Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katters status  (läst 6701 gånger)

mantrats

• Gäst
Katters status
« skrivet: 23 jan-06 kl 09:22 »
Kattstatus - för ett bättre kattliv
Idag finns det knappast något husdjur som har så lågt värde och status som vår vanliga huskatt. Trots att den varit i människans tjänst som en skicklig råttjägare och god vän som delat med sig av villkorslös kärlek i tusentals år, är den inte vatten värd i mångas ögon. Idag kan du få en katt gratis, eller för några kronor.

Det är sällan några större ansträngningar läggs på dess underhåll. Huskattens låga status gör att de av sina ägare ofta nekas veterinärvård, vaccineringar, ID-märkning och näringsriktig mat. De tillåts föröka sig okontrollerat för att värdet de tilldelats är lägre än kostnaden för en kastrering och deras ungar är sällan välkomna till världen. Många avlivas, ofta med billiga, plågsamma metoder. Andra släpps ut på gatan åt sitt öde och förvildas eller omkommer av svält, köld, eller någon av de hundra faror som väntar där ute.

Hundratusentals katter beräknas vara hemlösa, de flesta av dessa är skygga och otämjda, men många har en gång varit ett älskat husdjur som någon tröttnat på eller inte orkat ta ansvar för. Detta är ett stort problem - inte bara för alla människor som berörs av den skada dessa vilda katter kan orsaka, utan självklart även för alla dessa otaliga katter. Djurhemmen är överfulla och privatpersoner lägger ner enorma mängder pengar och energi att hjälpa och hitta hem åt dessa drabbade djur. Så länge kattens status är så här låg kommer floden av hemlösa, vanvårdade och oönskade katter aldrig att sina.

Därför är detta viktigt: Kastrera, vaccinera, försäkra och ID-märk din katt! Tillåt dem inte föröka sig okontrollerat! Hjälp katterna till ett bättre liv och en bättre status!

Hjälp gärna ditt lokala katthem.

« Senast ändrad: 12 feb-06 kl 13:33 av mantrats »

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Katters status
« Svar #1 skrivet: 25 jan-06 kl 11:52 »
Jag tycker mig faktiskt se ett trendbrott. I vår lokala blaska tas inte annonser om katter som skänkes in längre - de måste kosta minst 100 kr. Dessutom måste de vara minst 12 veckor. Men tyvärr har inte alltid åldersgränsen hållits... Jag tror faktiskt att t ex föräldrar inte faller lika lätt för barnens tjat, om en kattunge kostar 100 kr.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 27 jan-06 kl 15:52 »
Kattstatus är verkligen ett problem. T.ex. om grannen kör ihjäl en katt för en. Så heter det "det var ju bara en katt!"

Att ta betalt är en god idé. Men på landet så tror jag bara det resulterar i osålda kattungar som drämms i väggen och hamnar i komposten eller förvildas.

Nu spånar jag bara ok? Men en hund & kattskatt kanske? Subventionerad kastrering? Äh...vet inte.....svårt som sagt....

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jan-06 kl 15:55 »
subvensionerad kastrering skulle hjälpa, det är dyrt att kastrera sina katter :-/

Alva

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 jan-06 kl 15:57 »
Mer spån...
Ett nytt ämne i skolan kanske. Empatilektioner. Långsiktigt förstås. Ann

Anna.D

« Svar #5 skrivet: 28 jan-06 kl 07:56 »
Jag tror att det är synen på katt som husdjur som behövs förändras.Det är bara ett dåligt argument att skylla på att det är dyrt att kastrera sin katt.man lägger ju 1000 kr på sin hund om den blir sjuk(de flesta)/Anna

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 28 jan-06 kl 12:08 »
Det finns förstås flera sätt att höja kattens status på, t ex ta betalt för katter, få fler att kastrera sina katter, kanske kattskatt mm. Men det är ett långsiktigt arbete, som jag nog ändå tycker har startat. T ex är det fler som är beredda att betala hittelön för sina bortsprungna katter.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 29 jan-06 kl 13:19 »
Subventionerade kastreringar finns redan härikring, jättebra!

Sen finns det ju en mycket obehaglig rasfixering hos kattköpare, en familj jag känner säljer sina lagårdskattungar på annons, och det är alltid mycket lättare att sälja dom ungar som är långhåriga (kanske har kattmamman varit ute och slarvat med en angora eller norsk skogskatt?). Korthåriga ungar står inte lika högt i kurs, tydligen.

Mina egna missar (eller rättare sagt, det är dom som äger mej, iaf enligt deras åsikt) försöker jag ge ett så bra kattliv som möjligt. Dom äter lite allt möjligt, är fina i pälsen och pigga och friska, dom får vara både inne och ute. Dom är mina kompisar, mina musjägare, mina väckarklockor och mina pälsmonster. För tillfället sitter 2 av dom och solar på verandaräcket till grannkåken.
Däremot skulle jag inte komma på tanken att köpa torrfoder som kostar 100:-/kg. Jämförde innehållsförteckningen på nåt sånt där dyrt elände som veterinären skulle lura på mej (mot ganska fet egen provision, förstås) med vanligt Kitekat eller Mjau...och dom innehöll nästan exakt samma saker vad gäller vitaminer och näringsämnen, det enda var att det var något lägre proteinhalt i det billigare fodret.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

mantrats

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 feb-06 kl 11:14 »
När det gäller katters status, så har det i veckan lagts en motion till riksdagen angående obligatorisk Id.märkning samt kastrering av alla utegående katter.

Vad gäller foder, så är det proteinhalten som är det viktiga, det är kattens energikälla då de inte kan tillgodogöra sig kolhydrater. Dock finns det bra billiga foder t ex det helsvenska Mjau som finns som torrfoder och blötfoder med hela 55% proteininnehåll.

Diskutera gärna foder mm på forumet http://www.nioliv.se/forum
« Senast ändrad: 05 feb-06 kl 11:15 av mantrats »

Azeman

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 feb-06 kl 11:32 »
subvensionerad kastrering skulle hjälpa, det är dyrt att kastrera sina katter :-/

Om man skaffar sig ett husdjur så får man även betala och ta hand om de djur. Annars behöver man inte heller skaffa sig nåt.

Azeman

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 feb-06 kl 11:36 »
Subventionerade kastreringar finns redan härikring, jättebra!

Sen finns det ju en mycket obehaglig rasfixering hos kattköpare, en familj jag känner säljer sina lagårdskattungar på annons, och det är alltid mycket lättare att sälja dom ungar som är långhåriga (kanske har kattmamman varit ute och slarvat med en angora eller norsk skogskatt?). Korthåriga ungar står inte lika högt i kurs, tydligen.

Mina egna missar (eller rättare sagt, det är dom som äger mej, iaf enligt deras åsikt) försöker jag ge ett så bra kattliv som möjligt. Dom äter lite allt möjligt, är fina i pälsen och pigga och friska, dom får vara både inne och ute. Dom är mina kompisar, mina musjägare, mina väckarklockor och mina pälsmonster. För tillfället sitter 2 av dom och solar på verandaräcket till grannkåken.
Däremot skulle jag inte komma på tanken att köpa torrfoder som kostar 100:-/kg. Jämförde innehållsförteckningen på nåt sånt där dyrt elände som veterinären skulle lura på mej (mot ganska fet egen provision, förstås) med vanligt Kitekat eller Mjau...och dom innehöll nästan exakt samma saker vad gäller vitaminer och näringsämnen, det enda var att det var något lägre proteinhalt i det billigare fodret.

till mat så brukar jag köra Royal Canin eller Hills. Men mest så klart Royal Canin. För att dom förtjännar det bästa. inte bara nå skit mat. Om man inte har råd att lägga ut pengar för det som dom förtjännar så ska man inte heller ha nån!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 11 feb-06 kl 13:11 »
Annie:
Men det var ju ingen större skillnad alls på dyrt och billigt foder, förutom den något lägre proteinhalten. Det finns ju faktiskt andra sätt att ge katterna mer protein, dom äter inte bara torrfoder.
Till mej själv köper jag ytterst sällan mat som är så dyr som 100 kr/kg, så jag förstår inte varför mina odjur ska äta nåt som kostar så mycket, när dom glatt slafsar i sej det mesta...dom är som ett pirayastim ungefär  :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

cinacarina

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 feb-06 kl 10:01 »
Katter äter ju inte så mycket så jag tycker inte 100:-/kilot låter dyrt!
Som nån skrev tidigare så är det proteinhalten som är det viktiga.
Din veterinär försökte nog inte lura på dig fordret, en veterinär jobbar för dina katters hälsa.

Vanligt torrfoder från mataffären innehåller alldeles för mycket spannmål för att det ska vara bra för katterna.
De får mycket lättare problem med njurar och urinsten.

Jag ger mina Royal Canin och Mjau blötmat ibland.

Om man tycker att kattmat är dyrt men ändå vill ge dom det bästa så kan den här hemsidan kanske vara något.
Göra egen kattmat...
http://devonrex.se/kokbok/kokbok.html

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 12 feb-06 kl 12:08 »
100 kr kilot är dyrt.

Jag vet många som bara ger torrfoder utan problem.

Njurstensproblemen med torrfoder finns inte längre.

Själv har jag skämt bort mina, så dom får dela på en kilosburk varje dag (sex katter).

Plus fritt torrfoder förstås.
« Senast ändrad: 12 feb-06 kl 12:10 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

cinacarina

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 feb-06 kl 13:01 »
100 kr kilot är dyrt.

Ja, det är ju uppenbarligen olika vad man tycker i pengafrågan.

Njurstensproblemen med torrfoder finns inte längre.

Var har du läst/hört det någonstans?

Filip Skräplund

« Svar #15 skrivet: 12 feb-06 kl 14:27 »
Man ska inte dalta för mycket med sina djur.
100 kr kilot är ju oxfilepris närapå.
Beträffande njursten så frågade jag veterinären om det när jag kastrerade katterna, och han sa att torrfoder var ok om det inte var för salt.
Det stämmer också med erfarenheter från de som bara ger torrfoder - inga problem med njursten.
Tror mer på fackfolk än överbeskyddande djurägare.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

cinacarina

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 feb-06 kl 18:29 »
Att man vill sina djurs bästa är väl inte att dalta.  :(

Du pratar om torrfoder generellt men det är ju skillnad på torrfoder och torrfoder!

Jag tror också på fackfolk, det är precis därför jag ger mina Royal Canin torrfoder.
Veterinärerna förordar ju kvalitetstorrfoder som Hills och Royal Canin, inte Whiskas eller Pussi.

Jag vill inte chansa med mina djurs hälsa, därför ger jag dom det bästa. För mig är dom värda dom extra pengarna!

Filip Skräplund

« Svar #17 skrivet: 12 feb-06 kl 19:03 »
Jag kör också med Royal Canin ibland men dom gör ju många sorter.
Köper säckvis på granngården och det brukar kosta 250-300 kr för en 15 kg-säck.
Tror inte det skiljer särskilt mycket mellan "mina" sorter och dom dyra, annat än priset.
Ockrare finns i alla brancher, även kattfoderbranchen.
Man får förstås slösa sina pengar på vad man vill.

Sharon

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 feb-06 kl 23:39 »
Ang. "om grannen kör ihjäl katten"; råkade ut för det förra året - inte grannen, men en som skulle till en granne.
Efter mycket om och men och polishjälp (hon vägrade lämna ut försäkringsbolag och bilnummer, som jag tyvärr tappat bort efter olyckan), fick jag igen summan det kostade med akut vård och - tyvärr - avlivning då katten var för illa skadad för att klara sig. Det var en summa på nästan fem tusen och katten var oförsäkrad. Personen som kört på katten precis utanför mitt hus på en enskild väg, hävdade att det "bara" var en katt som inte hon tänkte betala självrisk på försäkringen för! Att jag tog den till Blå Stjärnan var ju mitt eget beslut, sa hon (när det hände erbjöd hon sig betala halva kostnaden, när hon kom hem ringde hon och tog tillbaka erbjudandet och erbjöd då hjälp att skjuta den - då var vi på väg med en katt som var jättedålig till B-Stj), och mina ledsna barn får allt lära sig hur det går till på landet, sa hon! Dessutom sa hon att om katten orsakat en buckla är jag skyldig henne ersättning för den! Men hon ansåg sig inte skyldig att betala ett öre för min katt! Men som sagt - jag gav mig inte, för jag anser att min katts liv är värt mer än om någon kör ner mitt staket! SÅ  ALLA KATTÄGARE!!! HAR VI NAMN PÅ PERSONEN SOM KÖR PÅ KATTEN ÄR DE SKYLDIGA ATT ERSÄTTA VÅRDEN HOS VETERINÄREN GENOM BILENS TRAFIKFÖRSÄKRING! Men min underbara lilla katt får jag aldrig tillbaka...

sidra

« Svar #19 skrivet: 25 feb-06 kl 11:34 »
Fy, en så förfärligt hemsk historia.
Människor är fullkomligt obegripliga ibland. En sån brist på folkvett och medkänsla! Inte bara mot katten utan mot hela er familj.

Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 2 användare
kaninohöns, Tobias Eriksson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser