Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fälla björk nära hus  (läst 7983 gånger)

Long Life

• Vid datorn
Fälla björk nära hus
« skrivet: 23 jul-09 kl 05:43 »
Vi har en björk som ska ner nära huset och ett staket. Den ska ner åt väghållet där det finns andra små träd och ett järnstaket. Vi kan inte spänna i dragkrok över vägen, kan man spänndra i något annat?

Proffs tar 4600 och klättrar upp istället. Jag funderar på egen klättring men det är högt, jag har köpt en elsåg plus hjälm med visir, ska man ha typ stolpskor och kan man ha dubbla bälten?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

fröken_trassel

• Gäst
SV: Fälla björk nära hus
« Svar #1 skrivet: 23 jul-09 kl 07:54 »
Gå ut på närmaste trafikerade väg.. invänta en timmerbil med kran.. Vinka fast honom och fråga om han kan hjälpa dig? Brukar kosta en kopp kaffe el så om dom nu väl passerar...  Min sons far har blivit stannad ett par gånger för att hjälpa till med olika saker Bla för att avliva älg och sen dra den från vägen med hjälp av kranen

/Marie

Ptr

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 jul-09 kl 20:42 »
Det är inte säkert att det måste kosta massor att anlita, och gör det det kanske det är så bökigt som prislappen anger.

Där fins hela skalan, även dom som försöker ta bra betalt bara för att det kan gå. Det är liksom inbyggt i fastpriskonstruktionen och är inget konstigt med det!

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #3 skrivet: 24 jul-09 kl 01:48 »
Gå ut på närmaste trafikerade väg.. invänta en timmerbil med kran.. Vinka fast honom och fråga om han kan hjälpa dig? Brukar kosta en kopp kaffe el så om dom nu väl passerar...  Min sons far har blivit stannad ett par gånger för att hjälpa till med olika saker Bla för att avliva älg och sen dra den från vägen med hjälp av kranen

/Marie
Kan dom fälla träd eller bra dra åt rätt håll?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Long Life

• Vid datorn
« Svar #4 skrivet: 24 jul-09 kl 01:49 »
Det är inte säkert att det måste kosta massor att anlita, och gör det det kanske det är så bökigt som prislappen anger.

Där fins hela skalan, även dom som försöker ta bra betalt bara för att det kan gå. Det är liksom inbyggt i fastpriskonstruktionen och är inget konstigt med det!

Mvh
Det är på firman, en privat tar 3000, men jag vill lära mig, vi har flera träd.

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 jul-09 kl 18:01 »
Dom kan hjälpa dig att hålla i trädet medans du kapar.. då är det ju inte lika viktigt med instick och sådant då det är kranen som bestämmer riktningen som trädet läggs ner i
 Lycka till...    /Marie

Long Life

• Vid datorn
« Svar #6 skrivet: 24 jul-09 kl 18:47 »
Dom kan hjälpa dig att hålla i trädet medans du kapar.. då är det ju inte lika viktigt med instick och sådant då det är kranen som bestämmer riktningen som trädet läggs ner i
 Lycka till...    /Marie

Orkar en bilkran hålla en björk 10 meter bort så den inte faller fel? ???

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 jul-09 kl 18:59 »
Orkar en bilkran hålla en björk 10 meter bort så den inte faller fel? ???

Hävstångseffekten gör sitt. Som jag skrev i den andra tråden, så klättra upp i toppen och bind ett rep, sedan kan du dra den åt det håll du vill för hand. Det är dessutom enklare med björkar än med gran, eftersom dom utgör mindre vindfång. Men det är ändå bättre att göra det en dag när det inte blåser så mycket, eller åtminstone inte blåser åt fel håll

Long Life

• Vid datorn
« Svar #8 skrivet: 24 jul-09 kl 19:13 »
Hävstångseffekten gör sitt. Som jag skrev i den andra tråden, så klättra upp i toppen och bind ett rep, sedan kan du dra den åt det håll du vill för hand. Det är dessutom enklare med björkar än med gran, eftersom dom utgör mindre vindfång. Men det är ändå bättre att göra det en dag när det inte blåser så mycket, eller åtminstone inte blåser åt fel håll
Det är ganska högt ovanför vår långa stege, hur kommer man upp utan fara?

Så fort det blir slack på draget är jag rädd att den mycket tunga björken faller dit den vill, därför tar proffsen ner dom sektionsvis, om det inte är för att tjäna mer pengar.

Jag vill lära mig, det finns flera träd i framtiden.

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 jul-09 kl 19:29 »
Jag har tagit ner en del granar sektionsvis, men inte utan fara. Särskilt toppen är lurig att ta av, för den väger ganska mycket även om man klättrar upp så högt som man kan innan trädet riskerar att knäckas. Faller den åt fel håll riskerar man att rivas med ner. Därför tar jag heller aldrig toppen med motorsåg, eftersom jag inte vill få den pressad mot kroppen om toppen skulle ramla åt mitt håll. Men får man bara av toppen är resten pissenkelt, det är bara att klättra neråt och såga av stammen bit för bit. Och efter att halva trädet är borta brukar man kunna fälla sista biten från marken utan större risk för att den skall skada något i fallet

Long Life

• Vid datorn
« Svar #10 skrivet: 24 jul-09 kl 20:40 »
Jag har tagit ner en del granar sektionsvis, men inte utan fara. Särskilt toppen är lurig att ta av, för den väger ganska mycket även om man klättrar upp så högt som man kan innan trädet riskerar att knäckas. Faller den åt fel håll riskerar man att rivas med ner. Därför tar jag heller aldrig toppen med motorsåg, eftersom jag inte vill få den pressad mot kroppen om toppen skulle ramla åt mitt håll. Men får man bara av toppen är resten pissenkelt, det är bara att klättra neråt och såga av stammen bit för bit. Och efter att halva trädet är borta brukar man kunna fälla sista biten från marken utan större risk för att den skall skada något i fallet
Jag satt på altanen och såg ett proffs sektionera en tall hos grannen, spännande högst upp när det svajade och var smalt. Ser inte så svårt ut med rätt grejor och rätt utbildning, sågen verkar farligast att göra fel med. Min topp är redan av, frun tycker det verkar ruttet men det är väl bara att kolla med ett stick. Kapningen ner såg riskablast ut att såga så nära kroppen.
Jag har köpt en elkedjesåg och hjälm med visir plus hörselskydd, duger det, har du stolpskor och dubbla bälten?

« Senast ändrad: 24 jul-09 kl 20:43 av Handelsman »

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 jul-09 kl 20:42 »
har du stolpskor och dubbla bälten?

Nope, jag har ap-gener

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #12 skrivet: 26 jul-09 kl 10:31 »
Vi har en björk som ska ner nära huset och ett staket. Den ska ner åt väghållet där det finns andra små träd och ett järnstaket. Vi kan inte spänna i dragkrok över vägen, kan man spänndra i något annat?

Traktor + wire?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #13 skrivet: 27 jul-09 kl 02:37 »
Nope, jag har ap-gener
Jag funderade på om det är samma som för stolpar och om det finns dubbla bälten.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #14 skrivet: 27 jul-09 kl 02:38 »
Traktor + wire?
Bil med dragkrok föreslaget men då måste vi stoppa trafiken åt det håll trädet ska.

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 jul-09 kl 03:18 »
Jag funderade på om det är samma som för stolpar och om det finns dubbla bälten.

Det beror på hur grovt trädet är. Stolpskor för högspänningsstlopar fungerar bara upp till en viss grovlek, och dom är ganska svårarbetade redan när tjockleken passerat idealet. Varför vill du ha dubbla bälten, räcker det inte med ett?

Long Life

• Vid datorn
« Svar #16 skrivet: 27 jul-09 kl 04:01 »
Det beror på hur grovt trädet är. Stolpskor för högspänningsstlopar fungerar bara upp till en viss grovlek, och dom är ganska svårarbetade redan när tjockleken passerat idealet. Varför vill du ha dubbla bälten, räcker det inte med ett?
Jag har varken hängslen eller bälte annars men högt i ett träd vill jag nog ha dubbelt om ett går sönder.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #17 skrivet: 27 jul-09 kl 10:50 »
Bil med dragkrok föreslaget men då måste vi stoppa trafiken åt det håll trädet ska.

Det måste ni väl ändå. Faller trädet fel vill ni inte ha en trafikolycka på samvetet.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 jul-09 kl 12:32 »
IT-chefen hos en av våra kunder skulle ta ner en gran hemma på tomten. Han ramlade ner och slog sönder sig något alldeles förfärligt invärtes. Låg på sjukhus och läkarna trodde de hade räddat livet på honom, men när de tog bort droppet lossnade en propp som hamnade i hjärtat. Han var en trevlig karl. Jag tyckte om honom.

Ovanstående historia kan vara värd att väga mot vad det kostar att anlita någon som vet vad han sysslar med.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #19 skrivet: 28 jul-09 kl 03:32 »
Det måste ni väl ändå. Faller trädet fel vill ni inte ha en trafikolycka på samvetet.
Så långt är det inte men jag vill gärna ha längre rep :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 1 användare
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser