Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste man anm flyttning av får?  (läst 4072 gånger)

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
Måste man anm flyttning av får?
« skrivet: 21 jul-09 kl 17:47 »
Nu har jag flyttat några av mina får till grannbyn, och undrar om det ska anm till Jbv? Dessa i grannbyn har inte något prod.nr eller haft får tidigare på sina marker.

Ska man verkligen anm detta? Ska jag anm ALL flyttning av får om de flyttar utanför min egna mark så att säga eller?

Weasel

• Skåne
SV: Måste man anm flyttning av får?
« Svar #1 skrivet: 21 jul-09 kl 18:13 »
Inte anmäla, men du ska fylla i en blankett som heter TRANSPORTDOKUMENT -får och getter. Står på den att dokumentet ska förvaras på den mottagande produktionsplatsen i minst 6 år.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 jul-09 kl 18:16 »
Kan man inte göra det "digitalt" istället via SJV:s hemsida?

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 jul-09 kl 18:19 »
Kan man inte göra det "digitalt" istället via SJV:s hemsida?

Mycket möjligt, vet inte!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 jul-09 kl 18:26 »
Hoppas det.. För det är det enda jag har fyllt i när vi köpt våra får.. :)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 21 jul-09 kl 19:06 »
Du måste göra två saker;

1. Fylla i ett transportdokument som skall sparas av den mottagande platsen i ett visst antal år (står på blanketten hur många).
2. Anmäla flytten till sjv:s register för förflyttning av får o getter. Detta måste göras av både köpare och säljare och det går att göra via sjv:s hemsida om man har e-legitimation.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 21 jul-09 kl 19:10 »
När jag köpte får i grannbyn så hörde jag med jordbruksverket om jag behövde transportdokument för detta men handläggaren svarade att det behövde jag inte eftersom jag transporterade djur INOM kommunen. Var detta fel?

Weasels occh milles inlägg rörde sig om till en annan produktionsplats men som jag förstod det så fanns det ju inget produktionsplatsnummer?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Fåraherden

• -
« Svar #7 skrivet: 21 jul-09 kl 19:46 »
Så länge man transporterar inom kommunen, i syfte att beta, behövs enligt sjv, inte anmälan.

Men det här med blåtungerestriktionerna kan ju ställa till det beroende på var man är.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 21 jul-09 kl 21:21 »
Inte anmäla, men du ska fylla i en blankett som heter TRANSPORTDOKUMENT -får och getter. Står på den att dokumentet ska förvaras på den mottagande produktionsplatsen i minst 6 år.
JO du MÅSTE anmäla förflyttning av får... till jordbruksverket innom 7 dagar..

gå in på sjvs hemsida www.sjv.se kolla under djur o vetrinär tror jag de heter...
under djurmärkning, CDb o djurregister
 sen kan du klicka på fårregistret.. där kan du läsa om förflyttning rapportering ...
man kan även rapportera via e legitimation.

sen skall man även ha transportdokumentet... men de skall behållas av djurägaren som taremot djuren.

Lycka till. :-[

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Weasel

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 21 jul-09 kl 21:51 »
JO du MÅSTE anmäla förflyttning av får... till jordbruksverket innom 7 dagar..

gå in på sjvs hemsida www.sjv.se kolla under djur o vetrinär tror jag de heter...
under djurmärkning, CDb o djurregister
 sen kan du klicka på fårregistret.. där kan du läsa om förflyttning rapportering ...
man kan även rapportera via e legitimation.

sen skall man även ha transportdokumentet... men de skall behållas av djurägaren som taremot djuren.

Lycka till. :-[

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurmarkningcdbochovrigadjurregister/farochgetregister/rapporteringavforflyttning.4.71828f571158338f31a80004063.html

Vad jag kan hitta ska man inte anmäla!
Hon flyttar sina egna får till grannbyn bara.

Citat från sidan:
Citera
Om du flyttar djuren mellan två produktionplatser som ligger inom samma eller angränsande kommun där du själv är registrerad djurhållare behöver du dock inte rapportera till registret

sarbe453

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 21 jul-09 kl 22:30 »
Tack Weasel, det var exakt den formuleringen och referensen som handläggaren på SJV använde men som jag inte orkade kolla upp ;)
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 21 jul-09 kl 23:48 »
Tack Weasel, det var exakt den formuleringen och referensen som handläggaren på SJV använde men som jag inte orkade kolla upp ;)

Men för att det skall gälla så måste ju Ranni vara registrerad djurhållare på båda ställen, och så verkar det ju inte vara?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Weasel

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 21 jul-09 kl 23:51 »
Knepigt och lite oklart... Nog bäst att Ranni ringer sjv själv och frågar :)

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
« Svar #13 skrivet: 22 jul-09 kl 00:16 »
Jag har inte sålt fåren! Jag har dem hos en bekant för att beta av lite på hans marker, som är ca 3 km från mig och det är i samma kommun. Och min bekant har inte något prod.nr och kommer inte skaffa heller då han inte ska ha egna får.

Åh, varför ska det vara så mkt regler och oklarheter??

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 22 jul-09 kl 00:55 »
Nu har jag flyttat några av mina får till grannbyn, och undrar om det ska anm till Jbv? Dessa i grannbyn har inte något prod.nr 

Har man sökt EU-bidrag så kan det bli ännu mera kinkigt....

Dom lånade beten ska då hålla Tvärvilkorskraven!,
och om man t.ex har Ekologisk mark själv så ska de lånade betena också vara anmälda som ekologiska!

Den som lånar ut mark till nötkreaturs betning behöver prodplatsnummer dessutom.
Platser där det finns ett eller flera nötkreatur (inklusive buffel, vattenbuffel och amerikansk bison), grisar, får och getter ska anmälas till Jordbruksverket och tilldelas ett produktionsplatsnummer, s.k. SE-nummer.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sano

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 22 jul-09 kl 08:35 »
Det är inte så svårt. Ring Jordbruksverket och be om ett produktionsplatsnummer för där du ska ha djuren, kostar inget, och fyll sedan i transportdokumentet och spara det.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 22 jul-09 kl 11:09 »
Jag kommer att ha ett liknande problem då min bagge/mina baggar kommer att beta min systers mark ett par kilometer härifrån. Hon måste alltså skaffa sig ett eget SE-nummer så att jag kan fylla i vart baggen/baggarna flyttas. Kommer hon att överhopas med brev från SJV bara för att hon har ett SE-nummer, eller kan man anmäla att hon ej har några egna djur?

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 22 jul-09 kl 11:21 »
Man kan fylla i på djurhållningsblanketten att prodplatsen bara består av bete.
http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurmarkn/JSB3_1.pdf
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

JBF

• Småland
« Svar #18 skrivet: 22 jul-09 kl 11:25 »
Fiffigt! Plus bra att min syster slipper jagas av SJV som jag jagades hela vintern. Trots att jag varje gång de ringde uppgav att jag inte hade några får, plus att de gjorde en notering om detta, så gick det inte mer än två dagar innan de ringde igen för att vaccinera mina får..

Tack Grimla!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Gunhild

« Svar #19 skrivet: 31 jul-09 kl 20:08 »
I bland är det bra att veta vad man ska säga till mýndigheter. Det kan man tareda på genom att ringa till dem, då får man ibland svaret att det borde man göra! Om man ska skicka papper eller ej är ju bra att veta, har man inte gjort något man borde kan ju fåren ha rymt? Här får manju bara veta vad olika personer tycker. Transort dokument behövs ju inte om du "förflyttade fåren genom att gå".?

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare
doompunk, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser