Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invintra på mellanväggar  (läst 4772 gånger)

Daniel Pettersson

• Göteborg
Invintra på mellanväggar
« skrivet: 18 jul-09 kl 20:41 »
Någon som har erfarenhet och kan dela med sig av saker man bör tänka på vid invintring på mellanväggar?
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Invintra på mellanväggar
« Svar #1 skrivet: 18 jul-09 kl 21:08 »
Lite opartisk info ...

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=47854.0

http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php?topic=1454.0

För att bina skall kunna producera vax krävs många ambin, foder och vatten! Det går inte med vilket samhälle som helst.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #2 skrivet: 18 jul-09 kl 21:20 »
tack för länkarna de var väldigt informativa

wictor

« Svar #3 skrivet: 18 jul-09 kl 22:41 »
Detta har jag skrivit tidigare, men nu modifierat lite:

Vid invintringen går det utomordentligt bra att sopa över alla bina från ALLT det gamla vaxet till helt nytt, alltså outbyggda mellanväggar.

Det går enklast om man ersätter kupa för kupa med en ny botten, sätter på en TOM låda där man sopar ner alla bina och därefter sätter på en ny låda fylld med mellanväggs-ramar.
Om detta görs en dag i en normal bigård så blir det ju normalt sett en hel del flygaktivitet.
Strunta i det, de går till ro på kvällen.

Vad göra med tomlådan som sattes under lådan med ramar? Det ena är att ta bort den efter någon dag eller två, gärna tidig morgon när bina sitter uppe i det nya vaxet, två personer gör jobbet snabbt, en lyfter överlådan lite, en tar bort underlådan, och så direkt ner på botten med överlådan.

Det andra är att man låter tomlådan sitta kvar hela vintern. Inget dåligt alternativ.
Bina får det luftigt och bra nertill, mögel brukar undvikas och såväl bin som odlare mår bra.
Till våren gör man som jag sagt ovan - tidig morgon - lyft lådan - bort med underlådan - ner på botten. Kanske man passar på att byta botten samtidigt? När? Slutet av Mars efter rensningen...

FODRING skall vid höstjobbet göras kvällstid. Kallt foder. Allt på en gång, t.ex en hink Bifor över foderhålet eller i foderlåda. I ALLA samhällen i samma bigård samtidigt.

Sätt gärna (!) igen flustret till någon cm öppning, det bör inte bli röveri om fodringen startats på kvällen men man kan aldrg vara säker och det lilla flustret motverkar röveri.

Bina bygger snabbt ut, och om drottningen vill lägga några nya ägg så gör hon det i det nya vaxet.

Sopar man över bina i månadsskiftet aug/sept så finns det ju en del yngel kvar i ramarna.
Det finns två alternativ...

- Strunta i ynglet - bränn upp det

- Samla allt yngel i EN kupa så får man glädje av bina. MEN en sådan kupa MÅSTE behandlas med Apistan eftersom det finns mycket varroa i det utkrypande ynglet. Apistan dödar >99% av varroa.

Försök i det senare fallet att få ner hela samhället på en låda och övervintra. Till våren ställes en ny låda med kanske utbyggda ramar om man har ÖVER den gamla, gärna mörka eftersom drottningen gillar att lägga ägg i mörka ramar. Vill man göra vaxbyte kan man ställa en låda med utbyggda ljusa ramar över. Däröver spärrgaller och några skattlådor.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #4 skrivet: 19 jul-09 kl 10:32 »
För att bina skall kunna producera vax krävs många ambin, foder och vatten! Det går inte med vilket samhälle som helst.

Finns det några speciella kännetecken eller kan man anta att ett starkt samhälle klarar sig?

/Asthor

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #5 skrivet: 19 jul-09 kl 10:39 »
Det måste ju räcka med att man vet om att det finns gott om ungbin som tillkommit väldigt nära inpå ingreppet - dvs. en stabil säsong med stor variation bin sedan tre, fyra, fem och sex veckor tillbaka.
Med det i bagaget så skall ju bara foder vara en faktor.
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #6 skrivet: 19 jul-09 kl 10:55 »
De var åt det hållet jag tänkte också men jag tänkte det är bäst att fråga då biodling är så långt från en absolut vetenskap man kan komma :P

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #7 skrivet: 19 jul-09 kl 11:50 »
Personligen tror jag at det som får biodling att upplevas som icke-vetenskapligt handlar om missförstånd eller okunskap i att se och tolka beteenden och behov.
Eftersom bin är strikt genetiskt programmerade och fungerar efter instinkt och sensoriska system så vill jag tro att det går att otroligt specifikt förstå bin.

Jag får se hur jag upplever det om några år :)
Man får väl helt enkelt föra sig fram så empiriskt korrekt man bara kan för att bit för bit avrätta alla skrönor och myter kring biodling som lever omkring oss.
Det får bli till att bygga upp en egen informationsdatabas med referenser till egna försök och resultat :)

wictor

« Svar #8 skrivet: 19 jul-09 kl 16:14 »
Det måste ju räcka med att man vet om att det finns gott om ungbin som tillkommit väldigt nära inpå ingreppet - dvs. en stabil säsong med stor variation bin sedan tre, fyra, fem och sex veckor tillbaka.
Med det i bagaget så skall ju bara foder vara en faktor.

Ja, David du har rätt

Med ett normalstarkt höstsamhälle så räcker det med faktorn foder.

Alla bin kan bygga vax. Och gör så om de behöver. Det finaste vaxet får man faktiskt vid en sådan höstöverflyttning, de bygger inget drönarbygge överhuvudtaget, vilket gör att vaxet i yngelrummet är i kanonskick inför nästa våruppbyggnad av samhället. Får de bara en drönarram till våren så har de ett gott utgångsläge.

wictor

« Svar #9 skrivet: 19 jul-09 kl 16:32 »
Eftersom bin är strikt genetiskt programmerade och fungerar efter instinkt och sensoriska system så vill jag tro att det går att otroligt specifikt förstå bin.
Nja, David

Bin är biologiska varelser precis som människor. Varken bin eller människor fungerar alltid efter regelboken. Även en människa kan få för sig att ändra sitt handlingsmönster under livstiden.

Arbetsbina är visserligen små genetiskt programmerade robotar, men det sammanlagda resultatet - samhället - är ingen robot. Det ändrar sig under tidens gång, varierar handlingsmönster och beteende. Varför? Ingen som riktigt vet...

Det man måste rikta in sig på vid biavel (alltså framtagning av bra drottningar) är alltså att titta på vad man får fram för samhälle - inte vad man får fram för små specifika bin.

Man kan inte titta bara på genotypen - alltså vad det individuella biet har för gener.

Man måste titta på fenotypen - alltså vad detta individuella bi utför i samarbete med sina 10.000-tals medsystrar. Vilket alltså varierar över tiden.

Även vi människor är strikt genetiskt programmerade och fungerar efter instinkter och sensoriska system. Likaväl handlar vi inte exakt likadant i situationer som kan vara snarlika. Och vi ändrar beteende över tiden. Varför? Ingen som riktigt vet. Beteendevetenskap avhandlar inget exakt vetande. Och så är det även med bisamhällena, vars beteende styrs av ett intrikat samarbete mellan 10.000-tals individer.

Men vi kan avla fram goda drottningar med mål som svärmtröghet, fruktsamhet, motståndskraft mot sjukdomar, samlariver, gott lynne, väder- och vinterhärdighet.

Den som vill förkasta dessa avelsmål har en hel del att föra i bevis...

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #10 skrivet: 19 jul-09 kl 17:19 »
Ja det ska bli spännande att uppleva och lära.
Jag vill tro tills jag upplever motsatsen, att bin med sin instinkt (om flera parametrar nu är olika av t.ex. ras) kan förutsägas bra - sålänge man inte mystifierar eller förmänskligar sin syn på dem.

Jag ser fram emot att bli motbevisad i praktiken och förundras (samt lära mig).

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 19 jul-09 kl 17:58 »
Blir det inte vildbygge i den tomma lådan om man lämnar den tom?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

wictor

« Svar #12 skrivet: 19 jul-09 kl 22:06 »
Nej, om man invintrar på tomma mellanväggar på hösten så bygger de bara ut i den övre lådan/lådorna.

Så om man tar bort tomlådan på hösten eller våren spelar ingen roll. Men man får mindre problem med mögel om man har en tomlåda underst vintertid, blir nog betydligt bättre ventilation. Jag har många gånger övervintrat en speciell bigård med tomlådor under yngelrummet för att förbättra ventilationen, det har gått jättebra. De som haft en tomlåda överlever bättre än de som är utan. Då står de lite i en svacka nära en å, men samma tendens har jag även märkt i mer höglänta områden.

Självklart kan man få vildbygge under om man låter lådan sitta kvar nästa säsong. Men det kan man få även när man har högbotten alternativt nätbotten/nacka också. Då har man ju gett dem för lite utrymme uppåt...

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 19 jul-09 kl 22:30 »
Kan jag, som övervintrar mina bin på 20 ramar LN, ha en tredje, tom, låda underst, eller blir luftvolymen som skall hållas uppvärmd alltför stor då?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #14 skrivet: 19 jul-09 kl 23:29 »
anette i bugared: Det borde du kunna flera i min förening som gör så och vi snackade om det på senaste mötet och det var bra med luftspalt etc bla. bla. och de har LN kupor eller SVEA.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 jul-09 kl 00:59 »
Det samlas alltid en massa död bin mm på bottnen som täpper till nätet på botten och flusteröppningen en del.
Har man en tom låda under ökar man luftcirkulationen kan enklare krafsa ut döda bin på våren, det är vanligare med tomlådan än vad man tror.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #16 skrivet: 20 jul-09 kl 10:03 »
När skall man sätta dit tomlådan då, direkt efter man gett dem socker eller?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 20 jul-09 kl 10:41 »
När man invintrar!

wictor

« Svar #18 skrivet: 20 jul-09 kl 15:22 »
Kan jag, som övervintrar mina bin på 20 ramar LN, ha en tredje, tom, låda underst, eller blir luftvolymen som skall hållas uppvärmd alltför stor då?

Hej Anette
Det går jättebra att ha en tomlåda underst och två yngellådor däröver. Det blir inte för kallt. Du kan dessutom ta bort de två yttersta ramarna i den undre yngellådan, så slipper du mögliga ramar, det är oftast dessa två yttre som möglar. Alltså ha 18 ramar istället för 20 totalt i två lådor.
Bina dör inte av kyla, de dör av fukt, tilltäppta fluster och för lite vinterfoder.

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 20 jul-09 kl 15:37 »

Bina dör inte av kyla, de dör av fukt, tilltäppta fluster och för lite vinterfoder.
Det kan jag skriva under på, mina döda samhällen dog sannolikt av tilltäppta nätbottnar med dålig ventilation som följd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 3 användare (1 dolda)
Numera, Lagge76

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser