Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katters status  (läst 6703 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Katters status
« Svar #40 skrivet: 08 jan-08 kl 12:00 »
Det finns en registrerad korthårsras som heter Europeskt korthår. Dom ser ut som snygga,
färgrena bondkatter. Är dom inte renavlade bonnisar, eller vart kommer dom ifrån?

Europeisk korthårskatt är en ursprunglig ras, med den egyptiska tamkatten som anfader i rakt nedstigande led. Bondkatter, eller huskatter som de ofta kallas idag, är egentligen ingen enhetlig ras, utan korsningar av allt möjligt.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

bigfish

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 08 jan-08 kl 18:38 »
Som nr 1 på priolistan bland djuren hemma hos mig så finns mina bondkatter.
Min hankatt dog för ett par månader sedan. Ett dygn efter att han var borta så åkte jag till ett katthem och tog hem 1 vuxen katt och 2 kattungar.
Jag betalade damen på katthemmet, trots att hon inte ville ha något för dem.
Ungarna hade hittats dumpade i en papperskorg ett par dygn tidigare och skulle säkert bli sjuka sade hon.(hon fick rätt men det gör inget)

Jag skulle faktiskt inte ha råd/lugn och ro om det inte fanns katter hos mig.
Jag tål inte musbajs i besticklådor och ibland torrvarorna i skafferiet...hu..
Hönsens majs skulle vara full i urin och mycket skulle kastas.
Så mina katter är värda sin vikt i guld :D

De äter rått kött, fisk och möss i huvudsak men mjau-burkarna köper jag givetvis till de små ;)
Det känns riktigt skönt att ta hem gäddan till oss och mörtarna till katterna efter en dag nere vid ån. Likaså känns det bra att frysa inälvsmaten från hönsen och ankorna som katterna sedan får frossa på.
Det kan inte bli bättre ;D

får jag fråga en sak?
hur kan du vara säker på att katten,honan då som inte får någon burkmat får i sig 12 möss om dagen?
Jag hade nog oroat mig lite för bristsukdommar och alltid gett dem  150g mjau om dagen iaf.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #42 skrivet: 09 jan-08 kl 02:48 »
får jag fråga en sak?
hur kan du vara säker på att katten,honan då som inte får någon burkmat får i sig 12 möss om dagen?
Jag hade nog oroat mig lite för bristsukdommar och alltid gett dem  150g mjau om dagen iaf.
Citat från: åsnemor skrivet 08 Jan, -08, 13:25
De äter rått kött, fisk och möss i huvudsak...
Skrev jag ju ;)
Alltså äter de fisk och kött varje dag + mössen de fångar :)
Sedan rensar hon givetvis kattungarnas skålar...

bigfish

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 09 jan-08 kl 06:10 »
Citat från: åsnemor skrivet 08 Jan, -08, 13:25
De äter rått kött, fisk och möss i huvudsak...
Skrev jag ju ;)
Alltså äter de fisk och kött varje dag + mössen de fångar :)
Sedan rensar hon givetvis kattungarnas skålar...

jo jag vet ;)
Men om hon tex fångar 5 möss om dagen och bara får rått kött så finns ju fortfarande risken för bristsjukdommar kvar.
Eftersom för att få det komplett så borde man egentligen ge kött,lever,njure,hjärta och lite grönsaker och dessutom i rätt proportion.
Ett lättare sätt är ju något 100g burkmat då förståss ;)

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #44 skrivet: 10 jan-08 kl 12:06 »
jo jag vet ;)
Men om hon tex fångar 5 möss om dagen och bara får rått kött så finns ju fortfarande risken för bristsjukdommar kvar.
Eftersom för att få det komplett så borde man egentligen ge kött,lever,njure,hjärta och lite grönsaker och dessutom i rätt proportion.
Ett lättare sätt är ju något 100g burkmat då förståss ;)
det gör jag ju, läste du inte det?
//Det känns riktigt skönt att ta hem gäddan till oss och mörtarna till katterna efter en dag nere vid ån. Likaså känns det bra att frysa inälvsmaten från hönsen och ankorna som katterna sedan får frossa på.//

kan tillägga att alla mina katter och hundar äter brosk (strupe),fett (ryggspäck), benmjöl och blod.
köttet är bitar som blir över vid slakt blandat med tarmar (tvättade) lever, wom och hjärta.
det är mest från nöt och lamm :)

bigfish

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 11 jan-08 kl 22:35 »
det gör jag ju, läste du inte det?
//Det känns riktigt skönt att ta hem gäddan till oss och mörtarna till katterna efter en dag nere vid ån. Likaså känns det bra att frysa inälvsmaten från hönsen och ankorna som katterna sedan får frossa på.//

kan tillägga att alla mina katter och hundar äter brosk (strupe),fett (ryggspäck), benmjöl och blod.
köttet är bitar som blir över vid slakt blandat med tarmar (tvättade) lever, wom och hjärta.
det är mest från nöt och lamm :)

jag missförstod nog bara  ;)
Jag fick för mig att du bara gav en av de blötmat.
Önskar att jag kände någon bonde som man kunde köpa lamm av.
får nöja mig med att köpa det i affären.
Var försiktig med fisken bara

;)

ledup

« Svar #46 skrivet: 13 jan-08 kl 15:19 »
Jag tror ju på brutala metoder, det finns ju för mycket katter eller hur?
Därför är katten ett lågstatus djur.
Därför tycker jag att alla omärkta, lösspringande, hankatter kan få avlivas. På så vis tror jag fler skullle märka och kastrera sina katter + att de som inte tycker om sina djur tillräckligt blir av med sina djur.
Egentligen borde alla osteriliserade, omärkta honor oxå avlivas men det är ju inte lika lätt att se om en katt är osteriliserad.

Kattmarknaden är mättad och så länge den är det så kommer kattens status aldrig att höjas oavsett subventioneringar av kastraktioner/steriliseringar.
Antalet katter måste ner och det finns inte hem till alla katter!!!!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 13 jan-08 kl 16:02 »
Egentligen borde alla osteriliserade, omärkta honor oxå avlivas men det är ju inte lika lätt att se om en katt är osteriliserad.

Då kan man ju, i stigande effektivitetsskala, avliva alla omärkta lösspringande katter över huvud taget, eller alla lösspringande katter, eller alla katter.

ledup

« Svar #48 skrivet: 13 jan-08 kl 16:14 »
Angående allt djurfoder skall man tänka på vad det är för slags djur som man har där hemma i soffan oavsett om det är en hund, katt, höna eller häst.
Vilken ursprungs miljö kommer då katten ifrån?

Katten är ett ökendjur som kommer från områden med bristande vattentillgång. Katten är inte gjord för att dricka stora mängder vatten, för det finns inte i dess ursprungs miljö.
Däremot är det gjorda för att äta hela, små bytesdjur främst gnagare men även endel insekter. Dessa bytesdjur innehåller förutom protein, fett och kolhydrater även en stor del vatten  60-80% beroende på vad för bytes djur kattskrället får tag på.
Givetvis kan det bli problem då om man jämför ett torrfoder vars vattenhalt är ca 20 % (80%torrsubstans), detta innebär att katten måste dricka mer om den inte skall torka ut innifrån s.a.s.
Katter är dock ganska usla på att dricka vatten men oftast brukar katterna klara sig ganska bra här uppe i norr eftersom våra utetempereaturer är så pass låga så kroppen gör inte av med så mycket vätska p.g.a värmen.
Kommer du till varmare breddgrader blir  problemen dock större vad gäller njursten etc.  p.g.a uttorkning.

Problemen kan dock bli större med ett lågpris foder eftersom man alltid kan göra ett kattfoder smakligare genom att tillsätta salt. Är ett foder både salt och torrt förstår ni nog att det blir ännu sämre ur uttorknings synpunkt.

Frågar man mej vad som är det bästa kattfodret så svarar jag möss/råttor eller råttkött med vitamin/mineraltillskott.
Att köpa torfoder för 100kr/kg verkar helt vansinnigt tycker jag med tanke på att du får malen, färsk (om du inte handlar på ica) köttfärs för 40-50kr/kg.
Att foder tillverkarna skulle använda finare kött till sina kött-ris-majs blandningar kan jag aldrig tänka mig......
Fast alla gör ju som de vill men man måste ju vara lite kritiskt i sitt tänkande....

Sedan kan jag ju tillägga att det finns en intressant "straff" skatt på kolhydrat (fråga mig inte varför) som gör att om man importerar foder från t.ex. USA så får man skatta på kolhydrathalten i fodret alltså kan importören hålla ett lägre pris om kolhydrathalten är låg. Istället höjs då proteinhalten i fodret något att tänka på om man skall köpa hundfoder.
Hundar är ju inte sådana utpräglade köttätare som katter så för mycket protein är inte heller bra....

Sedan skall man även komma ihåg att protein och fetthalt skall anges i SMÄLTBART RÅPROTEIN.  Står det bara råprotein/råfett är det mängden protein/fett i fodret innan det stoppas in i djuret, du har således ingen aning om hur mycket  protein/fett djuret kan ta upp i sin matsmältningskanal (är det inte animaliskt protein utan protein/fett från växtriket är det nog inte så mycket som kommer katten till godo ändå även om halten är hög).

Själv köper jag alltid svenskt foder till alla mina djur eftersom jag inbillar mej att det måste vara bättre med en kort transportsträcka där containrar med foder inte lastas om flera gånger vid olika temperaturer (beroende på vilka hamnar,lastbilar de hamnar på). Handlar man doggy/mjau på granngården har det fodret i stort sett bara transporterats från vårgårda och till affären. Köper man Royal Canin eller Eukanuba så har fodret tillverkat i tyskland/england eller t.o.m USA åkt på lastbilar eller båt, lastas om vid ett flertal tillfällen innan det kommer fram till dig som konsument.
Dessutom inbillar jag mig att svenska foder fabriker har hårdare koll på sig och dessutom är det svårt att missa en "foderskandal" som sker här i sverige. Inget annat land är t.ex. så rädd för salmonella...
Sedan har man ju lite miljömässiga skäl att tänka på oxå...

Att runda/goa djur dessutom skulle må så mycket bättre än ett lite smalare tror jag oxå är en myt, djur skall inte vara magra men att ha slanka djur är inget att skämmas för. Tittar man på vilda kattdjur finns det inga som är så knubbiga som våra tamkatter! (i och för sig kan det vara lite bra med späck på vintern..)

(Försäljarna av iams, hills, Royal canin  m.fl. får även ganska stora marginaler mellan inköp och försäljning om man jämför med doggy/mjau vilket naturligtvis även påverkar priset, jag har sett priserna så jag vet...)

Ja lycka till då.....förstår att allt blev mycket lättare nu.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 2 användare
kaninohöns, Tobias Eriksson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser