Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Samla och spara inför vintern  (läst 20554 gånger)

Wobbeke

• -
SV: Samla och spara inför vintern
« Svar #20 skrivet: 28 jul-09 kl 19:57 »
Syren ÄR giftig! Iallafall bör man undvika att göra husgeråd av syrenved, eftersom det är giftigt. Bladen vet jag inte, men jag skulle skippa det, för säkerhets skull.
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Lyckero

« Svar #21 skrivet: 28 jul-09 kl 20:16 »
Har aldrig tidigare hört att björk skulle vara giftigt. Däremot att te på björlöv ska vara nyttigt mot något. När vi var små samlade vi björksav och drack. Det lär också finnas vin som är gjort på björksav. Så att björk skulle vara giftigt för människor stämmer inte. Däremot inte sagt att de inte kan vara onyttiga för kaniner. Det vet jag ingenting om. Det är ju inte alltid så att människor och djur reagerar på samma sätt.

Knottet

• Norrbotten
« Svar #22 skrivet: 31 jul-09 kl 22:56 »
Jag har haft två kaniner som gick i en hage med massor av syren. De verkade äta både bladen, löven och barken. Båda kaninerna blev ca 9år :D så det bord inte vara såå giftigt ;)

Gille

• -
« Svar #23 skrivet: 01 aug-09 kl 18:51 »
Nu har vi plockat nässlor och hängt på tork. Sonen ansåg dock att det även borde plockas tistlar, så nu hänger även dessa på tork.  ;D

Kan kaninen äta tistlarna?
Mina äter tistlarna färska  8)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #24 skrivet: 01 aug-09 kl 18:57 »

Wobbeke

• -
« Svar #25 skrivet: 01 aug-09 kl 22:02 »
Där ser man på!! Det bästa med det här forumet är att man ständigt blir överbevisad och kan lära sig något nytt.  :) Enligt giftinformationen är det inte farligt för barn att äta en mindre mängd syren, men det står inget om vilka reaktioner som uppstår om t ex en kanin eller ett barn äter varje dag.

Kan det vara så att veden av syren är giftig men inte bladen? Sen vet jag inte hur det är med kaniner, men hundar t ex tål ju inte lök, vilket är direkt livsfarligt för dem, men människan tål den. Personligen tror jag, och hoppas, att kaniner kan urskilja själva vad som är bra att äta eller inte. Men Knottet upplevde att det inte var några problem, så då är det antagligen inte så farligt.
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

lialan

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 02 aug-09 kl 09:54 »
Hur är det med vass?
Mina kaniner gillar det, och man har ju förr fodrat djur med det, men hur mycket näring finns det egentligen?
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #27 skrivet: 02 aug-09 kl 10:05 »
Mina äter björk o har alltid gort .
Japp björk te är vätskedrivande , bra vid mens :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Charlotte

• -
« Svar #28 skrivet: 02 aug-09 kl 11:05 »
Om jag inte minns helt fel så är björken besk och har ett svagt gift i skotten och kvistarna för att skydda sig mot avbetning (är inte hundra på giftet, men god verkar den inte vara eftersom inga av våra betesdjur äter av den). Så jag ger ingen björk till mina kaniner som inte kan välja själva när jag ser att björken är vad som står kvar och bara växer och växer på hyggena där korna, fåren och div vilda djur röjer. 
 Mina får mest asp och rönn att gnaga på och det gillar dom.
Syren verkar vara attraktivt för djuren, jag glömmer aldrig när min stora bagge kom lös och hoppade upp på trädgårdsbordet för att nå att äta ordentligt, bordet brakade ihop och där stod en snopen bagge i spillrorna:)
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

K@rin

• Närke
« Svar #29 skrivet: 02 aug-09 kl 18:42 »
Vilken syn det måste ha varit!  :)

mrsgreen

• Gästrikland
« Svar #30 skrivet: 07 aug-09 kl 09:39 »
Jag får hem två kaniner på lördag, detta är mina första kaniner.
Då vi bor i radhus har vi inte möjlighet att samla på oss växter för torkning så jag undrar kan jag inte klippa kvistar på vintern och ge?
Blåbärsris tex kan jag väl plocka på vintern och ge? Eller??
Vad finns det vintertid att ge dem?
Ha´t bra

LasseDalom

• -
« Svar #31 skrivet: 07 aug-09 kl 10:09 »
Visst kan du klippa kvistar på vintern, det är inga problem.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #32 skrivet: 07 aug-09 kl 12:45 »
Ta in ris o sätt i vatten efter några dfagar har du ju smaskig grönska på dom som kaninerna älskar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mrsgreen

• Gästrikland
« Svar #33 skrivet: 07 aug-09 kl 13:28 »
Ta in ris o sätt i vatten efter några dfagar har du ju smaskig grönska på dom som kaninerna älskar .

Vad smart..  :P

Åkervinda och Blomma för dagen är ju så lika varandra i utseendet kan kaniner äta båda två?
Ha´t bra

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #34 skrivet: 09 aug-09 kl 11:11 »
jag tror inte dom äter saker dom inte tål så det märker du .

lite som Lilla My

« Svar #35 skrivet: 10 aug-09 kl 12:13 »
Kastanj vet jag inte men djur brukar inte gärna äta bladen i alla fall.
Ger inte mina kaniner "kastanjerna" ... eftersom jag vet att de är giftiga ...
men både blad & grenar får de.
Först för att jag är uppfödd med hästar som älskade bladen ... numera för att det är det bästa mina kaniner vet ... ofta föredrar de det framför maskrosor !!!
 :)
Försöker växla mellan olika saker ...
Mina kaniner älskar som sagt var kastanjgrenar inkl blad ... kirskål ... åkervinda ... därefter kommer nog maskrosor i "godhet" ...
men ... men ... olika kaniner har sina smaklökar ...
Fast tistlar är mkt gott ... både "bladtistel" & "vanlig tistel" och hallonkvistar ...
och lönn ... och sälg ... och vass ... och älgört ...
och gråbo ... (vet att det innehåller "giftiga" ämnen ... men gillar det gör de ändå)   :-[
och brännässlor är ok torkade ... har inte ens provat att ge dem färska ...
När jag "bara" ger dem hö eller gräs så kollar de om jag inte skall komma med "riktig mat" också ... och om jag då faller till föga ... och de får lite Lönn eller morälle kvistar ... så börjar de mumsa ...
Al ... gillar de inget vidare .... eller rättare sagt ... de gillar det på vår-vintern ... då alen har knoppar ....
det är också på vintern de gillar gran ... antagligen vill de ha det bästa som kan "serveras för årstiden" ...

Syren har jag inte provat, min svägerska påstår att kaninerna inte gillar det ... men ?

Jag ger det som finns och ogräs som jag vill bli av med ...ofta äter de det ... ibland älskar de det ... :-*

De får också ca ½ dl blandat hel havre & luzernpellets .... en del äter havren först ... en del luzern ...
... och ... en av lagårdskatterna vill gärna nalla luzernpellets ... men aldrig havre ... ;D

Ha det så gott
.... både människor & kaniner ...

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #36 skrivet: 10 maj-10 kl 13:58 »
Drar igång denna tråden igen då jag ska ut och samla till kaninerna nu när allt börja växa så fasligt.

Det jag har tänkt samla är:
Rönnbär
Kvistar från Rönn
Tistlar
Maskrosor
Äppelblad
Äppelkvistar
Brännässlor
Kirskål

Någon som har mer förslag?
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #37 skrivet: 10 maj-10 kl 19:00 »
Jag har svårt att tänka mej att björk ska vara giftigt då mina kaniner har ätit det i flera år nu o älskar det .
Jag ger dom allt möjligt på vintern , gran , kvistar från alla möjliga träd jag bryter direkt .
Torkar brännäslor och tistlar + klöver + maskrosblad o maskrosor +lite alltmöjligt jag hittar som hallonbuskarna jag klipper ner en bit på hösten .
Sen bara slänger in , det går åt på några minuter .
Rabarberblast har jag testat men dom verkade inte gilla det så mkt .

Attes matte

• Jämtland
« Svar #38 skrivet: 10 maj-10 kl 21:14 »
Jag har svårt att tänka mej att björk ska vara giftigt då mina kaniner har ätit det i flera år nu o älskar det .
Jag ger dom allt möjligt på vintern , gran , kvistar från alla möjliga träd jag bryter direkt .
Torkar brännäslor och tistlar + klöver + maskrosblad o maskrosor +lite alltmöjligt jag hittar som hallonbuskarna jag klipper ner en bit på hösten .
Sen bara slänger in , det går åt på några minuter .
Rabarberblast har jag testat men dom verkade inte gilla det så mkt .

Rabarberblast ska man absolut inte ge vare sig kaniner eller andra djur! Den innehåller kopiösa mängder syra som inte är nyttigt alls.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #39 skrivet: 10 maj-10 kl 23:10 »
Ja dom åt dom inte heller , det bevisar ju bara att dom inte äter det dom inte tål såvida djur inte svälter förståss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare
getmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser