Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marmelad  (läst 4382 gånger)

sallyomolly

• Gäst
Marmelad
« skrivet: 19 jul-09 kl 18:14 »
Jag har massa krusbär som jag tänkte koka marmelad på. Nån som vet om nåt annat än certo för att det ska stelna? Hur gjorde man förr?

sallyomolly

• Gäst
SV: Marmelad
« Svar #1 skrivet: 19 jul-09 kl 19:09 »
Nu har jag krusbär och socker kokandes på spisen. Ingen som har några tips?

Undrar:
Hur länge ska det koka innan jag skummar?
Stelnar det om jag kokar länge el finns det nåt jag kan tillsätta ur moder natur?

malines

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 jul-09 kl 19:16 »
Nu har jag krusbär och socker kokandes på spisen. Ingen som har några tips?

Undrar:
Hur länge ska det koka innan jag skummar?
Stelnar det om jag kokar länge el finns det nåt jag kan tillsätta ur moder natur?

Om krusbären inte är allt för övermogna kan du ha tur så det stelnar ändå. Eller iaf gottar ihop sig. hur har du tänkt konservera?

sallyomolly

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 jul-09 kl 19:18 »
Jag brukar hälla på varma burkar från ugnen och koka locken men funderade på om man kan frysa marmelad? Jag har stor frys.

malines

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 jul-09 kl 19:21 »
Jag brukar hälla på varma burkar från ugnen och koka locken men funderade på om man kan frysa marmelad? Jag har stor frys.

Har aldrig testat. Känns som om det ska vattna sig, men det kan vara inbillning. Rena, heta burkar med bra lock låter väl bra? Bara det är rent och lufttätt ska det väl inte vara några större problem, bara mängden socker är så stor som jag antar (det är ju marmelad ändå).

sallyomolly

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 jul-09 kl 19:31 »
Jag brukar ta lika vikt bär som socker så förhoppningsvis funkar det. Återstår att se om det stelnar, tog halvt omogna att koka på. Jag mixade dem i mixern innan jag kokade för skalen är ju inget vidare.

Nån som vet nåt bra att tillsätta för att det ska stelna om man har övermogna bär? Måste ju finnas nåt bättre än butiksköpt gelantin el certo?

malines

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 jul-09 kl 19:35 »
Jag brukar ta lika vikt bär som socker så förhoppningsvis funkar det. Återstår att se om det stelnar, tog halvt omogna att koka på. Jag mixade dem i mixern innan jag kokade för skalen är ju inget vidare.

Nån som vet nåt bra att tillsätta för att det ska stelna om man har övermogna bär? Måste ju finnas nåt bättre än butiksköpt gelantin el certo?

Vinbär är pektinrikt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 19 jul-09 kl 19:44 »
Ja, halvmogna vinbär i synnerhet.

Krusbärsmarmelad går utmärkt att frysa!

En bra riktmärke för när det brukar bli lagom tjockt är när bären inte flyter på ytan längre utan fördelar sig jämt. Jag tycker alltid att det är för kort koktid i alla recept.. :-\

Men överkokt marmelad är vråltrkigt ockdå, hårt o grynit.. :-X
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mistel

• -
« Svar #8 skrivet: 19 jul-09 kl 20:41 »
Mina krusbär är inte mogna ännu men när de mognat tänker jag göra denna sylt som finns i Allt om mat som jag fick i brevlådan för ett par dagar sedan.

1 1/2 liter krusbär
250g rabarber
1 kg syltsocker

1. Rensa, skölj och snoppa krusbären. Skölj skala och skiva rabarbern tunt.

2. Mixa krusbären hastigt med mixerstaven till ett grovt mos.

3. Blanda krusbär, rabarber och syltsocker i en gryta. Koka upp långsamt och koka sedan hastigt 5-6min. Skumma väl och låt sylten svalna i kastrullen ca 15 min. Häll upp sylten i väl rengjorda burkar.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 jul-09 kl 20:50 »
Det kan jag ju testa imorgon om jag har rabarber kvar, för krusbär har jag i massor. Vad bra att det går att frysa, känns alltid bra att frysa ner tycker jag.

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #10 skrivet: 03 sep-09 kl 23:55 »
Jag använder bara syltsocker till mina marmelader... suuuuper enkelt och blir alltid perfekt :)  e juh pektin i det :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 2 användare (1 dolda)
eka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser