Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggledarinflammation hos Brun Lohman  (läst 2011 gånger)

a-k

• Dalarna
    • Kompostlimpan
Äggledarinflammation hos Brun Lohman
« skrivet: 19 jul-09 kl 08:21 »
Hej

Jag har inte egna höns än men håller på att läsa på och skaffa mig information om det mesta kring höns.
Har stött på info om att brun Lohman - som är den värphönan jag vill ha - råkar ut för äggledarinflammation eftersom de har så hög värp frekvens. Nu undrar jag hur det ser ut i verkligheten? Ni som har lohman, är era hönor sjuka ofta? Ni som inte har lohman, råkar inte era hönor ut för detta alls?

Tacksam för svar!
a-k

gernsö

• Skåne
SV: Äggledarinflammation hos Brun Lohman
« Svar #1 skrivet: 19 jul-09 kl 08:28 »
Jag har blandat med raser och har aldrig råkat ut för det själv bland mina.... har  sedan ett halvår tillbaka en 15 st lohman och de har heller inte visat något sådant, men de får inte värpfoder, utan får lägga lite ägg när de har lust till det....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 19 jul-09 kl 11:05 »
Vi har alltid haft lohmann i våran flock men när dessa har dött ut som vi har nu vill jag inte ha några fler. För när det är en höna som blir dålig är det ALLTID en lohmann. =/ På vintern är det okej men sen mot sommaren när de börjar värpa mycket drabbas alltid några av äggledarinflammation. Har fått nackat 4st under detta år (2009) på grund utav detta. =/ Våra lohmann är ca 6-7 år gamla nu så jag vet inte om risken är större med åldern att de får det.
Men jag kommer ihåg när vi köpte in 60st vita lohmann för 4 år sedan... Vi har ca 14st kvar av dessa 60. Resten har dött lite här och där under tiden.  :-\
Dock så var dem hönsen från ett hönseri så det kanske gör skillnad om ni köper unga fina små hönor som inte har blivit något drivna.

Men vi har också haft en höna som blivit 15 år gammal och frisk och kry... Det var en ISA brun. Och dem har jag upplevt som bästa hybriderna faktiskt, förutom att de var elaka som satan då...  :-X :-X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 19 jul-09 kl 16:12 »
Har haft äggledarinflammation på en new hampshire-höna. Alla raser kan väl få det, men värphybrider sägs ju vara känsligare.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 19 jul-09 kl 16:22 »
Risken för äggledarinflammation ökar väl med äggfrekvensen antar jag? Sen har jag funderat på om en sexgalen tupp kan ha inverkan? Borde inte bakterier kunna följa med?

Vi har fem lohmann, en har vi nackat, hon magrade av väldigt och såg dålig ut, hon hade stopp i krävan så det var andra änden...

Men om man ser till hur många ägg som läggs så är våra vita leghorn och blommehöns nästan i större farozon än vad lohmannhönorna är...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser