Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinbärsjuice  (läst 7393 gånger)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
Vinbärsjuice
« skrivet: 22 jul-09 kl 20:43 »
Vill dela med mig av ett gammalt recept från farmors mor på vinbärsjuice, enkelt snabbt och uppskattat av både gammal och ung.
1 liter svarta vinbär, 2 kg socker, 1 skivad citron, 200 vinbärsblad, 1 påse vinsyra, 2 l kokande vatten: blanda ihop alltsammans i en lämplig balja, låt stå i tre dygn, sila och häll upp i burkar och ställ i frysen. Juicen är koncentrerad så den ska blandas med vatten innan servering. Tänk bara på att juicen är halvflytande även i frysen. Första gången jag gjorde det här så ställde jag burkarna lite slarvigt hur som helst, med resultat att jag hade hela frysen full med klibbig juice. (bladen är inte så petnoga, jag brukar riva en handfull och räkna det som fem st.)
« Senast ändrad: 22 jul-09 kl 20:46 av Kålrabbis Mamma »
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Verona Grönjord

• Ångermanland
SV: Vinbärsjuice
« Svar #1 skrivet: 06 aug-09 kl 23:57 »
Hej!

Intressant recept! Det låter läskande och gott. Men har du provat samma recept med röda vinbär?

Undrar A
En konstnärlig ungdomlig kvinna , en snäll och trevlig hund och en halvgammal Saab

Dagg

« Svar #2 skrivet: 07 aug-09 kl 00:10 »
Kanon! Har massor av bär och det är roligt att variera!

Mvh Dagg

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 07 aug-09 kl 11:24 »
Inte provat med röda, tror inte det blir samma styrka på smaken, men skriv gärna om det är någon som provar och hur det blev :)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 2 användare
javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser