Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reparera spegeldörr  (läst 10652 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Reparera spegeldörr
« skrivet: 19 jul-09 kl 18:01 »
Morsning
Yterdörren till Lillstugan på gården är en gammal dubbeldörr (spegeldörr) där den ena spegeln spruckit och slagit sig.. Förra ägaren har löst det ganska osnyggt genom att spika på en fet trekantsregel rakt över hela spegeln och nu funderar jag på om det finns något snyggare sätt att lösa det på.

Är det enda alternativet att plocka bort hela spegeln och låta någon nytillverka den? Det låter som ett ganska dyrt alternativ så det vill jag helst undvika om det går.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Reparera spegeldörr
« Svar #1 skrivet: 19 jul-09 kl 18:10 »
Ska du få det riktigt snyggt är det den ända möjligheten. Annars finns ju spackel.
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 jul-09 kl 18:18 »
Ta ur tapparna. Ta isär ramen. Kolla hur illa det är med den spruckna spegeln. Har du tur kan det gå att limma ihop den som den är, men antagligen får du hyvla rakt och limma ihop med extramaterial mellan.

Sedan är det bara att sätta ihop den i motsatt ordning, som det står i Haynesmanualerna.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 jul-09 kl 18:56 »
Hittade bilder på vår ytterdörr. Den såg helt förjävlig ut, samtliga speglar var trasiga och ramen delvis rutten. Så här såg den ut efter ihopsättning:

Närbild på nederkanten:

På plats och nymålad:

Extra vinterdörr, ännu utan färg:

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 jul-09 kl 21:29 »
Kalas Ulric! Ska testa det! Vad är det för tappar vi pratar om föressten?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 jul-09 kl 22:25 »
Hittade pluggarna.. Monterade bort spegeln men jag vet inte riktigt om den är reparerbar... Det har slagit sig på så sätt att den bågnat in på mitten, kanske 1-2 cm, vilket gör attdet inte är mäjligt att hyvla den rak utan att hyvla bort hela spegeln. Den är också av, längs med kanten vid sidan utan spegeln. Själva kanten går väl att få dit igen med lite lim och något som håller ihop det på baksidan men jag undrar hur man ska göra med att den bågnat.

Kan det funka att lägga spegeln i blöt ett tag och sedan lägga den i spänn ett tag? Om ja, hur länge tror ni den behöver ligga i spänn för att hålla sig rak?

Annars funderar jag på att göra en ny spegel, det var ju inget komplicerat trähantverk om man fuskar lite.. :) En träskiva på c:a 1 cm i tjocklek och sedan limma/spika fast en tunnare skiva som "upphöjning". Vad tror ni är det bästa alternativet?

christian k

« Svar #6 skrivet: 24 jul-09 kl 11:40 »
Ja det fungerer.
Bruk plywood skiver.

Christian

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 jul-09 kl 12:13 »
jag gjorde som så att jag tog en plywoodskiva på c:a 6 mm som "grundplatta", sedan limmade jag och spikade fast en tunnare plywoodskiva som spegel. Listerna runt spegeln var så trasiga att jag var tvugen att karva bort dem och ersätta med nya lister som jag också limmade och spikade fast.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 24 jul-09 kl 12:16 »
Bättre är ny ju  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #9 skrivet: 24 jul-09 kl 15:20 »
Åh, så fin den blev! :-*

jag gjorde som så att jag tog en plywoodskiva på c:a 6 mm som "grundplatta", sedan limmade jag och spikade fast en tunnare plywoodskiva som spegel. Listerna runt spegeln var så trasiga att jag var tvugen att karva bort dem och ersätta med nya lister som jag också limmade och spikade fast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

946 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser