Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad är bäst för ett mobilt boende för 2?  (läst 1138 gånger)

epinoia

vad är bäst för ett mobilt boende för 2?
« skrivet: 22 jul-09 kl 19:31 »
Jag och min flickvän planerar att någon gång i framtiden (helst så snart som möjligt) påbörja en långtidsresa genom världens många hörn. För att klara detta på våran lilla ekonomi och eftersom att det alternativet känns bäst verkar det luta mot att vandra/lifta och i viss utsträckning bo fritt i naturen. Hittade rätt fina hängmattor av märket DD Hammocks på en länk från den här sidan och det verkar vara en väldigt bra och mobil lösning när man inte har hittat en soffa att krasha på, ett vandrarhem eller har möjlighet till plan mark att smälla upp ett tält på. Problemet är då bara att vi är 2, och att vi gärna sover tillsammans, vilket gör hängmattan lite mindre lukrativ. Annars hade hängmattan varit som given för ändamålet. Har letat som en galning efter alternativ som fungerar för oss båda, men samtidigt är så mobila och funktionella som möjligt, men på grund av min extremt bristande kunskap och erfarenhet i ämnet är det lite svårt att veta var man ska leta. Så, har ni några tips på snabba enkla lösningar som till exempel hängmattan, i form av tipi, tält eller liknande att använda sig av när man är på vift i naturen? Tror ni att till exempel en DD Travel Hammock skulle kunna fungera för två om man slår upp den som bivi? eller att man kanske kan ha varsin hammock och vid bra förhållanden bygga en temporär tipi eller liknande av pressäning el. liknande?

Jag är medveten om min bristande erfarenhet och behöver inga negativa eller sarkastiska svar. Jag har mycket att lära och är medveten om det, detta är ett projekt som vi ska ta bit för bit. Men steg ett som jag ser det just nu är att ha den grundläggande utrustningen så man kan öva i praktiken här i de svenska skogarna, för att sedan, när man har koll på grunderna i vad som kommer krävas av en, ta sig ut i världen. Ingen av oss har körkort och vi vill till så stor del som möjligt klara oss utan fast inkomst så husbil och liknande går bort!

Alla idéer och tankar är välkomna, och dela gärna med er av egna erfarenheter och tips på hur vi ska få det här att fungera. Jag vet att det går så som sagt tror man inte på det här så kan man lugnt klicka sig vidare och fokusera på något annat istället.

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: vad är bäst för ett mobilt boende för 2?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-09 kl 20:34 »
Har inte provat men jag tror hammocken kan passa bra för cykel-"tältning" och mycket annat, funderar på att skaffa en sån själv.
Verkar ju smidig att sätta upp, om det finns lämpliga träd vill säga.
Kom för några år sen på en loppis över ett gammalt tvåmanstält från fjällräven, väger nästan ingenting och kostade inte mycket mer heller.
Det är vad jag har nu för samma ändamål, inte vidare trendigt men funktionellt.
Nedanstående tråd handlar om cykling, där finns länkar bl a till sidor om enhjuliga släpkärror att koppla efter hojen.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=25204.0

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #2 skrivet: 23 jul-09 kl 10:47 »
Kanske är det så att en Safari deluxe A-sym Hex från HennessyHammock.com skulle kunna fungera.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

obygden

« Svar #3 skrivet: 28 jul-09 kl 13:03 »
Med erfarenhet av turnéliv skulle jag säga att du/ni bara behöver bli fulla varje kväll så fungerar et golv eller ett buskage(gärna avskilt?) utmärkt. Annars är det vilktigaste en kudde eller en bra jacka att ha under huvudet då sover man bra.
Sömntabletter annars?!

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 1 användare
hilleg

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser