Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Samla och spara inför vintern  (läst 20557 gånger)

NettaniGbg

Samla och spara inför vintern
« skrivet: 22 jul-09 kl 19:09 »
Var och köpte 2 sällskapskaniner igår och har suttit mer eller mindre hela dagen här och läst för att minimera misstag i skötseln.
Läste någonstans att de gillar torkade brännässlor och kom då på att man kanske kan plocka andra saker att ge dem i vinter. Kan man kanske torka maskrosblad, klöverblommor
Grenar är ju bra för dem att få knapra på, skall man klippa av dem under hösten och förvara dem eller kan man bara gå och bryta grenar under vintern och ge dem direkt. Vilka trädsorter är bra och vilka direkt farliga? Har gran, en, äpple, vide och kastanj på tomten. Kastanjerna kan man gem till kaninerna?

KOmmer säkert på fler frågor snart. :P

NettaniGbg

SV: Samla och spara inför vintern
« Svar #1 skrivet: 23 jul-09 kl 09:27 »
Är det ingen som samlar under sommaren så kaninerna får lite gottigt under vintern?
Vill inte göra fel och hittar ingen information om insamlande i de 5 böcker jag lånade på biblioteket.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 23 jul-09 kl 09:56 »
Jag samlar nässlor och grenar från lönn, oxel, vinbär (det är vad jag har på tomten) som jag hänger upp och torkar på logen. Mycket uppskattat på vintern. Särskilt när man hänger upp klasar med torkade nässlor i boxar och ungdjursburar, den är kaläten inom en halvtimme.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dagg

« Svar #3 skrivet: 23 jul-09 kl 09:58 »
Röda eller svarta vinbär? Eller kanske båda ;D?

//Dagg

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 23 jul-09 kl 09:59 »
Båda :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

NettaniGbg

« Svar #5 skrivet: 23 jul-09 kl 12:07 »
Jag samlar nässlor och grenar från lönn, oxel, vinbär (det är vad jag har på tomten) som jag hänger upp och torkar på logen. Mycket uppskattat på vintern. Särskilt när man hänger upp klasar med torkade nässlor i boxar och ungdjursburar, den är kaläten inom en halvtimme.

Tack.
Tänk att brännässlorna kommer till någon nytta. Ungarna bränner sig ganska ofta på dem så det är bra att nu få tummen ur och ta bort dem från en del av tomten.
Björk och kastanj, kan man gem dem grenar av dessa elelr är det olämpligt.
Kastanjer som ramlat av trädet är det något att rekommendera till kaninerna?
Syrengrenar är de giftiga?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 23 jul-09 kl 12:22 »
Även Björk är giftig och kaninerna äter dem inte. Kastanj vet jag inte men djur brukar inte gärna äta bladen i alla fall.

Har du inen släkting som har fruktträd, fråga omd u kan få klippet när de blivit beskärda.

NettaniGbg

« Svar #7 skrivet: 23 jul-09 kl 13:20 »
Även Björk är giftig och kaninerna äter dem inte. Kastanj vet jag inte men djur brukar inte gärna äta bladen i alla fall.

Har du inen släkting som har fruktträd, fråga omd u kan få klippet när de blivit beskärda.

Tänkte mest för variationen. Har 2 äppleträd där jag kan klippa av massor för de är påväg att tyna bort och behöver bli av med massor av grenar.

Tror inte mina kaniner haft det så varierande med maten innan de kom hit för enligt förra ägaren var de tjocka för att de åt 1 dl pellets om dagen, jag har gett dem 0,5 dl/dag och det äter de inte upp utan knaprar på äpplegrenar och maskrosblad. De har givetvis fri tillgång till hö (ville bara klargöra så ingen tror att de inte får detta).

Viopet

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 25 jul-09 kl 23:29 »
Hur är det med kirskål? Det har vi gott om  >:(
Men jag har hört att kaniner inte ska äta så mycket kål!
Varför vet jag inte och jag vet inte om kirskål hör till slältet kål heller!
 ;D

Sorenia

« Svar #9 skrivet: 27 jul-09 kl 15:15 »
Kirskål är det ingen fara med. Vet inte med säkerhet men tror inte det handlar om en kålsort utan bara ett missvisande namn.
Kirskål är väldigt populärt bland marsvinsuppfödare då det innehåller mycket C-vitamin.  :)

K@rin

• Närke
« Svar #10 skrivet: 27 jul-09 kl 17:22 »
Mina kaniner älskar torkade bränn-nässlor så det samlar jag, kirskålen äter de färsk men den går sannolikt att torka också, äpplekvistar är bra men har läst någonstans att päron inte ska vara så bra. Har också läst och tänkt prova att torka ljung åt dem.

Antar att allt de kan äta färskt också kan torkas åt dem.

Vet någon förresten om de kan äta vinblad, alltså från vinranka. Vi människor äter ju vindolmar...

Mvh Karin

Dagg

« Svar #11 skrivet: 27 jul-09 kl 18:04 »
Det där med vinrankor var en bra fråga- att jag inte tänkt på dem ;). Jag klipper ju massor under sommaren! Sen finns det ju vildvin också....men de är nog inte så smakliga kanske.

//Dagg

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 27 jul-09 kl 19:22 »
Kan man göra te på vinblad borde rimligtvis kaninerna kunna äta både blad och bark ifrån dem.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 27 jul-09 kl 20:49 »
Kirskål hör till flockblommiga växter och kålsorterna till korsblommiga.

Lyckero

« Svar #14 skrivet: 27 jul-09 kl 22:07 »
Ja, vinkankornas blad kan man ha i matlagning så det är inte giftiga för oss människor i alla fall. Vi brukar slänga åt kaninerna någon gren då och då när vi ändå beskär vinet på sommaren. De verkar tycka de är jättegoda.
Är ingen expert på vad kaniner ska äta eller inte. Antar däremot att kaniner likväl som vi människor mår bäst av variation i kosten. Så länge det inte är giftigt är det väl bara att prova med lite i taget.

Viopet

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 28 jul-09 kl 09:10 »
Vad bra att kirskål går att använda till något......då blir det till att sköra nu då! :-)

K@rin

• Närke
« Svar #16 skrivet: 28 jul-09 kl 12:05 »
Kan man göra te på vinblad borde rimligtvis kaninerna kunna äta både blad och bark ifrån dem.

Fast vi gör ju the på björkblad också och de ska vara giftiga för kaninerna..............

hur vet man?

Karin

K@rin

• Närke
« Svar #17 skrivet: 28 jul-09 kl 12:08 »
Vad bra att kirskål går att använda till något......då blir det till att sköra nu då! :-)

Kirskålen kan du äta själv också, göra "nässelsoppa" på, förvälla hacka och sätta i brödet mm. mycket vitaminer och mineraler. Lite från ämnet men kunde inte låta bli :-)

//Karin

LasseDalom

• -
« Svar #18 skrivet: 28 jul-09 kl 12:36 »
Nu har vi plockat nässlor och hängt på tork. Sonen ansåg dock att det även borde plockas tistlar, så nu hänger även dessa på tork.  ;D

Kan kaninen äta tistlarna?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 28 jul-09 kl 12:47 »
Fast vi gör ju the på björkblad också och de ska vara giftiga för kaninerna..............

hur vet man?

Karin
Inte jag. Skulle aldrig få för mig att göra te på nåt som jag vet är giftigt. Björken är ju inte ens ett slags fruktträd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser