Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katters status  (läst 6709 gånger)

Lena A

Re:Katters status
« Svar #20 skrivet: 25 feb-06 kl 14:25 »
V har just skaffat en hemlös katt från ett djurhem! Han var redan kastrerad och vaccinering och ID-märkning är på gång. Att försäkra det lilla livet tycker jag är självklart!

Det är vår fjärde katt som vi skaffar från djurhem, och det känns bra att kunna hjälpa åtminstone någon.

« Senast ändrad: 25 feb-06 kl 14:26 av Lena A »

Lena A

« Svar #21 skrivet: 25 feb-06 kl 14:28 »
Ja, vad ÄR det egentligen för skillnad på Hills/Royal Canin och Whiskas och andra? När jag läser innehållsförteckningen ser jag inte nämnvärd skillnad.

Det är väl klart man vill sina katter det bästa, men jag vill också veta fakta bakom maten till dem.

tessiem

« Svar #22 skrivet: 28 feb-06 kl 23:15 »
Inte stor skillnad alls. Har jobbat i fackhandel & hört alla försäljningsargument och kört själv för den delen) & lärde mig snabbt att skillnaden ligger i priset. Visst är det lite mer protein i det bättre fodret men inte värt prisskillnaden tycker jag. Jag bytte ner mig från Iams till Katty (tror jag det heter) nu får ju iof mina katter tonfisk ibland. Samt är utekatter & tar en del möss & råttor. De mår prima!

Kan ju tillägga att även mina hundar får "skitmat" + extra proteiner (rått kött & ben). De mår också prima.

Ja, vad ÄR det egentligen för skillnad på Hills/Royal Canin och Whiskas och andra? När jag läser innehållsförteckningen ser jag inte nämnvärd skillnad.

Det är väl klart man vill sina katter det bästa, men jag vill också veta fakta bakom maten till dem.

Bondmoran

« Svar #23 skrivet: 01 mar-06 kl 12:16 »
Mina katter och hundar äter svensktillverkade fodret Doggy och Mjau. De får visserligen mycket kött och annat till men jag tycker fodret fungerar bra. Dessutom känns det också bra att veta att det tillverkas i Sverige och inte behöver transporteras långa sträckor.

Hälsar
Bondmoran
« Senast ändrad: 01 mar-06 kl 12:28 av Bondmoran »
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Neta

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 01 mar-06 kl 12:40 »
Min katt äter hönsmat (!!) både krossat korn och havre och allfoder dessutom matrester som hönsen får! Möss står också på menyn! Någon gång emellanåt kommer hon och vill ha mat av mig och serveras då torrfoder.
Hundarna äter det svensktillverkade fodret från Magnusson och har gjort det de senaste 10 åren.

Att hålla på och byta och krångla med mat finns ingen anledning. Ett dyrare foder är inte alltid bättre än ett billigt. Huvudsaken är att djuren får i sig det de ska ha och mår bra!

Enda gångerna mina hundar mår dåligt i magen är när de delat en halväten mus med katten eller som när en av de lyckades stjäla 7 saltströmmingar som låg i vatten för att urlakas lite innan tillagning eller den gången en av dem åt upp ett halvt kilo ister!

Lena A

« Svar #25 skrivet: 01 mar-06 kl 15:01 »

Enda gångerna mina hundar mår dåligt i magen är när de delat en halväten mus med katten eller som när en av de lyckades stjäla 7 saltströmmingar som låg i vatten för att urlakas lite innan tillagning eller den gången en av dem åt upp ett halvt kilo ister!

Hm... låter smaskens  ;D

Alore

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 01 mar-06 kl 16:41 »
Min katt äter hönsmat (!!) både krossat korn och havre och allfoder dessutom matrester som hönsen får! Möss står också på menyn! Någon gång emellanåt kommer hon och vill ha mat av mig och serveras då torrfoder.
Hundarna äter det svensktillverkade fodret från Magnusson och har gjort det de senaste 10 åren.

Att hålla på och byta och krångla med mat finns ingen anledning. Ett dyrare foder är inte alltid bättre än ett billigt. Huvudsaken är att djuren får i sig det de ska ha och mår bra!

Men herregud! Ger du dina katter korn och havre? Det är spannmål, något som katten överhuvudtaget inte kan tillgodogöra sig näring ur. Katter är strikta köttätare och ska äta kött, inte vegetabilier! :( Och matrester, vet du var exempelvis salt gör med katter? Fortsätter du utfodra din katt så kommre den förr eller senare få njurproblem, det kan jag lova.

Läs på lite!  >:( Här finns en bra sida om katters näringsbehov: www.devonrex.se/matilda

Alore

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 01 mar-06 kl 16:44 »
Inte stor skillnad alls. Har jobbat i fackhandel & hört alla försäljningsargument och kört själv för den delen) & lärde mig snabbt att skillnaden ligger i priset. Visst är det lite mer protein i det bättre fodret men inte värt prisskillnaden tycker jag. Jag bytte ner mig från Iams till Katty (tror jag det heter) nu får ju iof mina katter tonfisk ibland. Samt är utekatter & tar en del möss & råttor. De mår prima!

Kan ju tillägga att även mina hundar får "skitmat" + extra proteiner (rått kött & ben). De mår också prima.

Skillnaden är inte bara priset, utan näringsinnehållet. Kollar du på innehållsförteckningen på ett billigt kattfoder står spannmål nästan med all säkerhet som första ingrediens. Katter ska äta kött och animalier, inte vegetabilier. Tyvärr ger torrfoder ofta, och då ffa dåligt torrfoder, problem med njurar och urinvägarna. Kolla länken jag postade i mitt förra inlägg.

Nej, dyrt foder är inte per definition det bästa. Jag ger mina katter rått kött och inget torrfoder alls eftersom det inte är naturligt för dem på något vis och jag vill att de ska leva länge och vara friska. Dock gäller det att skaffa sig första tillstymmelse till kunskap om vad ens husdjur behöver, det är ens förbaskade skyldighet som djurägare! Mjau gör genomgående bra kattmat, både burkmat och torrfoder (så långt torrfoder nu är "bra"), och det är inte särskilt dyrt, så snälla, byt åtminstone till det.

tessiem

« Svar #28 skrivet: 01 mar-06 kl 20:52 »
Men gud vilken ton man har då!?
Bara för att du som självutnämnd näringsexpert tycker att Mjau är toppen så behöver inte vi andra ställa oss upp & jubla. Kul för dig att du kan allt! Grattis. Men jag kan lova dig att det finns ett par tusen människor som är lika pålästa som dig & säkerligen har ett annat foder som husgud. Är du 14 år eller..det luktar lite omnipotens om ditt inlägg.
Själv mår mina katter prima & kommer att fortsätta äta det foder dom äter.

Jag tycker dock att du kan tagga ner lite.. ::)

Skillnaden är inte bara priset, utan näringsinnehållet. Kollar du på innehållsförteckningen på ett billigt kattfoder står spannmål nästan med all säkerhet som första ingrediens. Katter ska äta kött och animalier, inte vegetabilier. Tyvärr ger torrfoder ofta, och då ffa dåligt torrfoder, problem med njurar och urinvägarna. Kolla länken jag postade i mitt förra inlägg.

Nej, dyrt foder är inte per definition det bästa. Jag ger mina katter rått kött och inget torrfoder alls eftersom det inte är naturligt för dem på något vis och jag vill att de ska leva länge och vara friska. Dock gäller det att skaffa sig första tillstymmelse till kunskap om vad ens husdjur behöver, det är ens förbaskade skyldighet som djurägare! Mjau gör genomgående bra kattmat, både burkmat och torrfoder (så långt torrfoder nu är "bra"), och det är inte särskilt dyrt, så snälla, byt åtminstone till det.

manna

• -
« Svar #29 skrivet: 10 mar-06 kl 23:26 »
Men herregud! Ger du dina katter korn och havre? Det är spannmål, något som katten överhuvudtaget inte kan tillgodogöra sig näring ur. Katter är strikta köttätare och ska äta kött, inte vegetabilier! :( Och matrester, vet du var exempelvis salt gör med katter? Fortsätter du utfodra din katt så kommre den förr eller senare få njurproblem, det kan jag lova.

Läs på lite!  >:( Här finns en bra sida om katters näringsbehov: www.devonrex.se/matilda

Läs inlägget igen. Katten serveras torrfoder, men snor tydligen åt sig av hönsens mat. Uppenbarligen har Netas katt inte läst på om näringsbehoven. Vi får verkligen hoppas att Neta visar din tipssida för kattan! Jag ska själv läsa högt för Egon och Fisen, som äter majs, broccoli och gröna ärtor med god aptit. Jag lovar att dessutom, med tydligt uttal, vidareförmedla ditt budskap om att "katter är strikta köttätare". Kanske kan det då äntligen bli slut med vegkäket.

Angående matresterna till hönsen, så är jag helt säker på att det bara är extrastark chili som serveras. Hu!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #30 skrivet: 11 mar-06 kl 12:22 »
Citera
Jag ska själv läsa högt för Egon och Fisen, som äter majs, broccoli och gröna ärtor med god aptit. Jag lovar att dessutom, med tydligt uttal, vidareförmedla ditt budskap om att "katter är strikta köttätare". Kanske kan det då äntligen bli slut med vegkäket.
 ;D

Bra djurvård handlar väl ändå inte om pengar, vilket djur det än gäller? Jag tror mina små odjur, som glatt (och tydligen okunnigt oxå) svullar i sej havregrynsgröt, fil, honung, mögelost och pizza (dom äter detta på eget initiativ) mår bra just för att dom får vara ute och leka, jaga och bevaka sitt revir, men samtidigt kan söka skydd eller värme inne hos mej i huset när dom så vill. Dom har ett schysst kattliv, och det märks.
Jag behöver inte köpa mej fri från nåt dåligt samvete gentemot mina pälsmonster genom att ge dom svindyr mat.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

mantrats

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 07 jan-08 kl 13:26 »
100 kr kilot är dyrt.

Jag vet många som bara ger torrfoder utan problem.

Njurstensproblemen med torrfoder finns inte längre.

Själv har jag skämt bort mina, så dom får dela på en kilosburk varje dag (sex katter).

Plus fritt torrfoder förstås.
Njurproblem hos katter är inte foderrellaterat. Det är Urinsten det pratas om här. Urinsten bildas av kristaller i urinen i urinblåsan och kan sedan fastna i urinröret. Vanligast hos kastrerade katter och vanligare hos hanar än hos honor eftersom hanar har längre urinrör. Kristallerna bildas av spårämnen i fodret t ex magnesium. Magnesium är livsviktigt för katten men vissa foder innehåller för mycket. Dyrare specialfoder som endast säljs i zoobutik eller hos veterinär har inte för höga halter av spårämnen. Dessutom finns oftast specialanpassat foder till kastrerade katter just för att undvika urinsten.

birgit

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 07 jan-08 kl 14:45 »
Om vi bortser från foderproblem, som ju inte var "tråden" så är ju våran vanliga "lantras" - bonna-katt utrotningshotad.  Raskatterna har ju ett förhållandevis högt värde och är försäkrade och får vård.
Nu vill jag inte att landsbygdens katt skall in till städerna och låsas in, för det är både fel och orätt.
Själv har vi alltid haft flera bonnkatter samtidigt på gården. Oftast kastrerade. Men om man nu återgår till min inledningsfas: utrotningshotad! Så är ju könsstympning inget bra alternativ. Dessutom är ju bonnkatten en frisk o sund katt.
Jordbruksverket skickade ut mtrl till de som deltar i deras samverkansgrupper för hotade raser. Där ingick vår huskatt. Vi fick svara vad vi ansåg borde göras med de olika djurslagen i bevarande hänseende. Jag föreslog bl.a att man skulle inventera stammen av våra gamla huskatter, dokumentera och ev. ta in dom i bevarandestatus. De har tagit upp det för bevakning, men saknar resurser för denna period. Så vill man stötta dessa katter och även deras ursprungsmiljö på lantgården (där de uppskattats för sitt råttfångande i tusentals år) kan man ju föra en dialog med just SJV om nödvändigheten att bevaka dom.
Angående mathållning, är katten absolut en köttätare, men de äter faktiskt mössens maginnehåll (veg) och hela musen föresten. De vill bitvis ha kokta grönsaker, kanske för matsmältningen ??? Vi hade en katt en gång som älskade färsk gurka :o . Däremot bör de i huvudsak äta kött. Torrfoder innehåller en hel del spannmål >:( Det är ju bara till för att lura kattägarna. Smidigt, nästan luktfritt osv. Då är det väl bättre att katterna käkar korn i hönsgården själva. Det är ju inte smaksatt så de äter onödigt mycket av det. Detta är kanske anledningen till att de äter mycket och gödslar mycket just för att de inte kan tillgodogöra sig innehållet i torrfodret??? Det är ju samma fenomen med hundfoder.  Ge dom vad som är naturligt för dom, det blir billigare i längden också. Det är mer kött i en mus än i torrfodret!

Nina W

• Värmland
« Svar #33 skrivet: 07 jan-08 kl 18:33 »
Angående bondkatter

Det finns en registrerad korthårsras som heter Europeskt korthår. Dom ser ut som snygga,
färgrena bondkatter. Är dom inte renavlade bonnisar, eller vart kommer dom ifrån?

Jag tror inte att långhåriga ungar är populärare än korthåriga för att dom är släkt med raskatter
utan för att det föds betydligt färre än korthåriga. Korthår är dominant, det behövs långhårsanlag
hos båda föräldrarna om det ska slå igenom.
Norska skogkatter är dessutom trevliga och har bra jaktinstinkt så det
är ju inte så konstigt om folk gärna vill ha en än om den inte är rasren.

Av dom billiga torrfodrena är granngårdens Kattys nyttiga bitar bäst i test.

« Senast ändrad: 07 jan-08 kl 18:34 av Nina W »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #34 skrivet: 07 jan-08 kl 19:39 »
Dessutom är ju bonnkatten en frisk o sund katt.

En katt som får motion, frisk luft och stimulans är oftast en frisk och sund katt. Undantaget vissa specifika raskatterraser, som är sönderavlade. Nämner inte vilken(a).

Men annars handlar det snarare om hur noga man har koll på katten. En raskatt kanske tas till veterinären för minsta hälta, medan man inte ens upptäcker att stallkatten är halt. Eller än mindre om utekatten är dålig i magen eller ej, om den dricker onormala mängder vätska för att bekämpa urinsten etc.

Dessutom så verkar ju Darwin här. En skadad stallkatt är en död stallkatt, iaf om den skall freda sig mot andra rovdjur när den är skadad, eller jaga sin egen föda. Så antingen är de friska, eller så är de döda. Betyder inte att de är friskare och sundare än någon annan.

Om man tar en godtycklig stallkatt och låter den gå igenom diverse ultraljudundersökningar av hjärtat, röntgen, DNA-tester och annat man tar till för att friskförklara en avelsraskatt, så lär det nog dyka upp lika många fel där. Och sammanväxta svanskotor (även raka, som inte upptäcks av annat än ett "proffs"), navelbråck, sternumkrokar mfl icke-letala defekter skall vi inte tala om.

Söker man så hittar man. Och man söker inte när det gäller en stallkatt.
« Senast ändrad: 07 jan-08 kl 19:40 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

amarantus

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 07 jan-08 kl 19:43 »
En katt som får motion, frisk luft och stimulans är oftast en frisk och sund katt. Undantaget vissa specifika raskatterraser, som är sönderavlade. Nämner inte vilken(a).

Men annars handlar det snarare om hur noga man har koll på katten. En raskatt kanske tas till veterinären för minsta hälta, medan man inte ens upptäcker att stallkatten är halt. Eller än mindre om utekatten är dålig i magen eller ej, om den dricker onormala mängder vätska för att bekämpa urinsten etc.

Dessutom så verkar ju Darwin här. En skadad stallkatt är en död stallkatt, iaf om den skall freda sig mot andra rovdjur när den är skadad, eller jaga sin egen föda. Så antingen är de friska, eller så är de döda. Betyder inte att de är friskare och sundare än någon annan.

Om man tar en godtycklig stallkatt och låter den gå igenom diverse ultraljudundersökningar av hjärtat, röntgen, DNA-tester och annat man tar till för att friskförklara en avelsraskatt, så lär det nog dyka upp lika många fel där. Och sammanväxta svanskotor (även raka, som inte upptäcks av annat än ett "proffs"), navelbråck, sternumkrokar mfl icke-letala defekter skall vi inte tala om.

Söker man så hittar man. Och man söker inte när det gäller en stallkatt.

Mycket bra skrivit :)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #36 skrivet: 07 jan-08 kl 19:50 »
Och vad gäller kattmat, så har vi som kattuppfödare plöjt igenom de flesta sorter RC, Hills, Iams, Eukanuba, Orijen etc. Och visst är det skillnad på effekten. En del sorter innehåller fiskolja, vilket en del katter kan bli allergiska mot och få utslag och dålig mage. Andra sorter ger en torr och dålig päls, andra ger dem "fetthaka", en del ger dåliga vikter på kattungar, andra ger för hög vikter på katt A, men för låg vikt på katt B.

Sedan har vi åtminstone en kull där en kattunge som var stor och biffig hos oss, men sedan föddes upp  på Mjau var en smal tarm under hela tonårstiden och blev rätt liten som vuxen, medan kullsyskonen allihop var biffiga och kraftiga hela uppväxten och blev betydligt större som vuxna. Vi följer upp våra kattungar, så vi har lite underlag. Kan förstås vara en slump. Men jag tror inte det.

Så nog gör det skillnad. Hills är bäst för våra vuxna katter, ger bäst päls och ingen fiskolja och inga fetthakor heller. Dock gav det dåliga vikter på kattungarna, så det fick bytas mot Eukanuba för att få en bättre viktuppgång.

Bäst är förstås möss. Vår fiskoljeallergiker blev helt av med hennes symptom när hon började få gå fritt ute och kompletterade med möss och sork. Möss och sork är den perfekta maten för katt, inklusive det smälta maginnehållet som ger djuren de vegitabilier de behöver, men inte kan smälta själva. Därav skall faktiskt helfoder som märkena ovan innehålla vegitabilier och inte bara kött. Bara kött är inte en bra föda för katter, de behöver kalcium från ben, de behöver järn från blod, de behöver smälta vegitabilier etc etc. Men t ex slaktavfall från hemslakt som man pulveriserar till mos fungerar utmärkt (iaf hjärta, lungor, lever, njure + ben, benmärg, kött, fett etc). Går att fixa smälta vegitabilier genom att koka sönder bla broccoli, ris mfl, som också blandas i. BARF kallas sådan mat.

Fast "möss är bäst" förutsätter förstås en oändlig och riklig tillgång på möss. En katt som enbart lever på egenjagade möss blir aldrig lika stor eller kraftig som en som äter helfoder också.

Vi har haft kattungar som ätit gurka, och en individ åt t o m citrusfrukter. Men de åt främst naturligtvis kattmat och mammas mjölk. Kattungar äter mycket konstigt. Barbie-dockor. Datorsladdar. Datormöss-sladdar (minst 10st dito). Barbie-dockkläder. Barbapapa-figurer. Finns mycket som går att tugga på. Betyder inte att de kan överleva på en kost baserad på Barbapapa-figurer av gummi...
« Senast ändrad: 07 jan-08 kl 20:06 av larso »

bigfish

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 07 jan-08 kl 21:10 »
Här florerar det myter ;)

En del problem (tex struviter hos katt) är torrfoder relaterat,alltså pratar jag om urinvägsproblem.Det handlar alltså sällan om för höga magnesiumhalter.
Kolhydrater gör heltenkelt urinen basisk vilket leder till struviter där urinen bör surgöras.

Om vi tar mjau blötfoder som exempel så innehåller det inget spannmål och dessutom mer protein och fett (animaliskt förståss) än torrfoder per portion,dubbelt.

Själv anser jag att katter är renodlade rovdjur och ska därför inte äta 40% kolhydrater som de inte äter naturligt.
Och om argumentet att "en ko inte är naturligt för en katt" kommer upp,så nej,men en ko är fan så mycket närmre en mus än vad kolhydrater i de mängderna är.

Bästa kattmaten enligt mig är barf,men för att barfa behövs kunskap.
Och det är inget daltande med husdjur som någon skrev.
Det handlar om ta ansvar för de djur vi människor skapat,dvs tamkatten.
Att man engagerar sig i sina djurs hälsa är för mig en självklarhet,annars tycker jag inte att man ska ha djur.

sen skrev någon att de utesluter foder med fiskolja,en katt ska alltså inte kunna reagera mot fiskolja då fiskolja inte innehåller proteiner utan är fett.Man bör alltså utesluta fisk ur fodret och inte fiskolja.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #38 skrivet: 07 jan-08 kl 22:22 »
sen skrev någon att de utesluter foder med fiskolja,en katt ska alltså inte kunna reagera mot fiskolja då fiskolja inte innehåller proteiner utan är fett.Man bör alltså utesluta fisk ur fodret och inte fiskolja.

Antingen är inte fiskoljan helt fri från spår av fiskprotein, eller så har jag väl fel då.

Men den enda gemensamma nämnaren vi hittat hos foder som ger allergisk reaktion i det specifika fallet var fiskolja, övriga ingredienser fanns även hos foder som inte orsakade allergisk reaktion.

bigfish

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 07 jan-08 kl 22:35 »
Antingen är inte fiskoljan helt fri från spår av fiskprotein, eller så har jag väl fel då.

Men den enda gemensamma nämnaren vi hittat hos foder som ger allergisk reaktion i det specifika fallet var fiskolja, övriga ingredienser fanns även hos foder som inte orsakade allergisk reaktion.

allergier kan orskas av en hel del.
Det finns en risk att det finsn spår av proteiner i fiskolja,jepp men ingen stor risk.
konserveringsmedel,olika typer av kött och spannmål ja,katter kan ju tyvärr reagera mot det mesta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 1 användare
Tobias Eriksson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser