Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Samla och spara inför vintern  (läst 20545 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Samla och spara inför vintern
« Svar #40 skrivet: 10 maj-10 kl 23:12 »
Nej, de bevisar att de inte äter det som inte är gott, om de inte svälter. Många gifter smakar illa, men inte alla. Därför kan djur mycket väl äta giftiga växter, om det är sådana som smakar ok.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #41 skrivet: 10 maj-10 kl 23:14 »
Vad i björk ska vara giftigt för kanin ? Jag menar vi människor kan ju käka björk om vi vill , hästarna äter det o hönsen oxå .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #42 skrivet: 10 maj-10 kl 23:20 »
Jag tror inte heller att björk är giftigt, i rimliga mängder. När man eldar upp björk blir ju askan lut, men det innebär inte att det färska träet innehåller lut, vilket några tror.

Får och getter brukar älska björk, hästar äter gärna björklöv också, så med stor sannolikhet är det inte giftigt för kanin. Men man bör ju aldrig utfodra ensidigt med något foder, ju mer djuren har att välja på desto sannolikare att de får i sig det de behöver i en balanserad mängd.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #43 skrivet: 10 maj-10 kl 23:24 »
Ja precis , jag brukar ta in björkris på vintern o sätta i vatten så det slår ut o sen ge kaninerna då o då , dom älskar dom späda gröna bladen mitt i mörkaste vintern.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #44 skrivet: 11 maj-10 kl 12:32 »
Är det ingen som har några tips? ::) Kanske nått som det finns mycket av för tillfället. I går gjorde jag 3 stora knippen med rönnkvistar och ett med äpple. Hade tänkt att plocka kirskål när det blivit lite grövre. Kaninerna verkar inte gilla det dock. Kanske får äta det själv.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #45 skrivet: 11 maj-10 kl 16:40 »
Är det ingen som har några tips? ::) Kanske nått som det finns mycket av för tillfället. I går gjorde jag 3 stora knippen med rönnkvistar och ett med äpple. Hade tänkt att plocka kirskål när det blivit lite grövre. Kaninerna verkar inte gilla det dock. Kanske får äta det själv.
Nässlor o maskrosor finns det massa av att skörda.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #46 skrivet: 11 maj-10 kl 21:42 »
Nässlor o maskrosor finns det massa av att skörda.

Inte i Jämtland...  ::)  ;) Här har bara precis tussilagon kommit igång.  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #47 skrivet: 12 maj-10 kl 11:39 »
Ahhh ni har ju rena antarktiskt där det glömde jag  ;D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #48 skrivet: 12 maj-10 kl 15:59 »
Ahhh ni har ju rena antarktiskt där det glömde jag  ;D

Ja, ibland känns det i alla fall inte långt ifrån...  ::) Men varje gång jag känner mig bitter över kylan så påminner jag mig själv att det hjälper till att hålla fästingarna borta. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #49 skrivet: 13 maj-10 kl 08:19 »
Drar igång denna tråden igen då jag ska ut och samla till kaninerna nu när allt börja växa så fasligt.

Det jag har tänkt samla är:
Rönnbär
Kvistar från Rönn
Tistlar
Maskrosor
Äppelblad
Äppelkvistar
Brännässlor
Kirskål

Någon som har mer förslag?

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #50 skrivet: 16 maj-10 kl 22:46 »
Mina har alltid oxå ätit björk utan någrasom hellst prob

Mina äter björk o har alltid gort .
Japp björk te är vätskedrivande , bra vid mens :)
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #51 skrivet: 17 maj-10 kl 18:19 »
Roligt att denna tråd avslutades för ett år sedan och då diskuterade folk mest hur vida björk är giftigt för kaniner eller ej. Jag drar igång tråden igen då jag tyckte att den kanske kunde få nytt liv med fler tips om vad man kan samla inför vintern. Direkt börjar folk diskutera om hur vida björk är giftigt eller inte. :D Kan vi inte bara glömma björken och prata om vad man kan samla inför vintern. :) Mina kaniner gillar inte ens björk :) Tråden heter "Samla och spara inför vintern" inte "Är björk giftigt för kaniner" :D

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #52 skrivet: 17 maj-10 kl 22:57 »
Olika Mollor och Rallarros/Mjölke.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #53 skrivet: 18 maj-10 kl 08:59 »
Borde det inte finnas några goda rötter man kan torka o spara ?

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #54 skrivet: 18 maj-10 kl 12:35 »
Maskrosrötter ska vara nyttigt men mina kaniner lämnar dem alltid och äter bara bladen.Mjölkört brukar det växa en del på ett hygge i närheten.

sisel

• Småland
« Svar #55 skrivet: 06 jun-10 kl 23:47 »
Hej!
Mitt första inlägg här på alternativ blir en fråga;
ska nässlor mm torkas i ett mörkt utrymme eller går det bra i ett uthus med fönster?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #56 skrivet: 07 jun-10 kl 00:13 »
Det går bra med lite ljus, om det inte är direkt solljus, och om det inte blir alltför varmt, de ska inte koka...

Luftiga buntar som torkar snabbt i en rimlig temperatur, med god luftväxling, och inte för mycket ljus, det bryter ner näringsämnena, är det bästa. Förvara sedan gärna mörkt och framför allt torrt.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #57 skrivet: 07 jun-10 kl 12:37 »
Jag har allt torkat som kaninerna ska ha i en stor gutesäck i källaren. Mycke blire :)

boerperd

« Svar #58 skrivet: 09 jun-10 kl 13:49 »
Jag tänkte torka växter uppe på logen, det är en oisolerad loge, så det blir ju nra varmt uppe på loftet, är det för varmt för växterna?

Rödklöver? Kan det vara nåt?
Rölleka och kamomill torkar jag till hästarna, kan man ge det till kaninen också?

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #59 skrivet: 10 jun-10 kl 22:23 »
Tyvärr så får kaniner gaser av för mycket klöver inte så bra för dem man kan nog ge dem lite men inga större mängder. Röllecka och kamomill har jag ingen aning om :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser