »
Jo Rejmyre och Finspång är skapligt billigt jämfört med närmre Norrköping. Helst vill vi bo i Kolmården men där har det också blivit dyrt.

Ska på visning på denna, kan ju vara ett alternativ lite beroende på vad som ingår i avgiften samt driftkostnaderna. Lite dyrt kanske men tills man hittar drömkåken och ligger ju nära Kolmården där vi vill bo.
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/471537

I bilväg kör vi en VW Bora 1,6 bensin -99. Den gör jag servicen själv på och lagar det som går på egen hand. Skulle väl tippa på att den kommer dra 0,73 till och från jobbet om vi tar det lite lugnt. En VW TDI som nästa eller extrabil kan vi mycket väl tänka oss om vi tjänar på det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser