Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra sitt eget te  (läst 8870 gånger)

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
Göra sitt eget te
« skrivet: 19 jul-09 kl 13:37 »
Jag har precis flyttat in till mitt nya hus ute på landet och är därför igång att ladda upp skafferiet och frysen med alla växter och bär naturen kan ge oss. Så på sistonne så har jag börjat fundera på hur man kan göra ett eget te av växter man kan hitta ute i naturen. Någon som vet något intressant och smakfullt te man kan göra själv av det man hittar ute?
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Taleke

SV: Göra sitt eget te
« Svar #1 skrivet: 19 jul-09 kl 19:55 »
Jag har hittills provat att göra te på torkade fläderblommor, svart vinbärsblad och på gullviva, och alla tre gick bra  :) Man får dock samla en obscen mängd fläderklasar för att få ihop till teet, det blir mycket mindre när man repar av alla blommorna. Sen har jag hört att det ska gå att göra te på späda björklöv och på granskott också, men det har jag inte testat.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 jul-09 kl 20:02 »
Jag gör reningskurer av rödklöverblommorna.
Förkylningskur-te av älggräs.
Mot mensverk har jag te av rölleka.
För att kicka igång organen och matlusten kan man använda maskrosrot med maskrosblad.
Vitplister ger en lätt hjälp mot dålig hy och har en mild smak av kola.
Myntan är godast färsk, tycker jag. Där river jag barsa av ett toppskott och fyller bara på med hett vatten.

Det finns rätt mycket man kan använda. Om man tycker att det är roligt så är det en underbart givande och billig hobby.
Läs om växterna. Dubbelkolla all information innan du använder dig av den och ha så kul.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 19 jul-09 kl 20:07 »
Gör också te på rödklöver, älggräs och rölleka, men mest bara för att det blir gott te. Daggkåpa och hallonblad använder jag mkt med. Späda rönnlöv och björklöv. Finns nog hur mkt som helst...

glim

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 jul-09 kl 23:05 »
Lindblommor, bra mot förkylning

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #5 skrivet: 20 jul-09 kl 00:30 »
Hur gör ni the på rödklöver och älggräs? Hela blomman? Blad? Fryst? Torkat?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 20 jul-09 kl 00:56 »
Hur gör ni the på rödklöver och älggräs? Hela blomman? Blad? Fryst? Torkat?

Rödklöver använder jag bara blommorna till.
Älggräset använder jag båda blommor och blad. Fast mest blommor för de är godast! :D

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #7 skrivet: 20 jul-09 kl 07:34 »
Rödklöver använder jag bara blommorna till.
Älggräset använder jag båda blommor och blad. Fast mest blommor för de är godast! :D

Torkat?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Soshila

• Småland
« Svar #8 skrivet: 20 jul-09 kl 10:03 »
Går bra att göra te på färska blommor, men jag brukar torka så jag har ett litet lager till vintern. Jag använder en torkapparat, men det går bra att bre ut dem på ett bakplåtspapper eller liknande.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 20 jul-09 kl 19:15 »
Går bra att göra te på färska blommor, men jag brukar torka så jag har ett litet lager till vintern. Jag använder en torkapparat, men det går bra att bre ut dem på ett bakplåtspapper eller liknande.

och Jag hänger upp örterna i småbuketter.

koko

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 jul-09 kl 13:19 »
Jag har nyss gjort på svartvinbärsblad, hallonblad och lindblommor. Torkat var för sig efter att jag plockat det.
Blandningen? För att det var det som fanns!

Soshila

• Småland
« Svar #11 skrivet: 22 jul-09 kl 13:54 »
Jag har nyss gjort på svartvinbärsblad, hallonblad och lindblommor. Torkat var för sig efter att jag plockat det.
Blandningen? För att det var det som fanns!

Låter som en god blandning! Lindblommor har jag aldrig testat, inga lindar här inte, men det ska vara gott har jag hört.

massey-35

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 29 jul-09 kl 22:31 »
ett gott the kan du göra på lingonblad, plocka ett stort fång blad och torka på en långpanna i ugnen på ca 175 grader tills bladen är bruna. sen kokar du tevatten och häller i bladen ca 10 minuter och bara njuter av det goda teet du fär
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

Soshila

• Småland
« Svar #13 skrivet: 29 jul-09 kl 22:34 »
Det hade jag aldrig hört talas om innan. Måste testas!

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser