Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få rent gammalt badkar?  (läst 41327 gånger)

MADDEira

Hur få rent gammalt badkar?
« skrivet: 19 jul-09 kl 08:22 »
Har nyligen köpt ett begagnat badkar och efter ihållande skrubbning med skurmedel har jag ändå inte lyckats få bort ingrodda ränder...några tips? Gärna miljövänliga sådana  :)

Dagg

SV: Hur få rent gammalt badkar?
« Svar #1 skrivet: 19 jul-09 kl 08:59 »
Strö salt över en delad citron och gnid mot smutsen. Citronen innehåller en syra som tar sig igenom fettet. Färska citroner är bäst och kombinationen salt och syra gör att citronhalvan fungerar som en skrubb borste.

http://babbelsidan.bloggagratis.se/2008/05/06/691869-stadtips-fran-rent-hus/

Jag fann detta tips. Värt att prövas!

Mvh Dagg

LasseDalom

• -
« Svar #2 skrivet: 21 jul-09 kl 13:25 »
En idé är ju den tidigare nämda, med syra. Det går givetvis att också att ta citronsyra eller ättika, häll sedan på kokhett vatten. Man kan också prova maskindiskmedel och kokhett vatten, kanske inte så miljövänligt dock.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 aug-09 kl 23:15 »
svinto?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 19 aug-09 kl 23:51 »
Om avlagringarna består av kalk eller metalloxider (ärg, rost osv), så behövs det sura rengöringsmedel (t ex citronsyra, fosforsyra, ättika, coca cola, vanlig badrumsrengöring, toalettrengöring) för att lösa upp dem.

Är det däremot frågan om fett, proteiner eller annat organiskt material så bör man ge sig på dem med basiska (alkaliska) rengöringsmedel eller sådana som innehåller tensider. Alltså diskmedel, tvål, såpa, allrengöringsmedel, tvättmedel osv. Maskindiskmedel kan eventuellt tänkas vara så starkt alkaliskt att det angriper emaljen, så använd det bara om ingenting annat hjälper. Moderna handrengöringsmedel med slipmedel i (t ex den sort som Biltema säljer i 1-litersburkar) kan också fungera bra.

Tvålrester brukar oftast lösa sig i basiska rengöringsmedel (dock fungerar ibland sura medel bättre) men de är inte särskilt lätt lösliga, det behövs mycket skrubbande och varmt vatten.

Kom ihåg att om man blandar sura och alkaliska rengöringsmedel med varandra så fungerar det inte alls. Man måste ta ett rengöringsmedel i taget och skölja noga med vatten emellan.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 aug-09 kl 00:00 »
Det är sånt som gör att masssor av badkar och handfat måste bytas i förtid.
Inga mekaniska slipmedel på porslin och emalj!
va? det blir inte en repa om du blöter svinton...
har använt i mååånga år...

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 20 aug-09 kl 00:15 »
va? det blir inte en repa om du blöter svinton...
har använt i mååånga år...

Blir det visst, fast dom är svåra att se med blotta ögat.
Har du en gång börjat med sånt, eller gulgröna svampar som innehåller slipmedel, så fastnar skiten lättare och du får gnugga hårdare för varje rengöring.
Sånt där verkar dom veta på hotell och pensionat, där kan man ibland se jättegammalt badrumsporslin som blänker som nytt.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 aug-09 kl 00:18 »
och om de inte syns vad spelar det för roll då??
jag har använt svinto både till badkaren hemma och till hästarnas badkar .

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 aug-09 kl 00:19 »
men som sagt salt funkar bra.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 21 aug-09 kl 12:38 »
Het målarsodalösning är bra, gno på med en mjuk svamp eller trasa. Ha handskar på dej, för det kan beroende på blandningsförhållande blir rejält basiskt. Efterskölj vid behov med rent vatten.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Attis

• -
« Svar #10 skrivet: 21 aug-09 kl 14:07 »
Ytterligare en variant, bakpulver. Strö ut och häll på lite vatten, gnugga.
Se dock till att få bort alla bakpulverrester så det inte ligger och "fräter" in sig.
Blir hur bra som helst.

/Attis

Jäger-hans

« Svar #11 skrivet: 03 okt-09 kl 00:06 »
Finns där inga miljömärkta rengöringsmedel som kan ta bort sådant? Det är nu man skulle varit uppfinnare  ;)

sirugo

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 11 nov-10 kl 22:01 »
Det finns ett kanonbra medel som heter PRI och som säljs i diverse butiker (t.ex på Ullared, haha).
Det brukar få bort allt, särskilt järnfläckar som väl detta brukar vara.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 17 nov-10 kl 21:24 »
Testa att fukta fläckarna o lägg på bakpulver en stund . Det funkar på diskhon iaf  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Elvan

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 17 nov-10 kl 21:41 »
Klorin, blandat i vatten som står i badkaret under ganska lång tid, men var noga med att inte få kläder i kontakt med det. Klorin är miljövänligt om det hanteras på rätt sätt då det neutraliseras vid rätt hantering.
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Neiklot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 nov-10 kl 18:01 »
Till spisen (som ju är av samma emaljering som ett badkar?) använder jag ättika och bakpulver.

Funkar finfint.

Så släng i en burk bakpulver och en flaska ättika, ev spä med skållhett vatten och låt stå en stund sen är det nog bara att spola bort det. :)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #16 skrivet: 19 nov-10 kl 18:09 »
Ånga...    Och ännu mer ånga...   Det är snällt mot underlaget och löser upp det mesta.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 19 nov-10 kl 21:00 »
Till spisen (som ju är av samma emaljering som ett badkar?) använder jag ättika och bakpulver.

Funkar finfint.

Så släng i en burk bakpulver och en flaska ättika, ev spä med skållhett vatten och låt stå en stund sen är det nog bara att spola bort det. :)

Vad som är lämpligt rengöringsmedel beror ju inte bara på det material som ska göras rent utan även på vad den smuts som ska tas bort har för egenskaper. Medel som tar bra på intorkade matrester fungerar inte nödvändigtvis på kalk-, metalloxid- och tvålavlagrinar som man hittar i ett badkar.
Förmodligen är bakpulvret minst lika effektivt som rengöringsmedel utan att kompletteras med ättika, det innehåller ju redan någon syra i fast form som frigörs och reagerar med natriumvätekarbonatet i närvaro av vatten.

snöängeln

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 19 nov-10 kl 21:25 »
Har rostfläckar (i emaljen) på mitt gammla gjutjärnsbadkar någon som har ett bra tips på hur man får bort dem?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #19 skrivet: 19 nov-10 kl 21:49 »
Har rostfläckar (i emaljen) på mitt gammla gjutjärnsbadkar någon som har ett bra tips på hur man får bort dem?

Om det inte går med sura rengöringsmedel (toarengöring, ättika, citronsyra, Coca Cola, fosforsyra, kommersiell badrumsrengöring etc) så prova med rubbing för billack eller Autosol, brukar gå att hitta på större mackar eller biltillbehörsfirmor. Det är i princip bilvax blandat med ett milt slipmedel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 2 användare
Galaxie, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser