Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har GULA hedemorahöns/bilder?  (läst 5925 gånger)

fauve

• Gäst
Någon som har GULA hedemorahöns/bilder?
« skrivet: 16 jul-09 kl 21:42 »
Har hört att dessa är ovanliga och funderar på hur pass ovanliga de är och varför just de gula är ovanliga?

Att det har med de genetiska färganlagen är jag fullt på det klara med, men hur ska man kunna veta (om ens) vilka hönor/tuppar som bär på gulanlag?

Lär ju inte vara full så "enkelt" som på hundsidan misstänker jag..

Och hur pass varierar den gula färgen i sin "gulhet"?

Har fått höra att min avatarkyckling här till höger är gul och den är en av få som jag inte kläckt här hemma, så jag vet inte hur den såg ut som helt nykläckt liten dunboll.

Jag har inte sett någon gul irl, så jag vet inte om det är en "typisk" gul? Om den inte är gul, vad för färg är den då?

Och hur ser en nykläckt kyckling ut i färgen om den som vuxen blir gul? De som är gula när de föds, lär ju bli mer vita/beigea än gula misstänker jag? 

Har fastnat bla för hedemoran och tänkte försöka sätta mig in i den rasen, genetik (på basnivå till att börja med) etc. först och beta av mina raser allt eftersom, så ni som har och kan rasen får gärna skriva era erfarenheter  :)

Krågedal

• Östergötland
SV: Någon som har GULA hedemorahöns/bilder?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-09 kl 07:35 »
Jag har en annan lantras Kindahöns. Där är det så att kycklingarna har antingen "viltfärg" eller svart, kan vara små gula fläckar i.  Nu har jag en "gul" höna som har fått olika nyanser av gula kycklingar en del mera brunt andra ljusare nyanser. Har även en silvergrå höna som nog är mamma till en som var ljusare i sin "viltfärg",ska bli roligt och se vad den kommer ha för färg....Hoppas det hjälpte dig? Lycka till !! :-[
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

fauve

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 jul-09 kl 08:34 »
Tack, snälla Lycka för pm:et  :-*

Sidan du hänvisar till är jättebra (www.hedemorahons.se)

Och jag har konstaterat att jag här hemma har:

Blå med guldkrage (tupp)
Blå (4 hönor)
Röd vete (avatarkycklingen)

Den kyckling som finns här ovan på bild, är så pass mycket mörkare än den gula på bilden där, att jag inte med säkerhet törs kalla henne gul. Jag tror således mer på att hon kan vara röd vete, fastän hon inte ser ut exakt som på bilden.

Enligt kycklingbilderna på den sidan, så är de gula hedemororna gula som småttingar, liksom de som sedemera blir olika vetefärger/laxfärgade/isabellfärgade = inte helt enkelt att bedöma vilka gula småkycklingar som kan tänkas bli gula som vuxna mao.

I alla fall inte som nybörjare, men förhoppningsvis så kommer det med erfarenheten, för jag har på känn att det nog finns en liten variation på den gula kycklingfärgen också, som kan indikera på vad det blir för vuxenfärg  ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 18 jul-09 kl 16:22 »
Jag har sett på gula kycklingar att en del är mörkare gula, en del ljusare (citrongula), en del har som en skugga av brunt eller grått över det gula, så alla gula är inte gula...

Och det påverkar väl hur de ser ut som vuxna sen.

Man kanske skulle ha en lista på vilka färger det blir som vuxna när kycklingarna såg ut si eller så..
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 18 jul-09 kl 19:39 »
Har aldrig haft en "gul" kyckling som blivit gul som vuxen utan de gula brukar dra mer åt gul MED ljust orange i och orange i olika färger. De ljust gula kycklingarna brukar alltid bli vita som vuxna.

Här är ett exempel på en gul columbia brahmakyckling t.ex... De är mer orange än gula men blir gula i fjäderdräkten sedan som vuxna.
Den gula kycklingen under blir däremot vit i fjäderdräkten.

« Senast ändrad: 18 jul-09 kl 19:42 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #5 skrivet: 19 jul-09 kl 11:57 »
Hedemora kycklingar har några olika grundfärger som ger olika grundfärger på de vuxna djuren.
Svart= svarta hönor/tuppar, viltfärgade/röda tuppar
Ljusgul= vita hönor/tuppar
Mörkgul= gula/vete hönor, röd/oranga tuppar
Grå (blå)= grå/blå tuppar

De svarta kycklingarna kan ha vit/gul buk och andra tecken men det brukar inte synas senare, ibland har de en anstrykning av brunt också. Som vuxna blir de helt klart svarta men kan ha tecken i vitt/silver, brunt, rött. Svarta kycklingar blir ocså viltfärgade tuppar (röda bontuppar)

De ljusgula (påskkycklingar) kan vara slät färgade eller ha ränder på ryggen =vilttecknade. Är de släta i färgen blir de troligen vita ev med lite tecken i kragen och så vidare. Finns det mer tecken på kycklingen blir det oftast mer mönster på det vita vuxna djuret också.

Olika nyanser av mörkgula kycklingar ibland med streck på ryggen blir alla nyanser av gula djur. Allt från ljust vetefärgade till riktigt mörk aprikosa djur. Ibland helt släta i färgen, andra mönstrade.

De grå kycklingarna ser man på kycklingfärgen om det bli en ljusgrå, mellangrå eller mörkt blyertsgrå.

Den vanligaste färgen är blå och den minst vanliga från början var dessa gula/vetefärgade djur men de förekommer ganska ofta nu mer.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 07 aug-11 kl 13:53 »
Jag skulle vilja se gula hedemorahöns .
Finns det ngn som har ??
Hedemorahöns

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
« Svar #7 skrivet: 07 aug-11 kl 17:17 »
Här är två st gula kycklingar iaf :).
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 07 aug-11 kl 17:30 »
Tack för kortet.
Min gula kyckling blev  rödvete.
Skulle vilja ha en riktigt gul.
Skulle vara flott till mina andra blå lavendel.
Hedemorahöns

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
« Svar #9 skrivet: 07 aug-11 kl 19:25 »
Ja dom verkar vara lika när dom är små -vete, gul och rödvete.
Dom här två blev gula när dom blev vuxna.

Annars kan ju en del bli ljusare när dom blir vuxna.
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

millejor

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 08 aug-11 kl 08:37 »
Jag har en gul höna ca: 1 1/2 år tror att hon kommer från en vit mor pappan mörk med mycket vitt på kragen och bröstet

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 13 aug-11 kl 05:41 »
Jag skulle så gärna vilja se bilder,
 på vuxna gula hedemorahönor ej vete.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 1 användare
lawnboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser